آفتاب

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج راهی برای پیشگیری از معلولیت

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج راهی برای پیشگیری از معلولیت

بوشهر- ایرنا- معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج راهی برای پیشگیری از معلولیت هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهرداد حسن ابراهیمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این ارتباط از سال گذشته طرح پایلوت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در استان بوشهر همزمان با استانهای خوزستان، یزد و خراسان رضوی اجرا شد و امسال نیز ادامه دارد.
وی اضافه کرد: طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج پارسال تنها در شهرستان بوشهر انجام و 684نفر (342زوج) زیر پوشش آن قرار گرفتند.
حسن ابراهیمی اظهارکرد: در این طرح زوجین با تکمیل پرسشنامه های لازم برای انجام آزمایشهای ژنتیک که به صورت رایگان است، هدایت می شوند.
وی افزود: سال گذشته 813 میلیون ریال اعتبار برای انجام مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج در شهرستان بوشهر هزینه شده است.
حسن ابراهیمی گفت:با توجه به پیگیری مسئولان اداره کل بهزیستی استان بوشهر امسال طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به غیر از بوشهر در شهرستان دشتستان نیز اجرا می شود.
وی بیان کرد: مشاوره ژنتیک نقشی مهم در پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی دارد و از این طریق بیماران و خانواده آنها اطلاعات علمی در باره بیماری و شرایط ژنتیکی خود را به دست می آورند.
حسن ابراهیمی افزود: مشاوره ژنتیک کمک می کند فرد تصمیمی آگاهانه و با دقت در زمینه بیماریها و انجام آزمایشهای مورد نیاز انجام دهد.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: مشاوره ژنتیک رابطه ای دو طرفه بین مشاور و فرد ایجاد می کند تا شخص بتواند تشخیص دقیقی از بیماری در آینده داشته و در جریان مراقبتهای مورد نیاز قرار گیرد.
وی تاکید کرد: با مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج فرد اطلاعاتی در مورد روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده را به دست می آورد.
حسن ابراهیمی گفت: انجام آزمایشهای ژنتیک قبل از ازدواج از تولد نوزادان معلول در جامعه جلوگیری می کند و از تحمیل هزینه های سنگین ناشی ازتولد یک نوزاد بیمار برجامعه کاسته می شود.
وی با اشاره به شناسایی بیش از20 هزار معلول در استان بوشهر گفت: استان بوشهر به نسبت جمعیت خود آمار بالایی از معلولیتها دارد که تلاش می شود با روشهای مختلف مشاوره، آگاه سازی و انجام آزمایشهای ژنتیک از تولد نوزادان معلول جلوگیری شود.
حسن ابراهیمی افزود: در زمان حاضر تنها در شهرستانهای بوشهر و دشتستان مراکز مشاوره ژنتیک به صورت غیردولتی فعال است و تلاش می شود این مراکز در شهرستانهای گناوه و جم نیز فعال شوند.
وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج برضرورت همکاری پزشکان استان با اجرای این طرح و مراکز مشاوره ژنتیک در استان بوشهر تاکید کرد.
حسن ابراهیمی افزود: مهمترین حالت مشاوره ژنتیک، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است که از این راه فرد از سلامت خود و همسرش و تولد کودکان سالم اطمینان حاصل می کند.
وی تاکید کرد: آزمایشهای ژنتیک قبل از ازدواج وقت طلایی برای فرد به حساب می آید چون با اطلاع از وضعیت ژنتیکی خود و همسر می تواند در انتخاب تجدید نظر کند.
معاون پشتیبیانی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: اجباری شدن آزمایشهای ژنتیک در استان بوشهر از جمله مصوبه های سفر وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان بوشهراست.
محمد غلامی افزود: در زمان حاضر آزمایشهای ژنتیک در دو شهرستان بوشهر و دشتستان انجام و براساس این مصوبه تلاش می شود این آزمایشها درهمه شهرستانهای استان انجام شود.
با توجه به برگزاری'سمینار مسئولیت اجتماعی' با حضور وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی در شهرستان عسلویه و دیدار ربیعی با خانواده ای با پنج معلول در روستای'قائدی' شهرستان جم استان بوشهر با تاکید ربیعی ،استان بوشهر نیز درکنار استان های یزد، مازندران و کرمان به طرح اجباری شدن 'مشاوره های ژنتیک' افزوده شد.
6047/ 6045
کد N1427593

وبگردی