آفتاب

لائوس سه شنبه میزبان سران آ.سه.آن و شرکای گفتمانی است/ تلاش چین و آمریکا برای افزایش نفوذ

لائوس سه شنبه میزبان سران آ.سه.آن و شرکای گفتمانی است/ تلاش چین و آمریکا برای افزایش نفوذ

کوالالامپور – ایرنا – لائوس روز سه شنبه میزبان نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن است. 'وینتیان' پایتخت لائوس علاوه بر میزبانی از سران 10 کشور عضو این اتحادیه، سران قدرت هایی همچون آمریکا، روسیه و چین را شاهد خواهد بود که به طور قطع در معادلات منطقه ای نقش مهمی ایفا می کنند.

به گزارش ایرنا، سران کشورهای آ.سه.آن و شرکای گفتمانی این اتحادیه در حالی برای نشست هایی به مدت 3 روز در 'وینتیان' گردهم می آیند که مباحت منطقه ای مهمی در جنوب شرق آسیا از جمله تنش های دریای جنوبی چین، گسترش فعالیت های تروریستی مرتبط با گروه داعش، شیوع ویروس زیکا و فعالیت های گروه تروریستی ابوسیاف به چالش های مهم منطقه تبدیل شده اند.
برگزاری نشست آ.سه.آن به میزبانی لائوس برای چین که در ماه های گذشته بی توجهی زیادی به حکم دادگاه بین المللی لاهه نشان داده و آن را الزام آور نمی داند، فرصت مناسبی است تا بار دیگر با کسب حمایت لائوس توجه مقامات کشورهای منطقه را از آن منحرف سازد و به هر دلیلی مانع از شکل گیری اجماع کلی علیه خواسته های پکن شود.
پکن مدعی مالکیت بر بخش های زیادی از دریای جنوبی چین است و با این اقدام در مقابل فیلیپین، برونئی، ویتنام و مالزی قدرت نمایی می کند و همین امر زمینه ورود قدرت های سوم از جمله آمریکا، استرالیا و ژاپن را به این چالش ها باز کرده است.
آمریکا که پیش از این و در دوره ریاست جمهوری 'بنیگنو آکینو' بر فیلیپین توانسته بود تلاش های زیادی برای حضور مجدد خود در این کشور انجام دهد و حساب ویژه ای بر روی پایگاه های نظامی خود در فیلیپین باز کند، با روی کارآمدن 'رودریگو دوترته' رییس جمهوری جدید فیلیپین با مشکلات زیادی در تحقق خواسته هایش مواجه شده است.
علاوه بر سرکشی دوترته در مقابل قدرت های غربی و حتی سازمان ملل، نرمش سیاست وی در قبال مسائل منطقه ای از جمله چالش های دریای جنوبی چین باعث سردرگمی واشنگتن در مورد جایگاه آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیا شده است.
'دوترته' پیش از این گفته بود بدون توجه به نتیجه دادگاه بین المللی لاهه، خواستار انجام گفت وگوهای دوجانبه با مقامات پکن است تا بتواند به چالش های طولانی مدتی که با وجود رای دادگاه بین المللی لاهه پایان نیافته است، پایان دهد.
اکنون حضور دوترته با بالاترین مقامات پکن و واشنگتن در لائوس، این کشور کوچک حوزه جنوب شرق آسیا را در صدر توجه رسانه های جهانی قرار داده است. نتایج حاصل از نشست سران آ.سه.آن و سایر قدرت ها که تحت نام شرکای گفتمانی خود را با این اتحادیه همراه کرده اند، می تواند بر آنچه که در این منطقه می گذرد تاثیرگذار باشد.
لائوس که ریاست دوره ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.ان) را بر عهده دارد برای روابط خود با چین اهمیت خاصی قائل است و چین نیز از این فرصت استفاده می کند تا بتواند سیاست های خود را در منطقه جنوب شرق آسیا که از نظر تجاری دوجانبه هم برای چین و هم برای اعضای آ.سه.آن ارزشمند است، محقق سازد.
سران کشورهای عضو این اتحادیه قرار است از ششم تا هشتم سپتامبر (16 تا 18 شهریور) در نشست سران آ.سه.آن و نشست های دیگر مرتبط با شرکای گفتمانی و شرق آسیا شرکت کنند.
لائوس که از دشمنان سرسخت آمریکا در زمان جنگ ویتنام بود و از سویی نیز با کمک چین توانست زیرساخت استان های شمالی خود را توسعه دهد، دارای روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با همسایه بزرگ خود چین است و همین امر باعث نگرانی کاخ سفید نسبت به معادلات منطقه جنوب شرق آسیا شده است.
آساق**241**1611
کد N1424876

وبگردی