آفتاب

در هالیوود خبری از تغییر نیست / نابرابری همچنان بیداد می‌کند

در هالیوود خبری از تغییر نیست / نابرابری همچنان بیداد می‌کند

در 100 فیلم سال گذشته هالیوود، زنان در 32 مورد نقش اصلی فیلم را برعهده داشتند که 11 درصد از آمار سال پیش از آن بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با این وجود، در عین حال هنوز هم 68.9 کاراکترها مرد و 73.7 درصد از آن سفیدپوست‌ پوست هستند. براساس نتایج پژوهش‌های پرفسور استیسی ال.اسمیت و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در حالی که در یک سال گذشته بحث تنوع نژادی و برابری جنسیتی در هالیوود از موضوعات داغ بوده، اما در عمل چندان تغییری در وضعیت زنان و اقلیت‌های نژادی در عرصه فیلمسازی به وجود نیامده است.

این پژوهشگر با کاوش در یک میان 100 فیلم گیشه سال 2015 به این نتیجه رسیده است که از تمام کاراکترهای دارای دیالوگ تنها 31.4 درصد زن بوده‌اند. او با مقایسه همین آمار در سال‌های 2007 تا 2015 به این نتیجه رسید که این در طول این سال‌ها تغییر چندانی در وضعیت زنان و اقلیت‌های نژادی در سینمای هالیوود به وجود نیامده است. سهم مردان از 35 هزار کاراکتر دارای دیالوگ موجود در تمام فیلم‌های ساخته شده در این سال‌ها بیش از دو برابر سهم زنان بوده و تنها در 12 درصد از کل فیلم‌ها تا حدی عدالت در تقسیم نقش‌ها رعایت شده است.

تنها نکته امیدوارکننده این پژوهش این است که زنان بازیگر در 32 فیلم از 100 فیلم سال 2015 نقش اصلی را به تنهایی یا در کنار یک بازیگر مرد برعهده داشته‌اند که 11 درصد بیشتر از آمار سال پیش از آن است. البته یکی از موضوعات مورد بحث در این مورد نیز نبود تنوع نژادی در میان زنان نقش اول فیلم‌ها است. تنها 3 نفر از 32 بازیگر نقش اصلی زن فیلم‌های سال گذشته رنگین‌پوست هستند.

در این پژوهش مشخص شد که 73.7 درصد از کاراکترهای فیلم‌ها سفیدپوست، 12.2 درصد از آن‌ها سیاه‌پوست، 5.3 درصد اسپانیایی‌تبار و 3.9 درصد آسیایی بوده‌اند. در مجموع 26.3 درصد از نقش‌های دارای دیالوگ به بازیگران غیرسفیدپوست رسیده و این آمار از سال 2007 به این سو تغییر چندانی نکرده است.

در این پژوهش برای نخستین بار سهم افراد معلول از نقش‌های سینمایی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در مجموع 2.4 درصد از کل کاراکترها به نوعی از معلولیت دچار بوده‌اند. کفه ترازو در این نقش‌ها نیز به سمت مردان سنگینی می‌کند و از مجموع کل نقش‌های معلول تنها 19 درصد سهم زنان بوده است.

اسمیت گفت: «یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که هالیوود مرکز نابرابری فرهنگی است. در حالی که تقاضا برای تغییر هر روز بیشتر از قبل می‌شود، اثری از تغییر در فیلم‌ها و ترکیب افرادی که در ساخت آن مشارکت دارند دیده نمی‌شود. گزارش ما نشان می‌دهد مشکلات فراگیر و سیستمی هستند.»

آن سوی دوربین اوضاع از این هم بدتر است. سال 2015 در میان 1365 نیروی خلاق مشغول به کار در هالیوود ، 8 کارگردان، 30 نویسنده، 220 تهیه‌کننده و تنها یک آهنگساز زن بوده‌اند.

این پژوهش در انتها راه‌حلی نیز برای این مشکل ارائه می‌کند: «اگر هر سال به هر فیلمنامه پنج کاراکتر زن افزوده شود، تا سال 2018 مشکل نابرابری جنسیتی در هالیوود حل خواهد شد.»

منبع: هالیوودریپورتر / 7 سپتامبر

58241

کد N1429442

وبگردی