آفتاب

رایزنی رییس جمهوری اندونزی با شاهزاده سعودی در مورد مشکلات حج

رایزنی رییس جمهوری اندونزی با شاهزاده سعودی در مورد مشکلات حج

کوالالامپور – ایرنا - 'جوکو ویدودو' رییس جمهور اندونزی با 'محمد بن سلمان بن عبدالعزیز' جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی دیدار و با وی در مورد مشکلات و سهمیه حج گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا، رایزنی این دو مقام بلندپایه اندونزی و عربستان روز یکشنبه در حاشیه اجلاس گروه 'جی 20' در شهر 'هانگ جو' مرکز استان 'جه جیانگ' در شرق چین صورت گرفت.
مشکلات ناشی از مدیریت نادرست عربستان بر حج باعث شد 12 شهروند اندونزیایی براثر سقوط جرثقیل جان خود را از دست بدهند و 49 نفر مصدوم شوند. در فاجعه منا در روز دوم مهر ماه سال گذشته نیز حدود دو هزار و 500 زائر جان خود را از دست دادند که 129 اندونزیایی بین آنها دیده می شدند.
از سوی دیگر به دلیل سهمیه 168 هزار و 800 نفری اندونزی در حج با بیش از 250 میلیون جمعیت، شهروندان سالمند برای انجام مناسک حج باید حدود 28 سال در نوبت بمانند و این امر باعث شد ماه گذشته 177 شهروند این کشور تلاش کنند با گذرنامه جعلی فیلیپین و با استنفاده از سهمیه این کشور به حج بروند که بازداشت شدند.
رییس جمهوری اندونزی در دیدار با جانشین ولیعهد عربستان در مورد سهمیه حج این کشور و مشکلات بر سر راه زائران این کشور گفت وگو کرد.
'رنتو مرسودی' وزیر امور خارجه اندونزی پس از این دیدار گفت که دو موضوع همکاری های اقتصادی و مشکلات حج بین 'جوکو ویدودو' و 'محمد بن سلمان بن عبدالعزیز' مورد بحث قرار گرفت.
به نوشته روز دوشنبه تارنمای 'کمپاس'، وی گفت عربستان سعودی قصد سرمایه گذاری انبوه در اندونزی دارد و شرایط یکه جانشین این کشور مطرح کرد، وسیع است.
ساخت پالایشگاه های نفت، مسکن ارزان قیمت برای افراد کم درآمد و سرمایه گذاری در زمینه های مربوط به گردشگری از جمله محورهایی بود که شاهزاده عربستان در این دیدار مطرح کرد.
وزیر امور خارجه اندونزی تصریح کرد که هدف از این گفت وگو سرمایه گذاری های کلان و بلند مدت است.
وی افزود: دولت عربستان 'احمد الکتیف' را به عنوان نماینده خود در زمینه گفت وگو برای همکاری های اقتصادی میان دو کشور معرفی کرد.
در این نشست همچنین رییس جمهور اندونزی با اشاره به طولانی بودن مدت انتظار شهروندان این کشور برای انجام مناسک حج، خواستار افزایش سهمیه حج اندونزی شد.
جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی نیز در این دیدار اعلام کرد که از وزیر امور خارجه عربستان می خواهد در مورد رفع مشکل سهمیه حج اندونزی اقدام کند.
وزیر خارجه اندونزی همچنین اعلام کرد پادشاه عربستان قرار است در آینده ای نزدیک برای گفت وگو با مقام های این کشور به منظور افزایش همکاری ها به جاکارتا سفر کند.
آساق**241**1611
کد N1424957

وبگردی