آفتاب

عنکبوت ها جهان خارجی را لمس می کنند

عنکبوت ها جهان خارجی را لمس می کنند

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه های آکسفورد و کارلوس مادرید، دریافتند تارهای عنکبوت ابزاری بسیار کارآمد برای انتقال لرزش هستند و نوع اطلاعاتی که از طریق این لرزش ها منتقل می شود، از طریق عواملی مانند میزان کشش، سختی و ساختار شبکه تار عنکبوت تعیین می شود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از انجمن فیزیک آمریکا، عنکبوت هایی که برای خود تار می تنند، دید ضعیفی دارند و برای درک محیط اطراف به لرزش های تار خود وابسته هستند. الگوهای موسیقیایی که توسط تارهای آنها ایجاد می شود، نوع حشره به دام افتاده، حضور شکارچیان و البته همنوعان جنس مخالف را برای عنکبوت مشخص می کنند.
عنکبوت ها در قسمت خارجی شبکه اصلی، تارهایی را ایجاد می کنند که امکان کنترل میزان کشش و سختی آن را در اختیار جانور می گذارد.
محققان به منظور بررسی موضوع و اندازه گیری لرزش های بسیار کوچک تار عنکبوت از تجهیزات پیشرفته ای استفاده کردند که امکان شبیه سازی و آزمایش مدل های کامپیوتری را با استفاده از محاسبات ریاضی فراهم می کرد. ترکیب این تکنیک ها ارتباط بین جنس و ویژگی های تار عنکبوت و لرزش های آن را نشان داد و مشخص شد عنکبوت می تواند با تغییر رفتار خود و تغییر ویژگی های تارها، عملکرد شبکه تارها را کنترل کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Royal Society Interface منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**2017
کد N1428973

وبگردی