آفتاب

موارد عفونت با زیکا در سنگاپور به بالای ۲۰۰ رسید

موارد عفونت با زیکا در سنگاپور به بالای ۲۰۰ رسید

همشهری آنلاین: مقامات سنگاپور روز یکشنبه ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) ۲۷ مورد تایید‌شده دیگر سرایت محلی عفونت زیکا را گزارش کردند و به این ترتیب شمار موارد عفونت با این ویروس در این دولت‌‌- شهر به ۲۴۲ مورد رسید.

به گزارش رویترز وزارت بهداشت و سازمان ملی محیط زیست سنگاپور در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ۲۵ مورد از این موارد جدید به منطقه شیوع ابتدایی زیکا در سنگاپور مربوطند، یکی احتمالا به یک خوشه بالقوه جدید عفونت ارتباط دارد و بقیه موارد جدیدی هستند که ارتباط شناخته‌شده‌ای با هیج خوشه‌ موجودی ندارند.

این بیانیه می‌گوید: «یک خوشه بالقوه جدید عفونت شامل یک مورد قبلا گزارش‌شده و یک مورد جدید امروز وجود دارد»

از طرف دیگر مقامات مالزی همسایه سنگاپور، روز یکشنبه اعلام کردند پس شناسایی نخستین مورد سرایت محلی زیکا در این کشور آماده شناسایی موارد بیشتری از عفونت با این ویروس هستند. شیوع ویروس زیکا می‌تواند نظام بهداشتی مالزی را که هم اکنون با دنگی، یک ویروس دیگر منتقل‌شونده بوسیله پشه که می‌تواند مرگبار باشد، درگیر است، تحت فشار بیشتری قرار دهد.

هم زیکا که عفونت با آن به خصوص برای زنان باردار خطرناک است و هم ویروس دنگی که بوسیله پشه آئیدس آجیپتی منتقل می‌شوند که در کشور گرمسیری مالزی، سومین اقتصاد آسیای جنوب شرقی و سراسر این منطقه به طور شایعی وجود دارد.

سه روز پیش مالزی نخستین مورد عفونت زیکا در این کشور را در زنی را گزارش کرد که در نزدیکی کوالالامپور زندگی می‌کند و در سفری به سنگاپور این ویروس را گرفته بود.

مقامات مالزی روز شنبه نخستین مورد محلی سرایت زیکا را در مردی ۶۱ ساله در شهر کوتا کینابالو در بخش مالزیایی جزیر برنئو گزارش کردند.

سابرمانیام ساتاسیوام، وزیر بهداشت مالزی گفت: «تایید دومین مورد زیکا در کوتا کینابالو بیانگر این است که ویروس از قبل وارد جوامع ما شده است.»

او در صفحه فیس‌بوک‌ش نوشت: «زیکا در کشور ما حضور دارد. ظهور موارد جدید بیماری ادامه خواهد یافت.»

معلوم شده است که عفونت زیکا در زنان باردار باعث میکروسفالی- یک نقصان وخیم هنگام تولد در نوزدان که با کوچکی سر و مغز همراه است- و نیز سایر ناهنجاری‌های هنگام تولد همراه است.

عفونت زیکا در بزرگسالان با یک نشانگان عصب‌شناختی نادر به نام گی‌یان- باری که با فلج عضلات همراه است و نیز با اختلالات عصب‌شناختی دیگر ارتباط داده شده است.

مالزی از هنگامی گزارش نخستین مورد عفونت زیکا در این کشور میزان استفاده از حشره‌کش‌ها برای نابودی پشه‌ها را افزایش داده است که و بر وارسی‌های بهداشتی در مرز اصلی‌اش با سنگاپور که روزانه ۲۰۰ هزار نفر از آن می‌گذرند، افزوده است.

کد N1426380

وبگردی