آفتاب

مالزی نخستین مورد عفونت زیکا در یک زن باردار را گزارش می‌کند

مالزی نخستین مورد عفونت زیکا در یک زن باردار را گزارش می‌کند

همشهری آنلاین: مالزی چهارشنبه ۷ سپتامبر (۱۴ شهریور) نخستین مورد عفونت با زیکا در یک زن باردار ۲۷ ساله را که در شهری در جنوب این کشور در مجاورت دولت- شهر سنگاپور زندگی می‌کند، گزارش کرد.

عفونت‌های زیکا در زنان باردار علت ایجاد میکروسفالی، یک نقصان جدید هنگام تولد که در آن سر و مغز اندازه کوچکی دارند، و سایر ناهنجاری‌های مغزی است.

به گزارش رویترز سوبرامانیام ساتواسیوام، وزیر بهداشت مالزی گفت این زن که سه تا چهارماهه باردار است، در شهر جنوبی جوهور بارو در نزدیکی سنگاپور زندگی می‌کند که تابه‌حال درمجموع ۲۷۵ مورد عفونت زیکا را گزارش کرده است.

شوهر زن که در سنگاپور کار می‌کند نیز علائم عفونت زیکا را نشان داده بود و ازلحاظ این ویروس آزمایش شده است.

سوبرامانیام در یک کنفرانس خبری در پوتراجایا، پایتخت اداری مالزی گفت: «هنوز روشن نیست که آیا این زن بیماری را از شوهرش گرفته است یا ویروس به‌طور محلی به او سرایت کرده است.»

هفته گذشته مالزی نخستین مورد وارداتی زیکا را در یک زن ۵۸ ساله گزارش کرد که به سنگاپور رفته بود. همچنین مقامات محلی مالزی روز یکشنبه بروز نخستین عفونت زیکا از طریق سرایت محلی را تأیید کردند.

سوبرامانیام گفت که مالزی در انتظار بروز موارد بیشتر عفونت زیکا در منطقه جوهور باهرو به علت نزدیکی آن به سنگاپور است. حدود ۲۰۰ هزار مالزیایی روزانه از جوهور به سنگاپور رفت‌وآمد می‌کنند.

گرچه میکروسفالی جنین به‌طورمعمول در اواخر سه‌ماهه دوم و اوایل سه‌ماهه سوم بارداری با سونوگرافی شناسایی می‌شود، اما ممکن است بتوان کوچکی سر جنین را حتی در هفته‌های ۱۸ تا ۲۰ بارداری هم تشخیص داد.

کد N1429942

وبگردی