آفتاب
با تاکید بر طرح گفت و گوی ملی؛

دبیر کل سازمان ملل خواستار حفظ وحدت سیاسی در کنگو شد

دبیر کل سازمان ملل خواستار حفظ وحدت سیاسی در کنگو شد

تهران- ایرنا- « بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه ای از همه احزاب و گروه های درگیر در جمهوری دموکراتیک کنگو خواست با حفظ وحدت سیاسی و با هدف بازگشت به صلح و آرامش به روند گفت و گوهای ملی بپیوندند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از تارنمای خبری ' آفریکا نیوز' بیانیه سخنگوی بان کی مون افزود: تنها راه بازگشت صلح و آرامش به کنگو، پیوستن به روند جدید گفت و گوهای ملی است و همه گروه های سیاسی نقش سازنده خود را در این خصوص ایفا کنند.
مون در بیانیه خود تصریح کرده است: گفت و گوهای سیاسی فراگیر قادر است مسیر را برای برگزاری انتخاباتی معتبر دراین کشور فراهم کند.
دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به روند جدید گفت و گوهای ملی کنگو که از اول سپتامبر سال جاری آغاز شده است، گفت که دولت باید با تداوم اقدامات اعتمادساز خود و برقراری حقوق و آزادی های مصرح در قانون اساسی کنگو، فضایی مساعد را برای پیشبرد گفت و گوی ملی فراهم آورد.
روند جدید گفت و گوهای ملی در جمهوری دموکراتیک کنگو با هدف جلوگیری از بروز تنش های سیاسی، از هفته گذشته آغاز شده است.
این درحالیست که تظاهرات و اعتراض ها در مخالفت با طرح گفت و گوی ملی در جمهوری دموکراتیک کنگو تشدید شده است و به دنبال آن پلیس این کشور 85 شهروند این کشوررا دستگیر و روانه زندان کرده است.
تظاهرات مخالفان سیاسی در اعتراض به طرح گفت و گوی ملی این کشور در حالی تشدید شده است که اختلافات سیاسی در سطوح احزاب مخالف رسوخ کرده است و برخی از احزاب حاضر به شرکت درطرح گفت و گوی ملی نیستند.
بنا بر اعلام هیات اتحادیه آفریقا ناظر بر روند گفت و گو های ملی در کنگو، برخی از اعضای احزاب مخالف دولت کنگو، با از سرگیری مذاکرات گفت و گوی ملی موافقت کرده اند و برخی دیگر هنوز مفاد این طرح را نپذیرفته اند.
ار سوی دیگر, کمیسیون انتخابات جمهوری دمکراتیک کنگو 30 مرداد سال جاری از تعویق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا ژوئیه 2017 خبر داد.
تعویق انتخابات به ژوزف کابیلا رئیس جمهوری کنگو امکان می دهد پس از پایان دوره زمامداری اش در قدرت بماند.
خاورم***9377**1566
کد N1429385

وبگردی