آفتاب
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

منابع خاک و آب کشور با چالش های اساسی روبرو است

منابع خاک و آب کشور با چالش های اساسی روبرو است

کرج-ایرنا-رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: منابع خاک و آب کشور با چالش های مهمی همچون کمبود آب، بحران بازده مصرف آب در بخش کشاورزی، چالش های مدیریت آب در مزرعه، شور شدن و کاهش بنیه خاک ها، تغییراقلیم، مواد آلی، آینده مبهم مواجه است.

به گزارش ایرنا، کامبیز بازرگان روز سه شنبه در حاشیه برگزاری نخستین گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت فردیس، افزود: انجام تحقیقات در زمینه مسائل مربوط به خاک و آب به منظور شناسائی و طبقه بندی خاک ها و ارزیابی اراضی کشور و بررسی و تعیین روش های علمی و اقتصادی بهره وری از منابع خاک و آب در زمینه تولید محصولات کشاورزی و هماهنگ کردن این فعالیت ها با سایر برنامه های تحقیقاتی کشور صورت می گیرد.
وی مهمترین دغدغه های ملی در روند توسعه و تکامل این موسسه، از دهه چهل تا کنون را شناخت منابع خاک، تعمیق شناخت منابع خاک و ارائه توصیه های حاصلخیزی برای ارقام پر محصول، مدیریت آب و خاک برای تولید بیشتر، افزایش عملکرد در واحد سطح، خودکفایی، تولید پایدار، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی برشمرد.
بازرگان با بیان اینکه اکنون به دلیل افزایش سطح دقت و پیچیدگی مسائل پاسخگویی نیز سخت تر و الزامات آن بیشتر شده است، گفت: اگر 20 سال پیش به جامعه می گفتیم مصرف فسفر برای کشاورزی خوب است، امروز باید مقدار نیاز، تبعات زیست محیطی، تاثیر بر کیفیت، تنش های محیطی، اثر اقلیم، شیمی حلالیت و رسوب و بیولوژی فسفر را بررسی و در بسته های مشخص پاسخ دهیم، تبعا این نوع پاسخگویی برنامه ریزی برای جمع آوری پاسخ ها می خواهد و تعیین تاثیر بر ذی نفعان، مشارکت آنان و بررسی های بیشتر را می طلبد.
رئیس موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور با تاکید بر اینکه چالش های امروز منابع خاک و آب ایران بزرگتر از چالش های دیروز آن نیست، اما تنگناهای ما بیشتر از دیروز است، افزود: موسسه تحقیقات خاک و آب به عنوان بزرگترین موسسه تخصصی در حوزه خاک و آب، برای پرداختن به این چالش ها با محدودیت هایی مواجه است.
بازرگان از توانمندی های موسسه در زمینه نیروی انسانی خبره و توانمند با تخصص های متنوع، شبکه گسترده بخشها در سطح کشور، تجربه و توان انباشته، آزمایشگاه ها و امکانات بسیار خوب در اکثر بخشهای تحقیقاتی، دسترسی به بزرگترین بانک داده منابع خاک کشور و انگیزه خدمت صادقانه خبر داد و گفت: موسسه تحقیقات خاک و آب یک واحد پژوهشی کاربردی با ماموریت مشخص است و در چنین موسسه ای انسجام برنامه ای مهمترین الزام برای پرداختن به چالش ها و ارائه پاسخ ها است.
وی ادامه داد: تا پایان مرداد ماه سال جاری، تعداد 5 هزار و 196 مورد تقاضای ثبت دریافت شده که 3 هزار و 612 برند فرمول شماره ثبت دریافت کرده اند، درباره تعداد 338 برند- فرمول بررسی ها کامل شده و در دست ثبت هستند، تعداد 766 برند- فرمول رد شده اند، 450 نمونه در آزمایشگاه ها و 3 نمونه در مسیر بررسی هستند.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: موسسه تحقیقات خاک و آب در مقاطع مختلف متناسب با شرایط و نیازهای کشور نقش آفرینی کرده و پاسخگوی مسائل خاک و آب کشور بوده است، به یاری خداوند و با تلاش همکاران پس از این هم نقش آفرین و پاسخگو خواهد ماند.
7413/1535
کد N1427848

وبگردی