آفتاب

فضای باز سیاسی و رونق فعالیت احزاب استان اردبیل در دولت تدبیر و امید

فضای باز سیاسی و رونق فعالیت احزاب استان اردبیل در دولت تدبیر و امید

اردبیل- ایرنا - برخی از اعضای احزاب سیاسی در استان اردبیل می گویند که فعالیت آنها در چند سال اخیر به علت فضای باز سیاسی نسبت به سالهای قبل شتاب گرفته وفعالان سیاسی هم مشارکت خوبی در عرصه سیاسی دارند.

به گزارش ایرنا، هرچند در استان اردبیل احزاب در سال های گذشته بیشتر در موسم انتخابات فعالیت خود را نشان می دادند وپس از انتخابات به محاق می رفتند اما در سال های اخیر احزاب رویکرد جدیدی را در فعالیت سیاسی اتخاذ کرده و در عرصه های مختلف حضور بیشتری دارند.
یکی از تاثیرهای فعالیت حزبی در کشور افزایش مشارکت همگانی ، جلب وجذب آرای مردم ، کمک به مردم در گزینش نیروهای توانمند در انتخابات وهمفکری وهم افزایی با مردم برای حمایت از آرمانهای انقلاب اسلامی می باشد.
با همه تلاشی که در سال های اخیر برای سازماندهی از سوی احزاب و دایمی کردن فعالیت ها صورت گرفته است اما هنوز فاصله زیادی بین مردم و احزاب وجود دارد و چنین به نظر می رسد که تجربه تاریخی در ایران مانعی بزرگ در جذب آحاد مردم به احزاب و ثبات روحیه حزب گریزی در بین مردم می باشد.
علیرضا پوستی دبیر انجمن اسلامی جامعه پزشکی استان اردبیل در این باره با اشاره به فعالیت احزاب در کشور می گوید :احزاب در سپهر سیاسی ایران درخشندگی ندارد وهر ازگاهی در ایام انتخابات ظاهر می شوند وباز به محاق می روند واگر از فردا درب تمامی احزاب تخته شود آب ازآب تکان نخواهد خورد .
وی می افزاید: مهمترین نقش احزاب در فضای کنونی کشور آگاه سازی است ، وقتی دولتی ها خود را فراجناحی می دانند احزاب سیاسی همسو باید تاثیر روی کار آمدن دولت تدبیر وامید را برای مردم واضح تر وشفاف تر بیان کنند
غلامحسین غاربی دبیر حزب اسلامی کار استان اردبیل هم با اشاره به فعالیت احزاب در دولت روحانی وایجاد فضای باز سیاسی در این دولت می گوید: محوریت انتخابات در طول سال های قبل با احزاب بوده و درواقع گزینه منتخب احزاب است که به عنوان گزینه اصلی جناح های سیاسی به میدان رقابت وارد می شود.
وی افزود: با وجود نارضایتی هایی که از طرف برخی از احزاب وجود دارد فکر می کنم در دولت روحانی احزاب حضور قوی دارند ودر دوره های بعدی هم تاثیر گزار خواهد بود .
غاربی اضافه کرد: بحث تحزب در ایران در دوران گذار بوده و رفته رفته روبه نهادینه شدن می رود، اوج تکامل رای حزبی و سیاسی را در انتخابات گذشته ملاحظه کردیم و با وجود همه تنگناها و محدودیت هایی که برای احزاب اصلاح طلب وجود داشت ولی مردم حتی به گزینه پنجم و ششم لیست امید رای دادند بنابراین احزاب نمی توانند به این تعلق خاطر مردم بی تفاوت باشند و مسیری را که چندین سال برای آنان زحمت کشیده اند آن را ادامه ندهند.
تیمور حسین نژاد عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان اردبیل هم با بیان اینکه دولت در زمینه راه اندازی خانه احزاب به کار حزبی ارزش ویژه ای قایل شده است اظهار کرد: پس از چند سال تعطیلی غیر قانونی خانه احزاب دولت اعتدال زمینه فعالیت را در عرصه های مختلف باز کرد و گشایش عرصه برای فعالیت های حزبی، کار متفاوتی از دولت قبل انجام شد و نتیجه جریان حزبی و جناحی در انتخابات گذشته کاملا مشهود بود.
وی افزود: در استان اردبیل نیز احزاب وجریانهای مختلف شکل گرفته است و پیش بینی می شود توسعه احزاب سیاسی و تفکرات مردمی به سمت و سوی حزبی و انتخابات آتی نیز تحت حوزه گرایشات سیاسی صورت گیرد.
