آفتاب

اهداف نقشه جامع در قالب دو برنامه در دانشگاه امیرکبیر اجرایی می شود

اهداف نقشه جامع در قالب دو برنامه در دانشگاه امیرکبیر اجرایی می شود

تهران-ایرنا- رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: اهداف نقشه جامع در قالب دو برنامه پنج ساله در دانشگاه امیرکبیر اجرایی می شود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیداحمد معتمدی اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قدیمی ترین دانشگاه فنی و مهندسی در سال 1336 و با عنوان پلی تکنیک تأسیس شد.
وی گفت: البته در واقع دانشگاه پلی تکنیک از ترکیب دو مدرسه عالی به وجود آمده که قدمت آنها به حدود 90 سال می رسد و با چنین تلقی ای می توان قدمت این دانشگاه را بیش از قدمت دانشگاه تهران به حساب آورد.
معتمدی افزود: در هر صورت دانشگاه امیر کبیر قدیمی ترین دانشگاه صنعتی کشور است که مقام معظم رهبری نیز از آن با عنوان مادر دانشگاه های صنعتی یاد کرده اند.
وی یادآور شد: غرض از بیان این نکته این است که یادآوری شود یکی از ظرفیت های دانشگاه صنعتی امیر کبیر قدمت آن و تجربه ای است که در طول این سالیان در این دانشگاه به وجود آمده و در سطوح و لایه های مختلف آن حضور دارد و اثرگذار است.
وی گفت: تنوع رشته ها یکی دیگر از ظرفیت های دانشگاه امیر کبیر است؛ به نحوی که جامعیت آن بیش از همه دانشگاه ها و دانشکده های صنعتی کشور است. در حال حاضر 16 دانشکده، چند گروه مستقل و سه واحد آموزشی در شهرستان ها در مجموعه دانشگاه صنعتی امیر کبیر فعال هستند و دانشگاهی که در رتبه بعد از ما قرار دارد دارای 12 یا 13 دانشکده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این تنوع ظرفیت خوبی را برای پوشش دادن دامنه وسیع تری از علوم مهندسی و علوم پایه را ایجاد می کندادامه داد: ظرفیت دیگر دانشگاه امیر کبیر که در زمینه پیشرفت علمی بسیار کمک کننده است، کاربردی بودن دانشگاه است.
معتمدی افزود: دانشگاه امیر کبیر از ابتدا به عنوان پلی تکنیک ایجاد شده و هدف آن تربیت کاربردی دانشجویان در حوزه های فنی و صنعتی بوده است؛ البته بعداً تغییراتی در شرح وظایف دانشگاه ایجاد شده، اما این خصلت همچنان حفظ شده و همین امر باعث شده علاوه بر حرکت خوب در مرزهای دانش و قرار گرفتن در بالاترین رتبه ها در رده بندی های داخلی در این عرصه، به لحاظ شاخص های کاربردی نیز رتبه بالایی داشته باشد.
وی گفت: یکی دیگر از ویژگی های دانشگاه امیر کبیر که هر چند ممکن است برخی آن را مثبت ندانند اما به شخصه آن را یک نقطه قوت این دانشگاه می دانم سیاسی بودن آن است. معتمدی افزود: دانشگاه امیر کبیر از پیش از انقلاب سیاسی بوده و نقش بسیار مؤثری نیز در دوران انقلاب داشته و چنین نقشی را در دوران دفاع مقدس نیز ایفا کرده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر اظهار کرد: این ویژگی همچنان در این دانشگاه حفظ شده که هم اساتید و هم دانشجویان آن علاوه بر ابعاد علمی و فنی، در امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار فعال اند. به عبارتی دانشگاه امیر کبیر فارغ التحصیلانی با دانش صرفاً فنی تربیت نمی کند و همین امر باعث شده که نقش مؤثری در سطح کارشناسی ارشد کشور و در حوزه مدیریتی کشور ایفا کند و در این زمینه جایگاه خوبی داشته باشد.
