آفتاب

تکنیک های کاربردی مهندسی ژنتیک آموزش داده می شوند

تکنیک های کاربردی مهندسی ژنتیک آموزش داده می شوند

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری قصد دارد بیست و یکمین دوره کارگاه آموزش تکنیک های کاربردی مهندسی ژنتیک (کلون و بیان) را برگزار کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهندسی ژنتیک به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که به منظور جداسازی، خالص سازی، وارد کردن و بیان یک ژن خاص در یک میزبان بکار می‌روند و نهایتاً منجر به بروز یک صفت خاص و یا تولید محصول مورد نظر در جاندار میزبان می‌شود.

کاربردهای مهندسی ژنتیک تقریباً نامحدود به نظر می‌رسد. این علم کاربردهای زیادی در علوم پایه، تولیدات صنعتی، کشاورزی و علوم پزشکی دارد.

در زمینه علوم پایه، بررسی‌هایی مانند مکانیزمهای همانندسازی دی ان ای و بیان ژنها در پروکاریوتها، یوکاریوتها و ویروسها و همچنین چگونگی ساخته شدن و تغییرات پروتئینهای داخلی سلول و همچنین مکانیزم ایجاد سرطان از جمله کاربردهای مهندسی ژنتیک است.

در زمینه کشاورزی که بستر بسیاری از کاربردهای مهندسی ژنتیک است، تولید گیاهان مقاوم به آفات گیاهی و خشکی، تولید گیاهان پرمحصول و تولید گاوهای دارای شیر و گوشت بیشتر را می‌توان نام برد و در زمینه کاربردهای پزشکی، تشخیص بیماریهای ارثی، تولید انسولین انسانی، تولید هورمون رشد انسان و... نیاز به روش های شناخت ژنتیکی دارند.

در سال‌های اخیر گسترش و توسعه تکنیک‌های سنتز دی ان ای نوترکیب انقلابی را در درمان بسیاری از بیماری‌های انسانی از جمله انواع سرطان‌ها، اغلب بیماری‌های خود ایمنی نظیردیابت و همچنین تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های مادر زادی فراهم آورده‌است.

پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با توجه به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته و برگزاری موفقیت آمیز  بیست دوره قبلی و با توجه به استقبال علاقمندان، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی چهار روزه با عنوان کلون-بیان در تاریخ های ۲۶ لغایت ۲۹  شهریور ماه ۱۳۹۵ کرده است.

این دوره آموزشی از تاریخ  ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه  در محل آزمایشگاه اموزش های کوتاه مدت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می شود.

سرفصل ها و برنامه این دوره (پروژه تعریف شده به منظور تولید آنتی بادی)️ در روز اول، « استخراج RNAاز لنفوسیت ها»، « الکتروفورز»، « کشت باکتری» هستند. همچنین «استخراج پلازمید»، «ترسیب اتانولی»، «دایجسشن» ، «لیگیشن»، «ساخت سلول مستعد»، «ترانسفرمیشن» از سرفصل های روز دوم محسوب می شوند.

همچنین موضوعات «تهیه مستر پلیت»، «طراحی پرایمر» ، «الکتروفورز»، «القا بیان»، «ساخت ژل SDS»  در  روز سوم مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه «تخلیص پروتئین (انتی بادی)»، «الکتروفورزSDS-PAGE»، «وسترن بلاتینگ»، «اختتام دوره» در روز چهارم بررسی می شوند.

کد N1426031

وبگردی