آفتاب
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

تصویب برخی قوانین، تبعیض و بی عدالتی در حق زنان است

تصویب برخی قوانین، تبعیض و بی عدالتی در حق زنان است

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در تصویب برخی قوانین به ظاهر همه چیز به نفع زنان است، اما در حقیقت در حق آنان تبعیض و بی عدالتی قائل می شویم.

سلمان خدادادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه مردان با تصمیم گیری های اشتباه موجب اختلاف و بی عدالتی جنسیتی میان زن و مرد می شوند، افزود: اینکه هر روز در مورد مسایل مربوط به زنان یک تفسیر ایجاد کنیم، تبعیض ها و ناعدالتی ها را به دنبال خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: من هر چه این مساله تبعیض و بی عدالتی را در مجلس بیان می کنم، کسی قبول نمی کند.
وی درباره اجرایی نشدن عدالت جنسیتی در جامعه گفت: اعتقاد دارم که در مسایل اجتماعی برخورد ناعادلانه نباید بین جنسیت ها از نظر بهره مندی از امتیازات اجتماعی وجود داشته باشد، اگر نگاه این باشد، هیچ اختلاف و فرقی بین جنسیت ها وجود ندارد.
خدادادی ادامه داد: در واقع یک زن باید از حقوق اجتماعی مانند شغل، آزادی های فردی، آزادی های بیان، زندگی های مشترک، داشتن استقلال و بسیاری از مسایل دیگر برخوردار باشد که یک مرد برخوردار است و در این موارد هیچ فرقی میان زن و مردم نیست، اما مشاهده می کنیم که در عمل افراد به تفاوت قائل هستند.
وی خاطرنشان کرد: درست است که در خلقت جنسیت زن و مرد تفاوت وجود دارد، اما وقتی در ایران موردی بر مسایل مربوط به زنان بحث می کنیم خودمان باعث می شویم اختلاف به وجود بیاید، البته به ظاهر هم نشان می دهیم که می خواهیم به جنس زن خدمت کنیم.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان مثال می گوییم که جنس زن در شغل با مردان همتراز هستند، اما در تصمیم گیری چون زن مسوولیت عهده داری فرزند و سرپرستی خانواده را دارد، می گوییم باید امتیازی برای او قائل شویم.
وی افزود: اخیرا هم قانون کاهش ساعت کار بانوان را تصویب کردیم؛ با تصویب این قوانین می خواهیم به زنان جامعه خدمت کنیم اما در واقع تبعیض قائل می شویم و برای استخدام زنان در آینده محدودیت ایجاد می کنیم.
خدادادی با بیان اینکه مردان با تصمیم گیری های اشتباه موجب اختلاف جنسیتی میان زن و مرد می شوند، اظهار کرد: علاوه بر خلقتی که خداوند بین زنان و مردان ایجاد کرده و تبعیض وجود دارد و همچنین وجود تفاوت مسایل فکری، نباید هیچ نگاه تبعیض آمیزی بین زن و مرد در مسایل اجتماعی، شغل، برنامه ریزی و مدیریت وجود داشته باشد و در حال حاضر این اصل در کشور ما رعایت نمی شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بخش خصوصی دولت لایحه ای به مجلس آورد که زنان از حقوقی برخوردار باشند، بخش خصوصی این حقوق را نمی پذیرید و می گوید برای استخدام بانوان توافق اولیه و قرار داد دارم، این مساله را به شورای نگهبان اعلام کردیم و شورای نگهبان گفت چون توافق اولیه صورت گرفته، خلاف آن انجام دادن، خلاف شرع است.
خدادادی گفت: باید پس از اتمام قرار داد و در قراردادهای جدید قانون مربوط به بخش خصوصی اجرا شود، این مساله در آینده سبب خواهد شد که کارفرمایان از استخدام زنان سر باز بزنند و آرام آرام به نقطه ای می رسیم که به کارگیری زنان در بخش خصوصی و دولتی کاهش پیدا کرده است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: معتقدم زمانی که ما قبول کردیم زنان وارد بازار کار شوند، در حین کار نباید جنسیت را وارد کنیم؛ از سوی دیگر شرایطی فراهم کنیم که زنان در کار، هم سطح با مردان پیش روند اگر چنین نگاهی داشته باشیم به مرور تبعیض ها کمتر خواهد شد ولی اگر هر روز یک تفسیر ایجاد کنیم تبعیض ها و نا عدالتی ها را به دنبال خواهیم داشت.
اجتمام**7268 ** 1418
کد N1425068

وبگردی