وی یادآور شد: از وزرای دولت های پس از انقلاب 10 نفر از اساتید دانشگاه امیر کبیر بوده اند و اگر فارغ التحصیلان دانشگاه را هم به این مجموعه بیفزاییم قطعاً رقم بسیار بالاتری خواهد شد. در هر گوشه ای از کشور نیز فارغ التحصیلان دانشگاه امیر کبیر حضور و نقش مؤثری در مدیریت کشور دارند؛ چنان که یکی از دلایل عمده این موضوع این است که دانشجو در دوران دانشجویی با فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود، در این ابعاد هم تربیت می شود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب هم که کارخانجات خالی شد و مدیریت صنایع کشور با مشکل مواجه بود، شورای کارگری در دانشگاه امیر کبیر تشکیل شد و این شورا بود که مدیران مجموعه های صنعتی را تعیین می کرد. در آن شرایط بسیاری از دانشجویان با وجود سن پایین مدیریت صنایع مختلف را به عهده گرفتند و بسیاری از آنها هنوز هم در این صنایع باقی مانده اند.
وی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس هم مرکز سازماندهی بسیج دانشجویان و اساتید و محققین برای جنگ تحمیلی در دانشگاه امیر کبیر بود و اساتید و دانشجویان این دانشگاه نقش بالایی را در این زمینه داشتند؛ تا جایی که دانشگاه بیش از 90 شهید تقدیم انقلاب کرد که یکی از آن ها استاد شهید نجات اللهی بود. این ها همه بیانگر این است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر این ظرفیت را دارد که افراد در آن تک بعدی تربیت نشوند؛ این چیزی است که مورد تأکید نظام است و از جمله ظرفیت های دانشگاه امیر کبیر محسوب می شود.
وی اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر چند سالی است در این زمینه که جزء وظایف اصلی آن است، به لحاظ سرانه مقالات با شاخص های بین المللی، رتبه نخست کشور را دارد؛ از نظر رتبه بندی تعداد ارجاعات هم در سال های اخیر در رشته های مختلف در رده های نخست، دوم و سوم قرار داشته ایم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: بنابراین در مجموع من فکر می کنم ظرفیت هایی که در دانشگاه صنعتی امیر کبیر وجود دارد در کمتر دانشگاه کشور وجود داشته باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیر کبیر از سال 1386 برنامه راهبردی داشت و با اطلاعاتی که داریم جزء اولین دانشگاه هایی است که دارای برنامه راهبردی بوده است، اما برنامه های اجرایی این راهبردها چندان به مرحله تدوین نرسیده بود.
وی گفت: از حدود دو سال پیش که بنده مسئولیت دانشگاه را قبول کرده ام، با توجه به این که پیش از آن هم مسئولیت تدوین برنامه راهبردی را به عهده داشتم، اقدام به تکمیل برنامه راهبردی، در قالب تهیه رویه ها و به عبارتی تدوین برنامه های اجرایی کردیم.
معتمدی افزود: یک برنامه و هدف گذاری راهبردی نمی تواند راهگشا باشد و تنها در صورتی که با برنامه اجرایی همراه شود ارزش عملی می یابد؛ بر همین اساس ما در دو سال اخیر، پس از برخی بازنگری ها در اهداف و اصلاحات در سند راهبردی، با مبنا قرار دادن اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، برنامه های راهبردی را، جز در یکی دو مورد، نهایی کرده و به اجرا گذاشته ایم.
وی تصریح کرد: با اصلاحات انجام شده، برنامه راهبردی دانشگاه با هدف گذاری ها و برنامه ریزی های صورت گرفته برای افق 1404 هماهنگ شده و مقرر شده که در زمان باقی مانده در قالب دو برنامه پنج ساله اجرایی شود.
