آفتاب
عضو کمپین حمایت از تولید داخلی عنوان کرد؛

ضرورت تعریف استانداردهای جدید/تعرفه‌های گمرکی ساماندهی شود

ضرورت تعریف استانداردهای جدید/تعرفه‌های گمرکی ساماندهی شود

یکی از مهمترین مشکلات تولید و بومی‌سازی محصولات جدید در کشور، نبود استانداردهای مشخص برای صادر کنندگان است.

به گزارش خبرنگار مهر، بومی‌سازی فناوری‌های نوین یکی از اهدافی است که همواره مورد توجه سیاست‌گذاران قرار داشته و حتی در اقتصاد مقاومتی هم بر این امر تاکید زیادی شده است. در این میان محصولات جدیدی که تا پیش از این در بازار کشور تولید نمی‌شدند؛ با مشکلات بیشتری به نسبت دیگر تولیدات روبرو هستند.

در واقع تدوین استانداردهای جدید و ایجاد زمینه‌های صادراتی محصولات تولیدی نوین از جمله مواردی است که باید بیشتر مورد توجه دولت و دستگاه‌های مرتبط  قرار گیرد تا تولیدکنندگان با سرعت بیشتری بازارهای هدف را به دست آورده و به رقابت با سایر تولیدکنندگان خارجی بپردازند.

براین اساس،   آرش منتظر صاحب، عضو کمپین حمایت از تولید داخلی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای تولید برخی محصولات جدید با مشکل در استانداردها روبرو هستیم، گفت: برای برخی تولیدات جدید که تکنولوژی‌های جدیدی را در کشور بومی می‌کند، هنوز استاندارد مشخصی تعریف نشده؛ به همین دلیل تولیدکننده برای صادرات این محصولات با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه حمایت بیشتر دولت می‌تواند به کارآفرینان در عرصه تولید کمک کند، افزود: محصولات آماده با تعرفه‌های گمرکی کمتری به نسبت مواد اولیه وارد کشور می‌شود که این موضوع تولید را تضعیف کرده و به واردکننده کمک می‌کند.

این تولیدکننده با اعلام اینکه در رده‌های بالای دولتی اعتقاد زیادی به تولید داخل و بومی‌سازی برخی صنایع دارند؛ اما متاسفانه مدیران میانی به این موضوع توجهی نمی‌کنند، اظهار داشت: تعداد زیادی از وزارتخانه‌ها متولی تولید هستند به همین دلیل کارها با کندی پیش می‌رود.

منتظرصاحب به تولید موادی برای افزایش کیفیت آب اشاره کرد و گفت: این محصولاتی هستند که با تکنولوژی‌های نوین در زندگی امروزه کاربرد دارند و تاکنون هم محصولات وارداتی در بازار موجود بود؛ اما با بومی سازی این محصول به تولید داخل رسیده است.

وی با اشاره به تولید محصولات جدید در بخش‌های مختلف، اظهار داشت: برخی محصولاتی که به تازگی تولیدشده برای حذف کامل پودر و مواد شیمیایی به کار می‌رود که زمینه صرفه اقتصادی بیشتر را فراهم کرده و مخاطرات زیست محیطی کمتری را به دنبال دارد. همچنین می توان با استفاده از محصولات جدیدی که در داخل کشور تولید می شود کیفیت آب مصرفی را افزایش داد زیرا این محصولات آب را از خاصیت اسیدی به قلیایی کاهش داده و خاصیت آنتی اکسیدان آب را افزایش می دهد.

وی با اشاره به صرفه جویی ارزی محصولات تولیدی  جدید، گفت: با تولید و بومی‌سازی این محصولات زمینه صرفه جویی بیش از یک میلیون دلاری فراهم شده است و در این راستا دولت باید حمایت بیشتری از تولیدکننده داشته باشد تا زمینه صادرات فراهم شود.

کد N1427648

وبگردی