آفتاب
یک مقام مسوول در گفت و گو با مهر عنوان کرد؛

بازگشت رونق به بازسازی بافتهای فرسوده/فرایند بهسازی حاد است

بازگشت رونق به بازسازی بافتهای فرسوده/فرایند بهسازی حاد است

یک مقام مسوول با اشاره به اثرات کاهش ۳درصدی نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم دربافت های فرسوده گفت:انتظار می رود که این اقدام، رونق نسبی را به ساخت و ساز در بافت های فرسوده بازگرداند.

عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر،  افزود: اعلام نرخ سود ۸ درصدی تسهیلات صندوق پس اندازمسکن یکم در بافت فرسوده برای ساکنان این بافت ها بسیار مناسب است زیرا میزان اقساط پرداختی این متقاضیان درهرماه افت می کند.

سعیداسلامی ادامه داد: باتوجه به اینکه حوزه فعالیت های اقتصادی در ایران به شدت وابسته به شبکه بانکی است، یکی از راهکارها برای ایجاد رونق در بخش عرضه وتقاضا (ساخت و خرید) پرداخت تسهیلات است.  

به گفته اسلامی، بافت های میانی، محل توسعه شهری است پس باید تلاش شود که این بافت ها جان تازه ای بگیرند و برهمین اساس بانک مسکن با رایزنی های انجام شده وزارت راه و شهرسازی، امتیازاتی را برای سپرده گذاران این بافت ها درنظر گرفت که براساس آن شرط خانه اولی بودن حذف شد و متقاضی خرید مسکن در بافت فرسوده می تواند از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم استفاده کند.

عضوهیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن تاکنون برعهده بانک مسکن بوده و این بانک نیز با بهره گیری از سپرده ها توانسته موفق عمل کند و دراین میان کاهش مکرر نرخ سود بانکی هم طی ماه های گذشته راهگشا بوده است.

وی ادامه داد: یکی ازعواملی که طی یکی دوسال گذشته موجب نگرانی متقاضیان و سپرده گذاران بوده، عدم تثبیت نرخ سود بانکی است و در ماه های گذشته هم این نرخ چندین بار کاهش یافته که این موضوع موجب سردرگمی مردم شده است.

به گفته اسلامی، اگرچه نرخ سود کنونی برای تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت فرسوده رقم مناسبی است اما باتوجه به تجربه این چندماه وکاهش چندین باره نرخ سود، متقاضیان همچنان به انتظار کاهش این رقم هستند.

این عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری اضافه کرد: فرآیند بهسازی بافت های فرسوده شهری در شرایط حادی قرارگرفته است و پرداخت تسهیلات بخش مسکن به ساکنان بافت فرسوده باید بیش از این بهبود یابد.

وی بیان کرد: اگرچه باید با پرداخت تسهیلات از بخش مسکن حمایت کرد اما ناگفته نماند که درابتدا باید چرخ های اقتصاد کلان کشور حرکت کند و مسایل فقر شهری حل شود تا اقتصاد مسکن هم رونق بگیرد.

کد N1427415

وبگردی