آفتاب

تلاش برای توافق بر سر مدیریت بازار نفت

تلاش برای توافق بر سر مدیریت بازار نفت

بازیگران بازار نفت، تحرکات جدیدی را برای مدیریت بهتر بازار و قیمت طلای سیاه آغاز کرده‌اند.

تلاش روسيه براي رسيدن به تفاهم مشترك با كشورهاي عضو اوپك به‌خصوص عربستان كه بيشترين توليد را در ميان اعضاي اوپك دارد، ادامه دارد. اين دو كشور بيانيه مشتركي را در اين زمينه نهايي كرده‌اند اما توافق بر سر فريز را به آينده موكول كرده‌اند. از سوي ديگر باركيندو، دبيركل اوپك در سفري به تهران، مذاكره با بيژن زنگنه، وزير نفت ايران را در دستور كار قرار داده است تا شايد راه‌حلي براي توافق توليدكنندگان اوپكي و غيراوپكي نفت يافت شود.

رئيس‌جمهور روسيه به حق ايران براي افزايش توليد نفت اذعان كرده است. عربستان به‌دليل آنچه ممانعت ايران از فريز نفتي عنوان كرد، مانع توافق كشورهاي نفتي براي توقف افزايش توليد شد. كاهش قيمت نفت از سطح 50دلار به محدوده 45دلار بار ديگر تحركات را براي رسيدن به توافق نفتي‌ها افزايش داده است.‌ انتشار بيانيه مشترك عربستان سعودي و روسيه درحاشيه اجلاس «جي۲۰» در مورد تلاش اين دو كشور براي اجراي طرح فريز نفتي نتوانست قيمت نفت را با افزايش زيادي مواجه كند.

به گزارش فايننشال تايمز، اين بيانيه كه با عنوان بيانيه همكاري‌هاي مشترك براي حمايت از بازار نفت منتشر شده است از تلاش 2كشور در جهت اجراي فريز نفتي حكايت دارد. اين در شرايطي است كه مسئولان روسي ديروز اعلام كردند كه ميزان صادرات نفت ايران مي‌تواند در مرز ۴ ميليون بشكه باقي بماند و رسيدن به ميزان قبل از تحريم‌هاي بين‌المللي، معادله منصفانه‌اي براي اجراي طرز فريز نفتي است.

اين افزايش قيمت در شرايطي رخ داد كه مسئولان رسانه‌اي عربستان‌سعودي در حاشيه اجلاس گروه ۲۰ عنوان كردند كه به‌زودي بيانيه مشتركي در ارتباط با همكاري‌هاي بين‌المللي در حوزه نفت توسط عربستان سعودي و روسيه اعلام مي‌شود و خالدالفليح، وزير نفت سعودي انتشار اين بيانيه را بر عهده گرفت. اين بيانيه البته نتوانست قيمت نفت را به ميزان مورد انتظار بالا ببرد چرا كه معامله‌گران آمريكايي به‌دليل روز كارگر در تعطيلات به سر مي‌بردند و معامله چنداني در بازار نفت صورت نگرفته بود.

به گزارش رويترز، در اين بيانيه آمده است كه طرح فريز نفتي به‌سرعت اجرايي نخواهد شد اما همكاري‌هاي مشترك در اين زمينه آغاز خواهد شد.به‌نظر مي‌رسد دو طرف توافق‌هاي بعدي براي فريز نفتي را به بعد از نشست آينده اوپك در الجزيره موكول كرده‌اند.

  • به دنبال نفت 50 تا 60 دلار

وزیر نفت کشورمان می‌گوید، ایران از هر تصمیم تولیدکنندگان نفت برای بازگرداندن ثبات به بازار حمایت می‌کند. بیژن زنگنه پس از دیدار با محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که به تهران سفر کرده است، درباره قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی افزود: قیمت مورد علاقه بیشتر اعضای اوپک بهای 50 تا 60 دلار برای سبد نفتی اوپک است.

وی نفت 55 دلاری را مناسب ارزیابی کرد و افزود:این قیمت سبب می‌شود تولید نفت برای اعضای اوپک افزون بر درآمدزایی مطلوب، اقتصادی و مفید باشد و همچنین رقبای آنها نتوانند تولید را بالا ببرند. زنگنه در ادامه با بیان اینکه این نخستین سفر بارکیندو به عنوان دبیرکل به ایران است، اضافه کرد: ما کماکان از وی در مسئولیت جدیدش حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این دیدار، مذاکرات خوبی درباره بازار نفت انجام شد، گفت: مواضع ایران در نشست غیر رسمی اعضای اوپک در الجزایر برای دبیرکل تشریح و مذاکرات وی با برخی کشورها نیز به ما انتقال داده شد. نشست غیر رسمی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک روزهای 26 تا 28 سپتامبر جاری (پنجم تا هفتم مهرماه 1395) در حاشیه نشست مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) در الجزایر برگزار می‌شود.

کد N1428592

وبگردی