آفتاب

طرح استفاده از آب های تصفیه شده فاضلاب های شهری برای آبیاری فضای سبز

طرح استفاده از آب های تصفیه شده فاضلاب های شهری برای آبیاری فضای سبز

تهران- ایرنا- دبیر کمیته زیست پالایی آب و خاک ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری استفاده از آب های تصفیه شده فاضلاب های شهری و صنایع برای آبیاری فضای سبز است که در آینده اجرایی می شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیروس ابراهیمی افزود: در ستاد توسعه زیست فناوری، طرح پایلوت تامین آب مصرفی صنایع و آبیاری فضای سبز از محل تصفیه فاضلاب های شهری مورد پیگیری قرار دارد تا به نتیجه برسیم.
وی تصریح کرد: در راستای بهره مندی از روش های نوین زیستی در تصفیه فاضلاب های شهری با تامین اعتبار از طرف صندوق زیست فناوری طی قراردادی با یکی از شرکت های فعال در حوزه زیست فناوری برای اولین بار استفاده از روش نوین تصفیه فاضلاب در مقیاس پایلوت ( 250 متر مکعب در روز) برای تصفیه فاضلاب شاهین شهر و تامین آب نیروگاه شهید منتظری اصفهان در حال اجرا است.
به گفته ابراهیمی، با نصب این واحد پایلوت، کارایی این روش نوین با فرایندهای متداول تصفیه مورد مقایسه قرار می گیرد و با انجام این طرح دانش فنی این فرآیند تصفیه پیشرفته نوین در ایران ایجاد شده و زمینه طراحی سیستم های تصفیه فاضلاب شهری بر اساس این فناوری نوین فراهم شده است.
ابراهیمی ادامه داد: در شرایط کنونی جهان، فاضلاب تصفیه شده به عنوان یکی از منابع مهم آب به شمار می رود و هر روزه شاهد راه اندازی پروژه های جدیدی از این دست در سطح دنیا هستیم، این پروژه ها دو پیام به همراه دارند. اول آن که وضعیت آب و منابع آن در بسیاری از مناطق جهان در حال وخیم تر شدن است، دوم آنکه فناوری لازم برای خروج از این وضعیت در دست است و فقط باید سرمایه گذاری کرد و این فناوری ها را به خدمت گرفت.
وی با اشاره به این که ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک جهان قرارگرفته است، گفت : میزان بارندگی کشور یک سوم متوسط جهانی است و باید برای استفاده بهینه از آب گام های موثری را برداریم.
دبیر کمیته زیست پالایی آب و خاک ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: در چنین شرایطی استفاده مجدد از فاضلاب های خانگی می تواند به عنوان یکی از راه های غلبه بر مشکل کم آبی تلقی شود و با توجه به مساله کمبود آب در کشور، با بازگشت صد درصدی پساب ها با روش های نوین و روز جهان، می توان گامی اساسی در رفع این معضل برداشت.
علمی**1023**2017
کد N1425381

وبگردی