آفتاب
گزارش روز هشتم جشنواره ی موسیقی جوان؛

اجرای نی نوازان؛ و جوانان موسیقی لرستان در روز هشتم جشنواره ی جوان

اجرای نی نوازان؛ و جوانان موسیقی لرستان در روز هشتم جشنواره ی جوان

تهران- ایرنا- هشتمین روز از دهمین جشنواره ی موسیقی جوان با اجرای نوازندگان جوان ساز نی و نیز جوانان موسیقی لرستان برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه ی گروه فرهنگی ایرنا، به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ی ملّی موسیقی جوان، هشتمین روز این جشنواره در حالی روز گذشته در تالار رودکی برگزار شد که نی نوازان در سه رده ی سنّی در حضور استادان برجسته ی ساز نی، حسن ناهید، محمدعلی کیانی نژاد، عبدالنقی افشارنیا و جمشید عندلیبی که در مقام داور در این جشنواره حضور دارند، به اجرا پرداختند.
در حاشیه ی اجرای نی نوازان جوان، عبدالنقی افشارنیا، ردیف دان و نوازنده ی برجسته ی ساز نی، درباره ی کیفیت اجراهای رده های سنّی مختلف گفت: اجراها از کیفیت خوبی برخوردار بود و هرچه به رده های سنّی بالاتر می رسیم اجراها بهتر می شود. به طور کلی می توان گفت که بچه ها از لحاظ انگشت گذاری، کوک، استایل نوازندگی و نفس گیری، نسبت به چند سال پیش بهتر شده اند.
وی درباره ی اهمیت جشنواره ی موسیقی جوان گفت: این جشنواره مکانی است برای جوان ها تا خود را محک بزنند. چنانچه نکته هایی باشد، به آنان می گوییم و همین نکته ها آنان را برای دوره های بعد آماده تر از پیش می کند و در پیشرفت کارشان تأثیر زیادی دارد.

** هنرجویان بهتر است تکنیک را دنبال کنند
محمدعلی کیانی نژاد، آهنگساز، نوازنده و مدرس نی، نیز درباره ی تأثیر برگزاری جشنواره ی موسیقی جوان گفت: این قبیل جشنواره ها در رشد، شکوفایی و بالندگی نسل جوان بسیار مؤثر است؛ همان طور که اثرهای مثبت برگزاری جشنواره ی جوان در دوره های گذشته شاهد این مدعا است.
وی ادامه داد: هنرجویان بهتر است تکنیک درست را دنبال کنند، چرا که نوازندگی با تکنیک های نادرست اتلاف انرژی زیادی در پی دارد. به نظر من مهم ترین موضوع در تکنیک هر ساز بادی، تنفس درست شامل نفس گیری دیافراگمی (شکمی) و دمیدن اصولی این نفس در ساز است؛ بدین معنی که نفس بی واسطه و درست مانند آنچه انسان در حنجره برای تولید صوت انجام می دهد در دهانه ی ساز که می توان آن را حنجره ی دوم فرض کرد، صدا تولید می کند.
در ادامه ی اجراهای نی نوازان در دهمین جشنواره ی ملّی موسیقی جوان، حسن ناهید، نوازنده ی پیشکسوت نی و دیگر داور این بخش، درباره ی اجراها و تأثیر این جشنواره در پیشرفت جوانان در موسیقی، گفت: سال به سال اجراها بهتر از سال پیش می شود؛ 10 سال پیش کسی تصور نمی کرد که یک دختر نی بنوازد، اما الان نوازندگان خانمی داریم که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و لیسانس یا فوق لیسانس موسیقی با گرایش نوازندگی ساز نی دارند و تعدادشان سال به سال هم بیش تر می شود.

** جشنواره ی ملّی موسیقی جوان موجب گرایش جوانان به سازهای محلی شان شده است
بخش دوم اجراهای هشتمین روز از جشنواره ی موسیقی جوان به موسیقی لرستان اختصاص داشت و شرکت کنندگان این بخش با سازهای دهل، تنبک، سرنا و کمانچه ی لری در حضور هیئت داوران این بخش متشکل از استادان فرج علیپور، علی اکبر شکارچی و رضا پرویززاده به اجرا پرداختند.
فرج علیپور، خواننده و نوازنده ی نامدار کمانچه و داور این بخش، با بیان اینکه شرکت کنندگان از موسیقی کمانچه شناخت کافی داشتند، افزود: برگزاری جشنواره ی موسیقی جوان موجب گرایش جوانان به سازهای محلی خودشان شده، به طوری که در منطقه ی لرستان تعداد سرنانوازان جوان بیش تر شده در حالی که نوازندگی این ساز مدتها بود به دلیل بی توجهی نسل جوان از بین رفته بود.
وی خاطر نشان کرد: جوانانی که در این جشنواره شرکت کردند، نیاز به تشویق بیش تری دارند و باید برای آن اا کلاس هایی برگزار کرد تا بیش تر تمرین کنند.

** موسیقی جاذبه ی قویی برای جوانان دارد
علی اکبر شکارچی، نوازنده ی برجسته ی کمانچه، با ابراز امیدواری برای موسیقی منطقه ی لرستان، گفت: ما اجراهای پرقدرتی از نوازندگان محلی لرستان را شاهد بودیم که این، خود نشان از آن دارد که موسیقی چه جاذبه ی پر قدرتی برای جوانانی دارد که از سنین 13،12 سالگی کارشان را شروع کرده اند و امروز چنین اجرای پرفروغی را به نمایش می گذارند.
وی ادامه داد: همه ی جوانان به طور خوب و نسبی، آن ملودی هایی را که در موسیقی لرستان بسیار کهن است و ریشه ی قدیمی دارد، حفظ بودند و نواختند.
شکارچی خاطر نشان کرد: جشنواره ی موسیقی جوان یکی از رویدادهایی است که می تواند به علاقه مندان برای روی آوردن به موسیقی کمک کند؛ از این رو پیشنهاد می کنم که در دوره ی بعد شورای سیاست گذاری برای هر قوم مقام هایی اصیل را برای اجرا در نظر بگیرند، چرا که معتقدم با چنین اتفاقی بچه ها ملودی های کهن و اصیلی را که در زندگی مردم تأثیر به جایی داشته ، یاد خواهند گرفت.
دهمین دوره ی جشنواره ی موسیقی جوان به دبری هومان اسعدی تا 24 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
فراهنگ**3067**1823
کد N1427615

وبگردی