آفتاب
معاون سیاسی استانداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

تهران جزیره‌ای اداره می‌شود/ استانداری از برخی اقدامات شهرداری بی‌اطلاع است

تهران جزیره‌ای اداره می‌شود/ استانداری از برخی اقدامات شهرداری بی‌اطلاع است

معاون سیاسی استانداری تهران گفت: اگر دولت بخواهد تهران را به نحو شایسته‌ای اداره کند باید در جایگاهی که برای استانداری تهران تعریف شده، بازنگری صورت گیرد.

 شهاب الدین چاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در مورد تخلفات استانداری در دولت گذشته عنوان کرد: در مورد تخلفات گذشته‌ای که مطرح بوده است، مجلس گزارش مربوط به تحقیق و تفحص را ارائه کرده است و ما هم بر گذشته‌ها صلوات فرستادیم و از این به بعد تلاش می‌کنیم اشکال‌های قبلی تکرار نشود.

او ادامه داد: در مطبوعات هم مطالبی در مورد این تخلفات منعکس شد ولی ما نسبت به گذشته ورود پیدا نکردیم. اما در مواردی که نواقصی وجود داشته است، تلاش کردیم که این نواقص را رفع کنیم ما وقت خود را برای مسائل گذشته و مطالبی که بی‌حاصل است، صرف نکرده و نمی‌کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری تهران با اشاره به نحوه مدیریت استان تهران گفت: در استان تهران وقتی بخواهید از استاندار سوال کنید نمی‌توانید مثل یک استان کاملا مستقل از وی توقع داشته باشید. برای اینکه  در استان تهران انقدر مقام‌های ارشد حضور دارند که استاندار تهران از ایفای نقش قانونی خود به دلیل حضور گسترده مقامات ارشد قاصر است.

چاوشی ادامه داد: اختیارات استاندار تهران با اختیارات استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد هیچ تفاوتی ندارد. در مواردی هم اختیارات این استاداران از استاندار تهران حتی بیشتر هم است؛ چراکه در استان‌های مختلف استانداران مقام ارشد استان مربوطه هستند و همه سیاست‌های عمومی دولت را تنظیم و هماهنگ می‌کند.

معاون استاندار تهران معتقد است: در استان تهران حضور گسترده مسئولان ارشد برای استاندار و اعمال وظایف حاکمیتی‌اش فرصت کافی را باقی نمی‌گذارد.

چاوشی یادآور شد: برخی نمایندگان مجلس هم اخیرا با ما صحبتی داشتند که چه باید کرد  پیشنهاد ما این است که باید یک کار کارشناسی جدی صورت گیرد و استاندار تهران باید یک اختیارات متفاوتی با دیگر استانداران داشته باشد. برای اینکه اگر بخواهد سیاست‌های عمومی دولت را پیگیری کند و بر آن نظارت کند، باید دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هم جایگاه استانداری را به رسمیت بشناسند.

وی با بیان اینکه الان در همه جا، شهرداری‌ها و شوراهای شهرعملا تحت نفوذ استاندار هستند، گفت: اما در تهران اصلا اینطور نیست و تهران مدیریت جزیره‌ای دارد و از این نحوه مدیریت در عرصه‌های مختلف رنج می‌برد. لذا اگر بازتعریف جدیدی از وظایف استاندار تهران صورت نگیرد، استانداری تهران قادر به انجام وظایف گسترده‌ای که در قانون برای آن پیش‌بینی شده است، نیست.

 معاون سیاسی استاندار تهران تاکید کرد: در برخی موارد مشکل اختیارات نیست بلکه مشکل این است که تبعیتی از سوی دستگاه‌های مختلف از استاندار وجود ندارد؛ مثلا شهرداری یا وزارتخانه‌ای اقدامی می‌کند در حالیکه استانداری از آن مطلع نیست. گاهی موقع ما می‌خواهیم برای آسیب‌های اجتماعی جلسه بگذاریم و تدبیری کنیم، اینجا صاحب‌عزا چه کسی است؛ شهرداری تهران است که خودش در این جلسات حضور ندارد. نمی‌توان جنازه میتی را بدون صاحب‌عزا دفن کرد. ما می‌خواهیم به کمک شهرداری بیاییم. لذا این مشکل در تهران وجود دارد و من تصور می‌کنم اگر دولت بخواهد تهران را به نحو شایسته‌ای اداره کند باید در جایگاهی که برای استانداری تهران تعریف شده است، بازنگری صورت گیرد.

معاون استانداری تهران خاطرنشان کرد: حداقل حضور استاندار تهران در هیات دولت می‌تواند تضمین‌کننده پیگیری وظایف و اختیارات قانونی استاندار باشد. حتی استاندار تهران می‌تواند عنوان معاون رئیس‌جمهور را داشته باشد. وزرای دیگر هم در اینصورت الزام به همکاری با استاندار خواهند داشت در غیراینصورت استان تهران با مدل استان‌های دیگر قابل مدیریت نیست. چون در نهایت مسئولیت استان تهران با استاندار است در حالیکه اختیارات کافی را ندارد.

کد N1425305

وبگردی