آفتاب

نماینده مجلس: عربستان مسئول پرداخت دیه شهدای منا است

نماینده مجلس: عربستان مسئول پرداخت دیه شهدای منا است

گنبدکاووس - ایرنا - نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهدای منا 'قتیل الزحام' ( کشته شدگان در ازدحام ) هستند و بر اساس قواعد فقهی، پرداخت دیه اینگونه افراد برعهده بیت المال است، تصریح کرد: عربستان مسئول پرداخت دیه شهدای منا به بازماندگان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قرجه طیار روز یکشنبه در آیین بزرگداشت اولین سالگرد شهدای منای گنبدکاووس در مصلای اهل سنت این شهرستان افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده میزان غرامت 464 شهیدایرانی فاجعه منا مبلغ یک هزار و 310 میلیارد ریال است که عربستان تاکنون از پرداخت آن و حتی از پذیرش رسمی حکم دیه این افراد سرباز زده است.
وی تصریح کرد: به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی و به نیابت از خانواده های شهدای منا بویژه خانواده های شهدای شهرستان گنبدکاووس از وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه و نیز مسئولان سازمان حج و زیارت انتظار دارم پیگیری ها برای دریافت دیه این افراد را مصرانه ادامه دهند و اسیر سیاست های مروز زمان و حرکات ایذایی آل سعود نشوند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی باتصریح بر این نکته که بی کفایتی، بی برنامگی و بی نظمی آل سعود در مدیریت بحران پیش آمده در رمی جمرات سال گذشته در منا و نیز سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، حج تلخ و خونینی را در سال 94 رقم زد، افزود: فاجعه منا منجر به کشته شدن هزاران زائر خانه خدا شد.
طیار یادآور شد: استان گلستان با دادن 49 شهید در این واقعه، دومین استان کشور پس از خراسان رضوی از نظر تعداد شهدا بود و مردم شهرستان گنبدکاووس با دادن 31 شهید سنگینترین داغ را در این واقعه در استان تحمل کردند و تلخ ترین عید قربان خود را پشت سر گذاشتند.
وی افزود: تنها چیزی که موجب آرامش خانواده های شهدای منا می شود، وعده الهی مبنی پاداش گرفتن شهدای منا از خدای متعال است.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت عربستان هنوز رسما سوء مدیریت خود را در این فاجعه قبول نکرده و از این بابت عذر خواهی نیز نکرده است، افزود: آل سعود حتی از اعلام آمار واقعی کشته شدگان فاجعه منا خودداری کرده و غرامت آنان را نیز پرداخت نکرده است.
طیار افزود: باوجود اینکه دولت عربستان سعودی سوء مدیریت در حج سال گذشته را قبول ندارد ولی امسال در مورد مدیریت حج با سایر کشورها مشورت و تغییراتی در آن ایجاد کرده است که به معنای قبول سوء مدیریت سال گذشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پرداخت نکردن دیه به بازماندگان و نیز پرداخت نشدن حقوق به بازماندگان شهدای منا از سوی بنیاد شهید موجب آزردگی خاطر این خانواده ها شده است.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خانواده های شهدای منا تنها از خدمات فرهنگی بنیاد شهید استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: برای این خانواده ها حقوق مالی در نظر گرفته نشده است.
طیار با ذکر این نکته که در نامه ای به بنیاد شهید خواستار پرداخت حقوق به خانواده های شهدای منا شده است، ابراز امیدواری کرد با پیگیری مسئولین و تایید رهبر معظم انقلاب، خانواده های شهدای منا نیز مثل سایر خانواده شهدا از حقوق و مزایای مادی برخوردار شوند.
در آیین بزرگداشت شهدای منا در گنبدکاووس، استاندار گلستان، نماینده ولی فقیه در استان، برخی مدیران کل، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، ائمه جمعه، علما و روحانیون شیعه و اهل سنت، فرماندار ویژه، مسئولان گنبدکاووس و جمع کثیری از اقشار مختلف مردم این شهرستان به همراه خانواده های شهدای منا حضور داشتند.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است و از 49 شهید استان گلستان در جریان فاجعه منا، 31 نفر از حجاج ترکمن و اهل سنت گنبدکاووس بودند.
1860
کد N1424205

وبگردی