آفتاب

رونمایی از خمیرمخاط چسب گیاهی با کاربرد در درمان آفت دهان

رونمایی از خمیرمخاط چسب گیاهی با کاربرد در درمان آفت دهان

تهران- ایرنا- اولین خمیرمخاط چسب گیاهی، به عنوان جدیدترین محصول دانش بنیان شرکت باریج اسانس برای درمان آفت دهان در سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران رونمایی شد.

لاله حجازی مدیرعامل شرکت دانش بنیان باریج اسانس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: پیش از تولید و عرضه خمیرمخاط چسب گیاهی، برای درمان آفت دهان و تبخال قطره گیاهی میرتکس باریج به بازار عرضه شده بود که به دلیل مایع بودن و پخش شدن در حین استفاده در دهان، ایده تولید این محصول ارایه شد.
وی بیان کرد: این خمیر پیش از استفاده روی آفت و قبل از ورود به داخل دهان حالت نرم و انعطافی دارد اما به محض استفاده و آغشته شدن با بزاق دهان، سفت می شود و علاوه بر انجام عمل پوشش آفت به صورت پانسمان، از سوزش ناشی از آن نیز می کاهد.
حجازی با اشاره به اینکه در این محصول، رهایش دارو به آرامی صورت می گیرد و به تدریج جذب زخم می شود، گفت: در این نمونه از دارو دیگر در درمان آفت، با پخش شدن و بلعیدن دارو مواجه نیستیم.
وی با اشاره به اینکه بازخورد استفاده از محصولات تولیدی در واحد تحقیق و توسعه این شرکت ارزیابی می شود، افزود: مدت زمان بهبود آفت دهان با استفاده از این خمیر، مانند نوع قطره ای است اما نحوه استفاده آن به دلیل پخش نشدن راحت تر است؛ چراکه بسیاری از مصرف کنندگان با پخش شدن قطره آفت در کل دهان، طعم قطره و ماندگاری محلول روی آفت مشکل دارند.
حجازی گفت: در تولید خمیرمخاط چسب گیاهی، از گیاه 'مورد' که گیاه بومی ایران و دارای اثرات ضدقارچی است، استفاده شده است.
وی ادامه داد: خمیرمخاط چسب در داروهای شیمیایی پیش از این تولید شده است اما در نوع گیاهی آن با توجه به بررسی های انجام شده در ایران و خارج وجود نداشته است و ما با استفاده از این ایده، خمیر مخاط چسب گیاهی را تولید کرده ایم.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان در زمینه استفاده از این خمیر توضیح داد: پیش از استفاده از این فرآورده، ابتدا باید محل ضایعه داخل دهان را با یک گاز استریل نرم و لطیف خشک کرد، سپس سه بار در روز بعد از صبحانه، ناهار و قبل از خواب مقدار مناسبی از خمیر را روی محل آفت قرار و کمی فشار داد و بیمار تا یک ساعت پس از مصرف دارو، باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کند.
وی در خصوص عوارض جانبی این دارو گفت: تاکنون عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است اما استفاده از این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی مجاز نیست.
آفت (Aphthous stomatitis) یک بیماری شایع دهانی است که ضایعات دردناک نکروتیک در مخاط دهان، زبان و لثه به بار می آورد، علت آن ناشناخته است اما ممکن است خودایمنی باشد.
سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از 13 تا 18 شهریورماه در مصلی تهران با حضور بیش از 500 شرکت در حال برگزاری است.
علمی (4)** 9340**1834

برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1427553

وبگردی