معتمدی خاطرنشان کرد: ما در تدوین برنامه های اجرایی، در همه موارد لازم و مرتبط، نقشه جامع علمی را لحاظ کرده ایم، اما به طور مشخص بر دو هدف قرار گرفتن درمیان 100 دانشگاه برتر دنیا و تبدیل شدن به یک دانشگاه نسل سوم متمرکز خواهیم بود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه صنعتی امیر کبیر معمولا در رتبه های بین 400 تا 500 دانشگاه های برتر دنیا رده بندی می شوند؛ البته این بدین معنا نیست که رتبه دانشگاه ما واقعاً در این حدود است؛ بلکه ما در جنبه هایی مانند امتیازات بین المللی نمره بسیار پایین تری داریم، اما در مقالات و استنادات در همین حال حاضر می توانم بگویم که جزء 100 تا 200 دانشگاه برتر دنیا هستیم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر خاطرنشان کرد: اگر نقاط ضعف فعلی برطرف شود، شاهد ارتقای قابل توجه رتبه دانشگاه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: برای مثال هم اکنون حدود 150 تا 200 دانشجوی خارجی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر تحصیل می کنند که بر اساس برنامه پنج ساله نخست دانشگاه این تعداد بایستی به حداقل هزار دانشجو برسد.
معتمدی گفت: مقرر شده که در این برنامه 100 استاد برتر خارج از کشور، خصوصاً از اساتید نخبه ایرانی، به عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه شوند؛ اینها بخشی از گام های عمده ما در گسترش همکاری های بین المللی خواهد بود که از سال گذشته آغاز شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر افزود: پیش بینی هایی نیز برای افزایش سهم دانشگاه در تولید علم صورت گرفته که آنها نیز در جای خود پیگیری خواهد شد.
وی در ادامه گفت: ما با حرکت در مسیر تبدیل شده به یک دانشگاه نسل سوم و برنامه ریزی که برای این هدف داشته ایم بسیاری از مباحث نقشه جامع علمی و موضوع اقتصاد مقاومتی را پوشش داده ایم؛ به نحوی که برنامه پنج ساله دانشگاه با تعقیب هدف ارتقای تولید دانش و فناوری، ایجاد اقتصاد دانش بنیان و در نتیجه اقتصاد مقاوم را پیگیری خواهد کرد.
معتمدی افزود: در واقع هدف نخست ما، یعنی رسیدن به رتبه 100 دانشگاه برتر دنیا با تولید علم در ارتباط است و هدف دوم کمک خواهد کرد که نقش مؤثرتری در اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم. با توجه به این که رویه های این راهبردها نوشته شده و اغلب به اجرا در شود.
وی اظهار کرد: می توان گفت که ما هیچ بخشی را رها نکرده ایم، اما شیوه ما این بوده که در هر بخش هدفی را دنبال کنیم؛ برای مثال ما در زمینه تولید علم، پس از بررسی دیدیم که میزان تولید مقالات مان بسیار بالاست و در کشور هم به طور نسبی مقام اول را داریم، اما در زمینه استنادات در سطح دنیا یک مقدار ضعیف هستیم، بنابراین رویه ها را به نحوی طراحی کردیم و تغییر دادیم که در این حوزه به کیفیت تولید علم هم توجه بیشتری بشود.
وی ادامه داد: موضوع مراودات بین المللی را به عنوان راهکار مشترک برای پیگیری هم ارتقای رتبه دانشگاه و تولید علم و هم به منظور پیگیری اثرگذاری فرهنگی و سیاسی نظام در سطح منطقه و بین الملل در نظر گرفته ایم.
معتمدی گفت: اولویت تعیین شده در بخش دانشجویی، مسئله خوابگاه است؛ دانشگاه امیر کبیر در این زمینه بسیار ضعیف است و با مشکلات زیادی رو به رو است. بر اساس برنامه بایستی ظرفیت خوابگاه ها را تا دو برابر افزایش دهیم تا نیاز دانشگاه به نحوی متعادل در این زمینه مرتفع شود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر افزود: در حوزه فرهنگی هم برنامه مدونی وجود نداشت اما این برنامه نیز با کمک نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهیه شده و در آنجا نیز در بخش های مختلف اولویت های مشخص و منظور شده است.
فراهنگ**9187**1027
کد N1425834

وبگردی