آفتاب

انتخاب داور جنجالی برای بازی ایران-ازبکستان و سرانجام اعتراض ها

انتخاب داور جنجالی برای بازی ایران-ازبکستان و سرانجام اعتراض ها

تهران- ایرنا- بدنبال صحبت های کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال درباره داور استرالیایی انتخاب شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) برای دیدار تیم های ایران و ازبکستان در چارچوب مقدماتی جام جهانی روسیه 2018، بحث های مختلفی در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و اهالی فوتبال ایجاد شده که آیا می توان داور این دیدار حساس را تغییر داد و سرانجام اعتراضات چه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایرنا، کارلوس کی روش صبح امروز (چهارشنبه) و پس از بازگشت تیم ملی از چین،اظهار داشت: در کمال تعجب بنجامین ویلیامز، داور استرالیایی که داور دیدار ایران با عراق در جام ملت های آسیا در استرالیا بود، از سوی AFC به عنوان داور دیدار تیم ملی فوتبال مقابل ازبکستان انتخاب شده است.
وی با انتقاد از انتخاب این داور برای دیدار حساس ملی پوشان ایران برابر ازبکستان که قرار است 15 مهرماه در شهر تاشکند برگزار شود، یادآوری کرد که بنجامین ویلیامز سال گذشته و زمانی که برای قضاوت در لیگ قهرمانان آسیا در دیداری در تهران انتخاب شد، حاضر به سفر به ایران و قضاوت در تهران نشد.
اشتباه عجیب و واضح بنجامین ویلیامز در دیدار ایران و عراق باعث حذف تیم ملی ایران از رقابت های قهرمانی آسیا شد و متاسفانه بعد از این اتفاق، جمعی از تماشاگرنماها با هجوم به صفحات اجتماعی این داور استرالیایی، اقدام به فحاشی و تهدید کردند.
با این حال کی روش معتقد است که اگر ویلیامز داوری با شهامت و با شخصیت است، باید در همه جای دنیا و حتی کُره ماه هم قضاوتش را به راحتی انجام دهد.
اما همزمان کی روش از علی کفاشیان نائب رئیس اول فدراسیون فوتبال که همزمان نائب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز هست، انتقاد کرده و خواستار کمک و تلاش وی برای تغییر داور این دیدار شده است.
هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری و عضو کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا احتمال تغییر داور دیدار تیم ملی با ازبکستان از طریق اعتراض وجود دارد یا نه، گفت: این احتمال وجود ندارد.
وی توضیح داد درخواست تغییر داوری که در یک دیدار ایران اشتباه کرده است، مانند این می ماند که ایران درخواست کند داوری که در یک دیدار دیگر به نفع تیمش سوت زده، برای همیشه قضاوت دیدارهایش را برعهده داشته باشد.
پرویز سیار کارشناس داوری نیز درخصوص اینکه آیا می توان داور منتخب AFC را تغییر داد یا نه، به ایرنا گفت: باید بگویم از نظر قانونی منعی برای قضاوت ویلیامز در دیدار ایران-ازبکستان وجود ندارد.
وی توضیح داد که تصمیم گیری برای انتخاب داوران در کمیته داوران AFC به صورت گروهی است و اعضای این کمیته تمامی جوانب را برای انتخاب یک داور در دیدارهای حساس ملی در نظر می گیرند.
این کارشناس داوری در پاسخ به این سوال که چگونه می شود ویلیامز خود از سفر به تهران برای قضاوت در لیگ قهرمانان آسیا خودداری می کند ولی بار دیگر برای دیداری که یک طرف آن تیم ملی ایران است، انتخاب می شود، گفت: زمانی که یک طرف مسابقه فوتبال به داور نقد داشته باشد؛ چه این نقد درست و چه نادرست باشد، داور برای جلوگیری از لطمه به شخصیت خود برابر آن ایستادگی می کند.
سیار در عین حال خاطرنشان کرد که بهتر است داوران برای ایستادگی برابر نقدها، از پاسخ های علمی و فنی استفاده کند بدون آنکه نسبت به جامعه نقدکننده اش بی ادبی کند.
وی با این حال هرگونه احتمال تغییر در تصمیم کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا را رد کرد و افزود: از آنجایی که این موضوع ناشی از تصمیم گروهی کمیته داوران می شود، AFC بر آن پافشاری خواهد کرد.
این کارشناس داوری خاطرنشان کرد که در انتخاب داور برای دیدار ایران و ازبکستان در تاشکند سوابق بنجامین ویلیامز و قضاوتش در دیدار ایران و عراق در جام ملت های آسیا به طور حتم از سوی کمیته داوران AFC بررسی شده است.
با در نظر گرفتن این شرایط به نظر می رسد که سرمربی حرفه ای تیم ملی فوتبال ایران با آگاهی از تغییر نکردن این داور، اقدام به مصاحبه ای معنادار پس از تساوی برابر چین کرده است. کی روش با حرفه ای گری و از هم اکنون جو روانی را علیه داوری که تیمش را در جام ملت های آسیا برابر عراق با اشتباه خود ناکام گذاشت، آغاز کرده است.
ورزشی**9129** 1701
کد N1429716

وبگردی