آفتاب

رای الیوم: عربستان از بیم قیام های داخلی قادر به اعزام نیروی بیشتر به یمن نیست

رای الیوم: عربستان از بیم قیام های داخلی قادر به اعزام نیروی بیشتر به یمن نیست

تهران -ایرنا- عربستان سعودی از بیم قیام شیعیان و خطر بالاگرفتن ناآرامی های کارگران خارجی، نمی تواند نظامیان بیشتری به مرزهایش با یمن اعزام کند.

پایگاه خبری رای الیوم روز یکشنبه نوشت: عربستان سعودی در تنگنای امنیتی و نظامی بی سابقه ای قرار دارد و براساس اعلام منابع غربی به دلیل ترس از قیام شیعیان و ناآرامی های کارگران خارجی که از گرسنگی رنج می برند، مانند آنچه اخیرا در ارتباط با کارگران فیلیپینی رخ داد، در حال حاضر قادر به اعزام نیروهای بیشتر به جنگ یمن نیست.
با گذشت یک سال و نیم از حمله عربستان به یمن که با کمک رژیم های پادشاهی منطقه و به بهانه دفاع از مشروعیت و بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت صورت گرفت، این حمله موسوم به عملیات «توفان قاطعیت» تاکنون موفق به تغییر اوضاع سیاسی یمن نشده است.
از حیث سیاسی نیز در پی ایجاد شورای عالی سیاسی یمن توسط جنبش انصارالله و عبدالله صالح رییس جمهوری سابق، وضع بدتر شده است.
ارتش و نیروهای مردمی یمن به تلافی بمباران مناطق این کشور توسط عربستان، هر روزه به حملاتی در مرزهای عربستان دست می زنند که از حیث نظامی ادامه این حملات، شکست واقعی برای نظامیان سعودی به شمار می رود.
رهبران ریاض در ابتدای جنگ قصد ایجاد منطقه ای امن در اطراف برخی شهرهای عربستان مانند نجران و جازان را داشتند اما این شهرها نیز در تیررس گلوله های ارتش یمن قرار گرفت و نیروهای یمنی در حال حاضر با موشک های بالستیک از فاصله دور این مناطق را هدف قرار می دهند.
عربستان سعودی هم اکنون در یک تنگنای نظامی واقعی قرار گرفته و قادر به اعزام نیروی زمینی بیشتر به مرزهایش با یمن نیست. علت این امر نیز ترس حکومت ریاض از بروز دو قیام احتمالی از جمله شیعیان و کارگران خارجی در این کشور است. چرا که شیعیان عربستان درپی پیروزی های اخیر عراق و بهبود اوضاع در سوریه و نیز شکست عربستان از ارتش و نیروهای مردمی در یمن، منتظر فرصتی برای قیام علیه حکومت هستند. در صورت وقوع قیام غیرمنتظره در عربستان مداخله نیروهای پلیس به تنهایی کارایی ندارد، بلکه دخالت ارتش را می طلبد.
پایتخت های غربی با نگرانی شدید کارگران خارجی به ویژه کارگران هندی، پاکستانی و فیلیپینی را که با از دست دادن کارشان از گرسنگی رنج می برند و هر آن احتمال قیام آنها در برابر مقام های سعودی می رود، زیر نظر دارند.
در صورت قیام کارگران خارجی، عربستان به دلیل شرایط دشوار، ناگزیر است برای کنترل آنها به نیروهای ارتش متوسل شود.
عربستان بیشتر کارگران خارجی را که از بیکاری رنج می برند، برای کاهش خطرات احتمالی آینده، از این کشور اخراج می کند.
شبد**1480** 3404
کد N1424754

وبگردی