آفتاب

کره جنوبی: وضعیت اقتصادی کره شمالی بدتر شده است

کره جنوبی: وضعیت اقتصادی کره شمالی بدتر شده است

پکن - ایرنا - کره جنوبی اعلام کرده است که اوضاع اقتصادی کره شمالی پس از تحریم هایی که سازمان ملل و جامعه بین المللی بر این کشور اعمال کرده اند، بدتر شده است.

به گزارش ایرنا، وزارت وحدت کره جنوبی در بیانیه ای نوشته است است که درآمدهای ارزی کره شمالی به مراتب کاهش یافته و این کشور در بخش مالی، صادرات نیروی کار و همچنین تجارت خارجی با چالش های فزاینده روبروست.
گزارش این وزارتخانه حاکی است که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون میزان تجارت کره شمالی با چین بزرگترین شریک تجاری این کشور نیز هفت درصد در مقایسه با دوره مشابه کاهش یافته و به یک میلیارد و 760 میلیون دلار رسیده است.
این وزارتخانه کره جنوبی ادامه می دهد که دسترسی کره شمالی به ارز کمتر شده است و بسیاری از مسئولان این کشور در کشورهای مختلف با ارزهایی که در اختیار داشته اند به کره جنوبی پناهنده شده اند و این هم یک چالش برای پیونگ یانگ است.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد که اصلی ترین علت مشکلات فزاینده اقتصادی کره شمالی تحریم های شورای امنیت است که بر اساس قطعنامه 2270 از سال جاری میلادی علیه این کشور و به دنبال انجام چهارمین آزمایش هسته ای اعمال شد.
این گزارش اضافه می کند که بسیاری از سالن های پذیرایی متعلق به کره شمالی که منبع درآمد بودند بتدریج به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی در حال تعطیلی هستند و یا نمی توانند نیروی کار کافی در اختیار داشته باشند.
کره جنوبی می گوید که با انزوای بیشتر کره شمالی در جهان و کاهش سطح رابطه اقتصادی کشورهای دیگر با پیونگ یانگ، کیم جونگ اون رهبر جوان این کشور بیش از گذشته در مجامع عمومی حضور می یابد تا بتواند کشور را همچنان در حمایت از خود بسیج کند.
در همین حال باراک اوباما و پارک گئون هی رییسان جمهوری آمریکا و کره هم در حاشیه اجلاس آ سه آن در لائوس با یکدیگر دیدار کرده و گفته اند که همه تلاش و ابزارهای لازم را برای مهار تحرکات و تهدیدهای کره شمالی مورد استفاده قرار خواهند داد.
هر دو رهبر اعلام کردند که یکی از کشورهایی که باید با تحریم ها همراه شده و نقش مهمی هم در این زمینه دارد چین است و برای اینکه اطمینان حاصل شود پکن در این زمینه همکاری می کند از راه های مختلف با چین رایزنی خواهند کرد.
آساق ** 231**1597**1663**
کد N1428613

وبگردی