آفتاب

حجاج کویتی با دستبند الکترونیکی در مناسک حج/امتناع عربستان از صدور روادید برای اعراب بدون تابعیت

حجاج کویتی با دستبند الکترونیکی در مناسک حج/امتناع عربستان از صدور روادید برای اعراب بدون تابعیت

تهران - ایرنا - کویت مطابق سهمیه سالانه خود بیش از 6 هزار حاجی به سرزمین وحی اعزام می کند و این مساله همواره با چالش هایی روبرو بوده است که از جمله آن می توان به ممانعت مقامات عربستانی در صدور روادید برای اعراب بدون تابعیت اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، نخستین کاروان حجاج کویتی بامداد روز جمعه 12 شهریور عازم بیت الله الحرام شدند و عملیات انتقال حجاج تا روز 17 شهریور ادامه دارد.
دولت کویت به منظور تسهیل عملیات انتقال حجاج از طریق زمینی و هوایی کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارت خانه های کشور، اوقاف، بهداشت و درمان و مدیران کاروان های حج تشکیل داده است.
وزارت اوقاف کویت از افزایش بی رویه هزینه حج سال جاری و گران کردن آن توسط کاروان های این کشور خبر داد.
معاونت امور حج وزارت اوقاف کویت در گفت و گو با رسانه های محلی اعلام کرد هزینه هر حاجی برای مناسک حج در سال جاری به سه هزار دینار(بیش از 33 میلیون تومان) رسیده که در طول 20 سال گذشته بی سابقه است.
این مقام مسئول وزارت اوقاف همچنین ابراز امیدواری کرد با پایان عملیات توسعه حرمین شریفین در مکه و مدینه سهمیه حجاج کویت افزایش یابد و از 6800 نفر کنونی به 13 هزار نفر برسد.
به نوشته روزنامه القبس قرار است «فرید العمادی» قائم مقام وزارت اوقاف کویت در سفری به ریاض با وزیر حج عربستان در مورد درخواست افزایش سهمیه حجاج کویتی مذاکره کند تا بلافاصله پس از کسب موافقت نسبت به ثبت نام 600 حاجی کویتی به قیمت هر نفر 800 تا 950 دینار ( 8 تا 10 میلیون تومان) در قالب کاروان های کم هزینه اقدام گردد.
کویت بر اساس سهمیه کنونی خود می تواند سالانه 6800 حاجی را جهت انجام این فریضه الهی راهی سرزمین وحی کند و به دلیل وجود ظرفیت و گنجایش پذیرش تعداد بیشتری از حجاج، مذاکراتی را با عربستان آغاز کرده است.
مدیران کاروان های حج در کویت هشدار داده اند به دلیل افزایش قابل توجه قیمت اعزام به حج در سال جاری تعداد متقاضیان کاهش یافته است.
بر اساس تصمیماتی که اتخاذ شده، کاروان های حج کویت هر ساله از راه زمینی و هوایی حجاج را اعزام می کنند و هزینه دریافتی در سطوح مختلف خدماتی از ٦ هزار تا 10 هزار دلار تعیین شده است.
روزنامه السیاسه در مطلبی از راه اندازی کاروان های لوکس و VIP کویتی برای حجاجی که ماهیت اصلی مناسک حج را فراموش کرده و به تجمل گرایی، فخر فروشی و رفاه طلبی روی آورده اند، انتقاد کرده است.
این روزنامه می نویسد که هدف حج به تن کردن احرام و به یاد روز محشر و آخرت است ولی عده ای با راه انداختن کاروان های تجملاتی، روحانیت این رکن اسلامی را مخدوش کرده اند.
هزینه حج پنج ستاره که شامل استقبال در پاویون فرودگاه، نقل انتقال از فرودگاه به هتل و تردد داخل مکه و مدینه با خودروی لوکس شخصی، سکونت در ساختمان «ابراج الحرم» در چند قدمی بیت الله الحرام و ارائه خدمات رفاهی و تشریفاتی کامل در عرفات، مشعر، مزدلفه و منا است، حدود 11 هزار دینار (110 میلیون تومان) می باشد.
