آفتاب
خبر

1200 نقطه برای استخراج طلا

1200 نقطه برای استخراج طلا

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران آخرین وضعیت اکتشافات معادن طلا را تشریح کرد و گفت: با وجود آنکه سرمایه‌گذاران ...

ایسنا:معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران آخرین وضعیت اکتشافات معادن طلا را تشریح کرد و گفت: با وجود آنکه سرمایه‌گذاران خارجی در کلام از موضوع اکتشاف استقبال می‌کنند، اما سرمایه‌گذاری خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. بهروز برنا با بیان اینکه موضوع اکتشاف در توسعه معدن و صنایع معدنی اهمیت بالایی دارد، عنوان کرد: بودجه‌ای که برای اکتشاف در نظر گرفته می‌شود کافی نیست و سرمایه‌گذاری خارجی هم با چندان استقبالی مواجه نشده است.

 

وی با بیان اینکه اکتشاف طلا در صدر اولویت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران است، تصریح کرد: در حوزه طلا ما دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی شده بودیم که بعد از انقلاب با شروع به کار اکتشاف در این حوزه و تشکیل یک گروه بنیادین، نهایتا در دهه 80 اکتشافات در این حوزه شدت گرفت؛ به‌طوری که تاکنون حدود 1200 نقطه امیدبخش برای استخراج طلا به دست آمده است.

برنا همچنین با اشاره به اینکه ایران باید یک درصد از تولید طلای جهان را داشته باشد، ادامه داد: امروز در جهان 140 کشور در تولید و استخراج طلا مشارکت دارند و 40 درصد از کل هزینه‌های اکتشاف صرف اکتشاف طلا شده و سالانه 3 هزار تن طلا تولید می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه ذخیره کشف شده ایران تاکنون 340 تن است، ادامه داد: با توجه به رقم تولید جهانی طلا و پتانسیل‌هایی که در کشور وجود دارد ما باید بتوانیم سالانه بیش از 30 تن تولید طلا داشته باشیم که این به معنای نیاز به افزایش توجه به حوزه اکتشاف و استخراج این محصول است.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران خاطر نشان کرد: تاکنون 21 استان ایران نقاط امیدبخش برای استخراج طلا دارند؛ به‌طوری که اکنون در زنجان طلا در حال استخراج است. در محدوده هیره معدنی با ظرفیت 5/ 4 تن مجوز استخراج گرفته است. ذخایر خراسان جنوبی مشخص شده و در کردستان نیز منابعی شناسایی شده است که حتی این استان توان پیشی‌ گرفتن از استان زنجان را در این حوزه دارا است؛ به‌طوری که در منطقه سنندج – سیرجان 14 نقطه امیدبخش استخراج طلا به چشم می‌خورد.

کد N1426610

وبگردی