آفتاب

بنگلادش سفیر پاکستان را احضار کرد

بنگلادش سفیر پاکستان را احضار کرد

دهلی نو-ایرنا- 'قمر الاحسان ' معاون وزیر امور خارجه بنگلادش روز دوشنبه با احضار ' سمینا مهتاب' سفیر پاکستان در داکا،به اظهارات مقامات پاکستانی در خصوص اعدام رهبر جماعت این کشور اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا،معاون وزیر خارجه بنگلادش در سخنانی پیش از احضار سفیر پاکستان در داکا،اظهارات مقام های پاکستانی را دخالت در امور داخلی این کشور دانست .
وزارت امور خارجه پاکستان پیش از اعدام رهبر جماعت اسلامی بنگلادش اعلام کرد که پاکستان از روند قضایی ناقص و مبهم که منجر به اعدام رهبر جماعت اسلامی هند نگران است .
معاون وزیر امور خارجه بنگلادش گفت:' قاسم علی' به صورت عادلانه محاکمه شد و شانس درخواست تجدید نظر در رای دادگاه را داشت که از این فرصت استفاده نکرد.
دادگاه بنگلادش دو روز پیش قاسم علی را به جرم شرکت در قتل عام سال 1971 به اعدام محکوم کرد.
پیش از صدور حکم اعدام قاسم علی ، پنج رهبر دیگر گروه جماعت اسلامی و یک رهبر حزب ملی گرای بنگلادش به جرم جنایات جنگی در طول جنگ های استقلال بنگلادش با پاکستان در سال 1971 اعدام شدند.
در طول این جنگ ها نیرو های پاکستانی با کمک رهبران محلی بنگلادش حدود 3 میلیون نفر را به قتل رساندند و بیش از 10 میلیون نفر را مجبور به مهاجرت از بنگلادش کردند.
'میر قاسم علی'، رهبر سابق بخش دانشجویی حزب جماعت اسلامی تعدادی موسسه خیریه، مراکز تجاری و بنگاهی در بنگلادش ایجاد کرده بود.
وکلای میر قاسم علی ، اتهام های وی را بی اساس دانستند و اعلام کردند وی در زمان جنگ در محل حضور نداشته است .
گروه های طرفدار حقوق بشر نیز با انتقاد از برگزاری این دادگاهها اعلام کردند روند رسیدگی به اتهامات این افراد با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد.
*آساق*267*1600
کد N1425403

وبگردی