آفتاب
در گفت و گو با ایرنا؛

برنامه های وزارت بهداشت برای اجرای سیاست های کلی خانواده اعلام شد

برنامه های وزارت بهداشت برای اجرای سیاست های کلی خانواده اعلام شد

تهران - ایرنا - مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی، برنامه های این وزارتخانه را برای اجرای سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری اعلام کرد.

محمد اسماعیل مطلق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا گفت: سیاست های کلی خانواده در 16بند تنظیم شده و به قوه مجریه ابلاغ شده است اما هنوز از دولت به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است این سیاست ها در برخی موارد نسبت به سیاست های کلی جمعیت، کاملتر است.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت با وجود اینکه هنوز سیاست های کلی خانواده را به صورت ابلاغ شده، دریافت نکرده است اما با توجه به متن منتشر شده درباره این سیاستها، برنامه های خود را برای تدوین بسته های خدمتی از جمله بسته های خدمتی مراقبان سلامت،بهورزان،کارشناسان سلامت خانواده و پزشکان تدوین می کند.
مطلق اضافه کرد: تمام ادارات وزارت بهداشت از این پس برنامه ریزی های خود را در حوزه سلامت خانواده بر اساس، سیاست های جدید ابلاغی مقام معظم رهبری تنظیم می کنند.
وی گفت: به عنوان مثال در بند 15 این سیاست ها، بر اتخاذ روش های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت های جسمی و روحی و عاطفی از آنان، تاکید شده است.
رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت اضافه کرد: برای تحقق این هدف وزارت بهداشت برنامه های مفصلی به منظور ایچاد شرایط مناسب برای نگهداری سالمندان و تقویت مراقبت های جسمی، روحی و عاطفی از آنان و نیز آموزش زندگی سالم به سالمندان اجرا می شود.
وی گفت: در این آموزش ها اصول تغذیه سالم، فعالیت بدنی مناسب، روش های مراقبت از کمر و زانو، مراقبت از پاها و پیشگیری و کنترل پوکی استخوان، مراقبت از بیماریهای دهان و دندان، کنترل بی اختیاری ادرار، پیشگیری از حوادث، مسائل مربوط به یائسگی، کنترل استرس، تقویت حافطه و پشگیری از آلزایمر، روابط زناشویی مناسب و خواب سالم به سالمندان آموزش داده می شود.
مطلق افزود: در صورتی که اقدامات پیشگیرانه برای زندگی سالم سالمندان کافی نباشد، با همکاری مراکز بهزیستی و در یک کار تیمی، زمینه مراقبت و درمان در مراکز درمانی و بازتوانی برای سالمندان فراهم می شود.

**برنامه های آموزش زندگی سالم برای سالمندان
وی ادامه داد: برنامه مراقبت های ادغام یافته سالمندان در شبکه بهداشتی-درمانی کشور توسط گروه های مختلف پزشک و غیر پزشک اجرا می شود و از جمله این اقدامات اجرای بسته پایش و کنترل اختلالات فشار خون، چربی خون، دیابت، کنترل قدرت بینایی، شنوایی، پیشگیری از افسردگی، درمان سل ریوی و ایمن سازی محیط برای پیشگیری از سقوط سالمندان است که اجرا می شود.
مطلق گفت: بر اساس بسته های تدوین شده وزارت بهداشت ارتقای آگاهی عمومی برای حساسیت جامعه نسبت به حقوق سالمندان، تقویت ارزشهای فرهنگی در زمینه مراقبت از والدین و اقوام سالمند در میان جوانان و فرزندان سالمندان و انجام پژوهش و تحقیقات کاربردی در زمینه سلامت سالمندان دنبال می شود.
رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی دیگر از محورهای سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، تقویت و تحکیم خانواده بر اساس الگوی ایرانی- اسلامی خانواده و نشر تربیت اسلامی در کانون خانواده و تقویت کانون آرامش بخش خانواده است.
وی گفت: برای تحقق این هدف کارگاه های آموزشی فرزندپروری برای والدین کودکان دو تا 12 ساله در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور کارشناسان سلامت روان برگزار می شود.
مطلق افزود: بند 5 سیاست های کلی سلامت اهمیت زیادی دارد، در این بند بر تحکیم خانواده و ارتقاء سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف، خدمت و احترام و مودت و رحمت با تأکید بر بکارگیری یکپارچه ظرفیت های آموزشی، تربیتی و رسانه ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی تاکید شده است.
وی گفت: برای اجرایی شدن این بند نیز اقدامات مفصلی برای توانمندسازی خانواده ها با تاکید بر مسئولیت پذیری، تقویت تعاملات خانوادگی و ایفای نقش رسالت خانواده در تربیت کودک سالم و آموزش به والدین اجرا می شود.
رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: به طور کلی برنامه های وزارت بهداشت برای اجرایی شدن بندهای مختلف سیاست کلی خانواده در حال تدوین و اجرایی شدن است و وزارت بهداشت در بین سایر دستگاه های کشور برای اجرایی شدن این سیاست ها پیشقدم شده است.
وی گفت: برنامه هایی نیز برای ساماندهی اوقات فراغت مادران و فرزندان و آموزش بازی های مادر و کودک با همکاری شبکه های بهداشتی-درمانی کشور اجرا می شود.