وزارت اوقاف کویت همچنین جهت ساماندهی شرایط اعزام حجاج به عربستان سعودی طی چند سال اخیر اقدام به تفکیک کاروان های حج شهروندان کویتی از مقیمان خارجی این کشور کرده و اتباع خارجی تحت شرایطی می توانند از سفارت عربستان سعودی در کویت روادید دریافت کنند.
این در حالی است که سفارت عربستان سعودی مطابق روال سالیان اخیر از صدور روادید سفر به حج تمتع برای اتباع ایرانی مقیم کویت خودداری می کند.
از سوی دیگر قائم مقام وزارت اوقاف کویت در دیدار با مدیران کاروان ها بر ضرورت نصب دستبند الکترونیکی مجهز به سیستم 'GPS' برای همه حجاج کویتی بویژه بعد از فاجعه منا در سال گذشته تاکید کرد؛ چندین انجمن کویتی نصب دستبند الکترونیکی را اهانت به حجاج کویتی قلمداد کرده و این اقدام را دور از شأن حجاج توصیف کرده اند.
همچنین هر کاروان کویتی مکلف است یک پزشک عمومی همراه خود داشته باشد و وی شبانه روز در محل کاروان مقیم باشد؛ البته مراکز بهداشتی هیأت پزشکی حج کویت کماکان در شهرهای مکه و مدینه و مشاعر مستقر می باشد.
از دیگر مسائل مطرح در اعزام حجاج از کویت می توان به امتناع مقامات سعودی از صدور روادید برای ده ها تن از اعراب بدون تابعیت کویت اشاره کرد که به نوعی مهمترین چالش فراروی وزارت اوقاف این کشور بوده است.
وزارت حج سعودی بهانه عدم صدور روادید را دلایل امنیتی و ناشی از ترس و نگرانی مسئولان امنیتی از حضور این قشر در مناسک
حج اعلام کرده است.
وزارت اوقاف کویت نیز در مورد حج اعراب بدون تابعیت مقیم کویت اعلام کرد که از مدت ها پیش با وزارت حج عربستان مکاتبه کردیم تا راه حلی برای سفر 'بدون ها' پیدا کنیم و همچنان منتظر پاسخ هستیم و مذاکرات حضوری معاون وزیر اوقاف کویت با همتای سعودی در این زمینه بی نتیجه مانده است.
'بدون ها' شهروندانی هستند که هیچ شناسنامه ای برای اثبات هویت و تابعیت خود ندارند؛ تعامل دولت با این افراد در کشور زادگاهشان کویت، موجب شده است که آنها به دنبال مهاجرت و دستیابی به گذرنامه دیگر کشورها باشند.
دولت کویت برای تعدادی از این افراد در موارد خاص مانند ادای مناسک حج یا معالجه و درمان، گذرنامه یکبار مصرف به نام ماده(17) صادر می کند که در آن قید شده است حامل گذرنامه غیر کویتی است.
وزارت اوقاف نیز از مدیران کاروان ها تعهد گرفته است که همه حجاج اعم از کویتی، 'بدون' و خارجی بعد از پایان مناسک حج به کشور بازگردند و هیچ کسی در عربستان باقی نماند.
در ارتباط با مشکلات شهروندان ایرانی مقیم کویت برای اعزام به حج نیز 'علیرضا عنایتی' سفیر کشورمان در کویت طی مصاحبه ای با مطبوعات محلی اعلام کرد ما مخالفتی با سفر ایرانیان به عربستان برای ادای مناسک حج نداریم ولی فضا و شرایط کنونی برای حج آنان مناسب نیست.
وی افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد، احساس امنیت حجاج و اطمینان کامل از شرایط ایمنی است؛ با توجه به اینکه مذاکرات هیات سازمان حج به عربستان به نتایج مطلوب و مورد نظر نرسیده است، مسئولیت سفر این افراد به عهده خودشان است زیرا ایران در حال حاضر نمایندگی رسمی به منظور حمایت از حجاج ایرانی در عربستان ندارد.
شبک**خاورم**320**1021
کد N1428321

وبگردی