آفتاب
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در پاسخ به ایرنا:

پیوند عضو به خارجی ها در تمام کشورها مذموم است/افزایش پیوند از مرگ مغزی در ایران

پیوند عضو به خارجی ها در تمام کشورها مذموم است/افزایش پیوند از مرگ مغزی در ایران

تهران-ایرنا-رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیوند عضو به خارجی در تمام کشورها امری مذموم است و بیشتر کشور ها آن را محدود و ممنوع کرده اند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سید محمد کاظمینی، روز دوشنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت حاضر شد و در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تسهیلات وزارت بهداشت برای پیوند عضو به اتباع افغان که قانونی در ایران زندگی می کنند، توضیحاتی ارائه کرد.
کاظمینی گفت: مساله پیوند عضو، مساله حساس اخلاقی است و با وجود اینکه توسعه توریسم درمانی در همه کشورها پسندیده است اما موضوع پیوند عضو به اتباع کشورهای دیگر استثنا و در دنیا امری مذموم است و بیشتر کشورها این کار را محدود و ممنوع می کنند تا از سلامت مردم خودشان حفاظت کنند و جلوی بازار سیاه، دلال های و سوء استفاده های افراد و باندهای خلافکار را بگیرند.
کاظمینی اظهار کرد: با این وجود در کشور ما تسهیلات زیادی برای آموزش پیوند به پزشکان افغان در شیراز و مشهد فراهم شده است و با کمک استادان ایرانی، متخصصان افغان موفق شده اند، هفت مورد پیوند کلیه را در هرات انجام دهند.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: امکان پیوند عضو از فرد افغان به تبعه این کشور در ایران وجود دارد و از اعضای افراد مرگ مغزی افغان نیز به ایرانیان پیوند نمی شود.
وی در ادامه گفت: همین هفته گذشته یک جوان افغان به علت تصادف در یکی از بیمارستان های کشور دچار مرگ مغزی بود که فقط توانستیم برای او از فهرست پشت نوبتی افاغنه استفاده کنیم و کلیه های او را پیوند زدیم اما به علت نبود بیمار پشت نوبتی افغان، قلب و کبد او پیوند زده نشد و فوت کرد.

**پیوند عضو از مرگ مغزی رو به افزایش است
وی اضافه کرد: ایران از نظر پیوند عضو در منطقه مدیترانه شرقی و خاورمیانه اول است و در سال های اخیر شمار پیوند عضو از افراد دچار مرگ مغزی نیز رو به افزایش است به طوری که سال گذشته 57 درصد موارد پیوند کلیه از افراد دچار مرگ مغزی انجام شد.
کاظمینی درباره آمار پیوند در ایران نیز اظهار کرد: به جز قرنیه و نسوج که موارد پیوند آن خیلی زیاد و بالای 6 هزار مورد است، بیشترین میزان پیوند عضو مربوط به کلیه است که سال گذشته 2هزار و 500 مورد پیوند کلیه در کشور داشتیم؛ پس از آن کبد با 800 مورد پیوند و قلب با 105مورد پیوند در رده های بعدی قرار دارند.
وی افزود: در مورد پیوند مغزاستخوان نیز که در واقع پیوند عضو نیست و پیوند سلول های بنیادی خونساز به شمار می آید، سال گذشته حدود هزار مورد در کشور انجام شد.
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد موارد مرگ مغزی در کشور بیش از مواردی است که به پیوند می رسد و با توجه به فهرست پشت نوبتی های پیوند از مردم انتظار داریم هر چه بیشتر برای اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی همکاری کنند.
وی تاکید کرد: البته در سال های اخیر تعداد موارد پیوند از مرگ مغزی به خصوص در مورد کلیه رو به افزایش بوده است و اکنون بیش از نیمی از این پیوندها از فرد زنده نیست بلکه ازفرد دچار مرگ مغزی است و اگر این رویه ادامه پیدا کند در آینده نزدیک در مورد پیوند کلیه از اهدای فرد زنده بی نیاز می شویم.
اجتمام(3)**3063**1776
کد N1425717

وبگردی