** اجرای مرخصی 9ماهه مادران و دو هفته ای پدران در وزارت بهداشت
مطلق افزود: برنامه حمایت از مادران در دوران شیردهی و اجرای مرخصی 9 ماهه مادران پس از زایمان و مرخصی دو هفته پدران پس از تولد فرزند نیز در وزارت بهداشت اجرایی شده است و پیگیری های جدی وزارت بهداشت برای اجرای کامل این مصوبه در تمام دستگاه های دولتی و بخش خصوصی ادامه دارد.
وی گفت: بستر آموزش به خانواده ها برای اجرای سیاست های کلی خانواده خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی-درمانی است که سالیانه حداقل یک میلیون و 500 هزار زن باردار و تعداد بسیار بیشتری برای واکسن فرزندانشان تا پنجسالگی به این مراکز مراجعه می کنند.

** فضای عمومی برای شیردهی مادران فراهم شود
مطلق افزود: وزارت بهداشت هم در اجرای این سیاست ها و هم سیاست های جمعیتی، از همه دستگاه های اجرایی دیگر بیشتر اقدام کرده است اما سایر دستگاه ها نیز باید در این زمینه مشارکت کنند، به عنوان مثال ایجاد فضاهای عمومی مناسب در اماکن عمومی در پارکها، فرودگاه ها، مساجد و ... برای شیردهی مادران به نوزادان هنوز عملی نشده است.
وی گفت: ایجاد بیمارستان های دوستدار مادر و کودک، ترویج تغذیه سالم کودکان در گروه های سنی مختلف و تولید و انتشار کتاب پیشگیری از سوانح و حوادث کودکان که مهمترین علت مرگ کودکان است، نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است.
وی افزود: علاوه بر آن اقدامات زیادی نیز برای پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان کودکان در مدارس شروع شده است که در حال توسعه است.
مطلق گفت: در بند 14 سیاست های کلی خانواده بر تسهیل ازدواج تاکید شده است و برای اجرای این بند لازم است، حس مسئولیت پذیری و رشد عاطفی، روانی و جسمی جوانان تقویت شود.

**افراد متاهل زندگی شادتر و سالم تری دارند
وی افزود: تحقیقات وزارت بهداشت نشان می دهد افرادی که در سن مناسب ازدواج کرده اند، هم از طول عمر بیشتر و هم از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند، زندگی شادتری دارند و ارتباطات اجتماعی آنها مناسب تر است. ضمن اینکه رشد معنوی و اخلاقی بهتری نیز دارند و در زندگی احساس امنیت بیشتری می کنند.
رئیس دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزرت بهداشت گفت: این بررسی ها نشان می دهد افرادی که در سن مناسب ازدواج می کنند، کمتر در معرض رفتارهای پر خطر مانند مصرف الکل و رفتارهای جنسی مخاطره آ میز هستند.
اجتمام(4)**3063 ** 1569
کد N1427032

وبگردی