آفتاب

پاکستان و سنگال بر تقویت همکاری دوجانبه در زمینه های گوناگون توافق کردند

پاکستان و سنگال بر تقویت همکاری دوجانبه در زمینه های گوناگون توافق کردند

اسلام آباد - ایرنا - همزمان با سفر یک روز 'مِکی سال' رئیس جمهوری سنگال به پایتخت پاکستان و ملاقات وی با 'محمد نواز شریف' نخست وزیر کشور میزبان، دو طرف بر تقویت همکاری های دوجانبه در زمینه های گوناگون از جمله تجارت، سرمایه گذاری، کشاورزی و آموزش توافق کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مکی سال صبح امروز سه شنبه و در قالب سفری یک روزه در راس یک هیات 34 نفری، وارد اسلام آباد شد. حضور شخص نواز شریف نخست وزیر پاکستان در فرودگاه برای استقبال از رئیس جمهوری سنگال، بیانگر اهمیت این سفر برای پاکستان است.
نخست وزیر پاکستان در دیدار رئیس جمهوری سنگال در اسلام آباد، گفت پاکستان این قابلیت را دارد که محصولاتی نظیر پارچه، مواد دارویی و پزشکی، برنج، چرم، کالاهای مهندسی سبک و ماشین آلات کشاورزی به سنگال صادر کند.
نواز شریف همچنین پیشنهاد کرد که هیاتی تجاری و سرمایه گذاری از پاکستان به سرپرستی وزیر بازرگانی این کشور برای بررسی زمینه های همکاری بیشتر میان دو کشور در زمینه تجارت و سرمایه گذاری، به سنگال سفر کند.
نخست وزیر پاکستان همچنین گفت که کشورش می تواند حمایت های فنی و مهندسی از سنگال برای ایجاد کارخانه های تولید شکر و سیمان در این کشور انجام دهد ضمن اینکه این ظرفیت را دارد که در بخش کشاورزی به سنگال کمک کند.
در ملاقات سران دو کشور، همچنین موضوع افتتاح شعب بانک های پاکستانی درسنگال مطرح شد.
در این ملاقات همچنین موضوع های مربوط به همکاری های دفاعی میان دو کشور مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت. در ملاقات سال گذشته میان سران پاکستان و سنگال که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، سنگال برای خرید محصولات دفاعی پاکستان ابراز تمایل کرده بود. پاکستان و سنگال هر دو از اعضای ائتلاف نظامی خودساخته عربستان هستند.
حجم کنونی مبادلات تجاری میان پاکستان و سنگال در زمان حاضر تنها حدود 30 میلیون دلار است و دو طرف بر ضرورت ارتقای افزایش این رقم و ارتقای حجم مبادلات تجاری دوجانبه تاکید کردند.
از رقم یاد شده، حدود 29 میلیون دلار مربوط به صادرات پاکستان به سنگال و تنها حدود یک میلیون دلار سهم صادارت سنگال به پاکستان است.
سفر جاری رئیس جمهوری سنگال به پاکستان، نخستین سفر رئیس جمهوری این کشور به اسلام آباد از سال 2001 تا کنون است. در سال 2001 'عبدالله واد' رئیس جمهور وقت سنگار به اسلام آباد سفر کرد.
جمهوری سنگال کشوری با حدود 13 میلیون نفر و وسعتی معادل 196 هزار کیلومتر مربع، در غرب آفریقا و در حاشیه اقیانوس اطلس واقع شده است. پایتخت آن داکار است. اگرچه سنگال نه کشور پنهاوری است و نه موقعیتی راهبردی دارد، با این حال نقش برجسته ای در سیاست قاره آفریقا بازی می کند.
این کشور در سال 1960 از زیر سلطه فرانسه خارج شد. سنگال به عنوان کشور ملت آفریقایی که بیش از 90 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند به نوعی یک پل فرهنگی بین مسلمانان و دنیای سیاهان آفریقایی به شمار می آید.
آساق**1723
کد N1427857

وبگردی