آفتاب

«جی 20» و چالش های پیش روی الگوی رشد

«جی 20» و چالش های پیش روی الگوی رشد

پکن - ایرنا - اجلاس سران گروه«جی 20» در شهر هانگ جو در شرق چین تنها با یک بیانیه که اجرای مفاد آن هم خیلی با فوریت همراه نخواهد بود و با بسیاری از چالش های برجای مانده اقتصادی به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، درشرایطی که چینی ها تلاش زیادی کردند تا این اجلاس را با موفقیت به پایان برسانند، اما هنوز الگوهای رشد معرفی نشده و بیانیه شامل مفادی است که به آینده مربوط می شود و هیچ تعهدی برای کشورها ایجاد نمی کند.
ازسوی دیگر بسیاری از کشورها این اجلاس را به سکویی برای طرح اختلافات و موضوعات سیاسی تبدیل کرده بودند و رهبران کشورها عمدتا در باره مسایلی غیر از موضوعات اقتصادی در دیدارهای خود گفت و گو کردند.
چین هم اعلام کرده بود برنامه های نوینی را برای رشد اقتصادی مطرح می کند ، اما ظاهرا نگرانی وجود داشت که این کشور خود باعث بسیاری از چالش های اقتصادی است و در این زمینه هم راهکارهای خاصی از سوی میزبان طرح نشد.
بسیاری از رسانه های جمعی در منطقه بخصوص در هنگ کنگ از اجلاس سران گروه جی 20 به عنوان نشستی یاد کردند که از لحاظ میزبانی با موفقیت برگزار شد اما از لحاظ نتیجه به نظر می رسد چالش های فراوانی داشته است.
روزنامه ساوت چاینا ازهنگ کنگ در همین زمینه می نویسد: مشخص نیست که کشورهای توسعه یافته دقیقا چه برنامه ای برای برون رفت از رکود دارند وسهمیه سرمایه گذاری آنها چقدر است و چه برنامه ای برای ساختارهای مالی و اصلاحات آنها تنظیم کرده اند.
اجلاس سران گروه جی 20 روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته در شرق چین برگزار شد و توام با آن اختلافات سیاسی هم بروز کرد تا جایی که مسایلی از این دست و جنجال های بوجود آمده بر سر اختلافات کشورها موجب شد تا اجلاس به نوعی در حاشیه قرار گیرد.
کشورهای غربی هم مستقیما با چین در بسیاری از زمینه ها چون نرخ ارز ملی این کشور، صنعت فولاد، یارانه برای بخش های صادراتی و حمایت های تجاری چین اختلافات عمده ای دارند و این هم از چالش هایی بود که در جریان اجلاس بروز کرد.
یکی از اصلی ترین آنها موضوع صنعت فولاد بود که این بار هشدار اروپایی ها باعث شد تا چین تا اندازه ای سازش نشان دهد و متعهد شود صادرات فولاد خود را بین 100 تا 150 میلیون تن تا سال 2020 میلادی کاهش دهد.
اگرچه در اجلاس سران کشورهای ذی ربط قول همکاری دادند و قرار شد برای پیشبرد تجارت و بازرگانی بین المللی، کمک به تثبیت نرخ ارز و سرمایه گذاری و تزریق پول به اقتصاد دنیا همکاری هایی داشته باشند اما هیچ یک از این کشورها حاضر به دادن تعهد خاصی نشد.
حتی ژاپن که خود به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان و یک کشور در حال رشد 270 میلیارد دلار بسته محرک اقتصادی تخصیص داده است، نتوانست کشورهای توسعه یافته دیگر از گروه هفت و گروه جی 20 را راضی کند که چنین برنامه مشابهی را در دستور کار داشته باشند.
همزمان باید تاکید کرد که اختلافات در باره استقرار تاد میان چین وکره وآمریکا، اختلاف در باره سوریه میان آمریکا و سوریه، مبهم بودن توافق هسته ای میان چین و انگلیس ، اختلافات چین و آمریکا و ترکیه و روسیه در نوع مبارزه با تروریسم در سوریه و نهایتا مناقشات دریاهای شرقی و جنوبی میان چین ، ژاپن و آمریکا موانع بزرگی بود که اجازه نمی داد اعضای گروه جی 20 با آرامش و خیالی آسوده بتوانند در اجلاس سران راهکارهای برون رفت از رکود اقتصادی را دنبال کنند و نهایتا اجلاس بدون آنکه توافقی در باره پیشبرد فرایند جهانی شدن اقتصاد و برقراری برابری اقتصادی و برون رفت از رکود در بازارهای صادراتی و مالی حاصل شد به کار خود خاتمه داد.
آساق**231**1597
کد N1428708

وبگردی