حمید رستمی فعال سیاسی وروزنامه نگار اردبیلی هم فعالیت سیاسی احزاب در دولت تدبیر وامید را مطلوب دانسته وگفت : روحانی معتقد به آزادی بیان وقلم است وبر همین اساس هم جریان آزاد اطلاعات به صورت آزادانه در کشور روند خوبی را پیش گرفته واحزاب هم از سوی دولت برای اظهار نظر در مورد مسائل سیاسی مهم تلقی شده و تشویق می شوند.
وی بیان کرد: با این وجود سالهای سال تمرین لازم هست تا احزاب در جایگاه خود قرار گرفته و به نحوه شایسته تری بتواند نقش ایفا کند و هنوز نگاه برخی ها در کشور به احزاب خیلی هم خوش بینانه نیست.
محمود اشرافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی استان اردبیل هم در این باره می گوید: فضای سیاسی برای احزاب با روی کار آمدن دولت روحانی تلطیف شده وعرصه تاثیر گذاری احزاب در فعالیت های سیاسی هم متفاوت تر از گذشته شده است .
وی افزود : حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و در روزهای آغاز به کار دولت یازدهم همواره بر ضرورت فعالیت احزاب سیاسی در کشور تاکید کرده و پیش از رئیس جمهور شدن هم اعلام کرده بود که احزاب در ایران جایگاه خود را پیدا نکرده اند و مورد حمایت قرارنگرفته اند.
وی با تاکید بر اینکه باید قوانین محکم تری را برای منزلت بخشیدن به جایگاه احزاب تدوین کرد تا زمینه های حضور واقعی آن ها در انتخابات فراهم شود،اضافه کرد: دولت یازدهم حمایت های خوبی از احزاب انجام داده و یکی از دولت هایی که به احزاب روح بخشیده، دولت فعلی است که البته هنوز کارهای زیادی را باید انجام دهد.
وی می افزاید : در گذشته اجحاف و بی مهری های فراوانی را نسبت به احزاب شاهد بودیم که همین بی مهری ها باعث شد تا احزاب از جایگاه واقعی خود دور بمانند.
وی با بیان اینکه یکی از وعده های دولت یازدهم، بازگشایی خانه احزاب بود افزود: هر چند دیر اما به این وعده تا حد زیادی به مدد وزارت کشور عمل شد.
محمد باقر فلسفی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اردبیل هم با بیان اینکه دولت روحانی عملکرد قابل قبولی در بین مردم دارد، گفت : با روی کار آمدن دولت روحانی علاوه بر گشایش فضای باز سیاسی برای مردم ،احزاب وتشکلهای دانشجویی درکشور فعالتر از گذشته شده اند.
وی فعالیت احزاب در دولت روحانی را قابل تحسین دانسته وگفت: احزاب در دوره قبل از روحانی در انزوا بود حتی خیلی از احزاب منحل شدند اما بعد از 24 خرداد 92 تمام صاحبان قلم ،ذوق وسلیقه وفکر واندیشه مجال حضور یافتند ومی بینیم که تشکل های سیاسی در قالب احزاب وگروهها فعالیت می کنند ودر انتخابات مجلس هم واقعا تاثیر گذار شدند .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداراردبیل نیز در باره وضعیت فعالیت احزاب در استان اردبیل گفت : در استان اردبیل سیاست دوران نوجوانی را سپری می کند و هنوز به بلوغ کامل نرسیده است که البته این امر به معنای تحقیر فعالان سیاسی نیست بلکه روش های تعامل سیاسی که توسط فعالان به کار گرفته می شود، منسوخ است.
وی بیان کرد: فضای سیاسی استان اردبیل همگام با رویه های روز شکل نگرفته و هنوز در حال طی کردن گام های نخستین است و از این رو با وجود تخریب هایی که از جناح های مختلف با هدف های متفاوت صورت می گیرد، دولت به دنبال سرکوب نیست و اجازه می دهد تا انتقادها و مسایل در جهت تمرین سیاست توسط افراد و جناح های مختلف بیان شود.
به گفته وی ، احزاب ریشه دار در استان اردبیل فعالیتی ندارند؛ برخی تحرکات از سوی آنها صورت می گیرد که دوره ای بوده و به یک اسم و چند عضومحدود شده است.
او ادامه داد : به دنبال حذف هیچ حزب و گروهی نیستیم و همچنان می خواهیم فضای باز سیاسی در استان وجود داشته باشد از این رو به مخالفان فضا داده می شود و معتقدیم که شاید ممکن است در این میان فردی یا گروهی و حتی خود ما قربانی شویم اما در نهایت سیاست در نهایت در این استان سر و شکل خواهد گرفت.
گزارش :یعقوب شاددل
1395/6016
کد N1426842

وبگردی