آفتاب
رئیس بنیاد انتخابات آزاد افغانستان در گفتگو با مهر؛

اجرای سیستم تک کرسی در انتخابات افغانستان چالش زا خواهد بود

اجرای سیستم تک کرسی در انتخابات افغانستان چالش زا خواهد بود

رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: در شرایط کنونی تطبیق سیستم تک کرسی در انتخابات افغانستان ممکن نیست و در صورت اجرا انتخابات را چالش زا می کند.

«جانداد سپین غر» رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (ایوا) در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در شرایط کنونی تطبیق سیستم تک کرسی در انتخابات افغانستان ممکن نیست و در صورت برگزاری انتخابات را چالش زا می کند.

وی افزود: به طور نمونه ولایت هایی که قرار است، دو نماینده در مجلس داشته باشند، یک نماینده آن باید زنان باشند و یک نماینده دیگر را نمی توان به حوزه ای مشخص تقسیم کرد.

وی همچنین تأکید کرد: از سوی دیگر ممکن نیست، نامزدان تازه وارد در مقابل نامزدانی که چند دوره در مجلس بوده اند در سطح یک حوزه انتخاباتی کوچک برنده شود.

رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید در شرایط کنونی برای امضای  زودتر پیش نویس قانون و برگزاری انتخابات مجلس باید روی این معایب تمرکز نکنیم ولی باید دست کمیسیون مستقل انتخابات را برای تعدیل قانون باز گذاشت.

او می گوید که اگر کمیسیون توانایی برگزاری انتخابات تک کرسی را نداشت، بعد باید مواد این قانون را تعدیل کند.

گفتنی است که تاکنون کمیته تدوین قانون انتخابات طرح های مختلفی را به کابینه پیشنهاد کرده و دو بار در جلسات کابینه نیز مورد بحث قرار گرفته است اما هنوز هم متن پیش نویس نهایی و کامل و آماده امضاء نشده است.

پیش از این نیز، سرور دانش معاون ریاست جمهوری نیز به شیوه تک کرسی شدن انتخابات اعتراض کرده و گفته بود که این روش علاوه بر داشتن مزایا در شرایط فعلی ممکن نیست.

دانش دلیل تأخیر و امضا نشدن این پیش نویس را مشخص نشدن حوزه های انتخاباتی و برخی دیگر از مسایل مهم انتخابات مجلس عنوان کرده است.

دکتر سردار محمد رحیمی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت که سیستم تک کرسی کمک می کند که بخش های زیادی از کشور افغانستان در مجلس نماینده داشته باشند و در تصمیم گیری شرکت کنند اما برگزاری این نوع انتخابات ناممکن است.

رحیمی همچنین افزود که با تک کرسی کردن انتخابات، رابطه نماینده با مردم نزدیک می شود و نمایندگان نیز می توانند راحت تر از مشکلات موکلین خود آگاهی پیدا کنند.

رحیمی با توجه به این مزایا اما بر این باور است که سیستم تک کرسی باعث می شود که بین نمایندگان در مجلس نیز مناقشاتی بر سر گرفتن بودجه برای یک ولایت به وجود آید ولی در صورت انتخابات ولایتی همه نمایندگان یک ولایت تلاش برای ولایتی واحد می کنند و تنش های درون مجلسی کمتر می شود.

او همچنین افزود که بافت های قومی و مذهبی در کشور بسیار پیچیده است و به سادگی نمی توان حوزه های انتخاباتی را مشخص کرد که این مشکل نیز بر مزیت سیستم تک کرسی غلبه می کند.

نبود سرشماری دقیق، مشخص نبودن حوزه های انتخاباتی، مناقشات قومی و جغرافیایی از دیگر عواملی است که به باور رحیمی مانع برگزاری انتخابات به روش تک کرسی می شود.

وی بار دیگر تاکید کرد که در شرایط فعلی راحت ترین راه برگزاری انتخابات به شکل ولایتی است.

گفتنی است که در سیستم انتخابات تک کرسی، زنان در سطح ولایت رقابت می کنند ولی مردان به حوزه های انتخاباتی مشخص در یک ولایت تقسیم می شوند.

کد N1425884

وبگردی