آفتاب

فساد مالی انتخاباتی، گریبانگیر احزاب سیاسی فرانسه

فساد مالی انتخاباتی، گریبانگیر احزاب سیاسی فرانسه

تهران- ایرنا- احزاب سیاسی فرانسه و بویژه حزب راست و چپ در بازار داغ تبلیغات و برگزاری انتخابات درون حزبی هر یک با پرونده ای قضائی و اتهام فساد مالی مربوط به تبلیغات انتخاباتی مواجه شده اند.

به گزارش ایرنا، دو پرونده رسوایی مالی مربوط به چهره های مهم حزب «جمهوریخواهان» راستگرا و «سوسیالیست» چپگرا در روزهای گذشته به خبر داغ رسانه های فرانسوی تبدیل شده است. این در حالی است که داوطلبان اصلی انتخابات داخلی این احزاب برای تعیین نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2017 مشخص شده اند.
*** پرونده کائوزاک؛ اتهامی علیه حزب حاکم
دیروز (دوشنبه) «ژروم کائوزاک» وزیر سابق بودجه فرانسه برای توضیح در مورد حساب مخفی اش در یکی از بانک های سوئیس در برابر قضات حاضر شد.
آنچه بیش از مطرح شدن این پرونده برای چندمین بار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، اتهامی است که او در جریان دادگاه متوجه یکی از شخصیت های اصلی حزب سوسیالیست کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، کائوزاک فاش کرد، این حساب مخفی در بانک «یو بی اس» سوئیس برای تامین مالی کارزار انتخاباتی و فعالیت سیاسی «میشل روکار» نخست وزیر اسبق فرانسه افتتاح شده بوده است.
به گفته کائوزاک در فاصله نوامبر 1992 تا مه 1993 از این حساب مخفی برای تامین هزینه های مالی روکار که در آن هنگام رهبر حزب سوسیالیست بود، بهره برداری می شده و یک شرکت دارویی تامین کننده آن بوده است.
ژروم کائوزاک برای رسیدگی به اتهامات پولشویی، تقلب مالیاتی و همچنین داشتن حساب بانکی مخفی در بانک های خارج از فرانسه در اوایل مارس 2013 ( اواسط اسفند 91) مجبور به استعفا از سمت وزارت دولت سوسیالیست فرانسه شد.
اثبات جرم کائوزاک می تواند محکومیت حبس تا هفت سال و جریمه یک میلیون یورویی را به همراه داشته باشد.
پرونده کائوزاک یکی از مسائل مهم سیاسی- قضائی دوره پنج ساله ریاست جمهوری «فرانسوآ اولاند» محسوب می شود. این پرونده به خودی خود ضربه ای مهم برای حزب سوسیالیست حاکم محسوب می شد اما این بار با اتهامات تازه علیه این حزب، سوسیالیست ها را با چالش جدی برای شرکت در انتخابات 2017 میلادی مواجه کرده است.
خبرگزاری فرانسه امروز (سه شنبه) گزارش داد: «مانوئل والس» نخست وزیر سوسیالیست اعلام کرد که از اتهام مطرح شده «ناراحت و دلزده» است.
روزهای 22 و 29 ژانویه 2017 (3 و 10 بهمن) تاریخ برگزاری انتخابات درون حزبی چپ ها متشکل از حزب سوسیالیست، حزب چپ های رادیکال و آن دسته از نامزدهای حزب اکولوژیست که طرفدار دولت هستند، اعلام شده است.
*** پرونده بیگمالیون و چالش حزب راستگرا
خبرگزاری فرانسه دیروز (دوشنبه) گزارش داد: دادستان پاریس احضار 14 متهم پرونده موسوم به «بیگمالیون» را که مهمترین آنان سارکوزی است، درخواست کرده است.
دستگاه قضایی فرانسه، شرکت بیگمالیون را به صدور فاکتورهای جعلی برای مخفی کردن هزینه های فعالیت انتخاباتی سارکوزی متهم می کند. در حالی که هزینه تبلیغات انتخاباتی 22 میلیون یورو عنوان می شود، هزینه واقعی تبلیغات سارکوزی 41 میلیون یورو برآورد شده است. این پرونده پیشتر به استعفای رئیس حزب منجر شده بود.
وکیل سارکوزی دیروز (دوشنبه) تصمیم دادستانی برای مطرح شدن مجدد این پرونده را «مانوری سیاسی» از سوی حزب حاکم خواند.
والس نیز امروز در اظهاراتی، سیاسی بودن مساله را با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، رد کرد.
پس از تقاضای دادستانی، قضات در مورد به جریان افتادن مجدد پرونده سارکوزی و یا خروج آن از دستور کار، تصمیم گیری خواهند کرد. زمان این تصمیم گیری احتمالا یک ماه به طول می انجامد.
انتخابات درون حزبی «جمهوریخواهان» که سارکوزی برای نامزدی در انتخابات 2017 باید ابتدا در آن پیروز شود، 20 و 27 نوامبر (30 آبان و 7 آذر) برگزار خواهد شد.
«تامین هزینه های تبلیغات انتخاباتی به شکل غیرقانونی» اتهامی است که در صورت اثبات پرداخت سه هزار و 750 یورو جریمه نقدی و تحمل یک سال حبس را برای سارکوزی به همراه خواهد داشت.
در هفته های گذشته با مشخص شدن نامزدهای اصلی انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان وسوسیالیت، فضای سیاسی فرانسه عملا به صحنه رقابت و تبلیغات انتخاباتی تبدیل شده است. مطرح شدن پرونده های قضائی این دو حزب اصلی فرانسه در این روزها می تواند تاثیری تعیین کننده بر سرنوشت نامزدها و یا حتی فراتر از آن بر سرنوشت احزاب متبوعشان داشته باشد.
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روزهای 23 آوریل و 7 مه 2017 (3 و 17 اردیبهشت 96) برگزار خواهد شد.
رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 میلادی، فرانسوآ اولاند از حزب سوسیالیست در مقابل نیکلا سارکوزی از حزب اتحاد جنبش مردمی به پیروزی رسید.
اروپام** 9053**1517
کد N1427457

وبگردی