آفتاب

مهمترین تحولات آمریکای لاتین در هفته اخیر

مهمترین تحولات آمریکای لاتین در هفته اخیر

مادرید - ایرنا - برکناری دیلما روسف رئیس جمهوری برزیل، تظاهرات گسترده ضد دولتی در ونزوئلا و تهدید رئیس جمهوری ونزوئلا به سلب مصونیت نمایندگان مجلس؛ از جمله خبرهای مهم هفته گذشته کشورهای آمریکای لاتین بوده است.

** کلمبیا
- «لوییس کارلوس وییگاس» وزیر دفاع کلمبیا اعلام کرد: نیروی دولتی 16 هزار و 500 نظامی و سرباز را برای تضمین امنیت شبه نظامیان انقلابی کلمبیا (فارک )، در طول انحلالشان اختصاص خواهد داد.
وییگاس تصریح کرد: یک فرماندهی مشترک با 12 هزار نفر نیروی نظامی و 2800 نفر از اعضای پلیس مستقر در اقدامات مختلف حفاظتی را کنترل خواهند کرد، ایجاد خواهند شد.
وی افزود: شبه نظامیان فارک برای انحلالشان به مناطق حاشیه ای و اردوگاه ها منتقل خواهند شد و نیروهای نظامی و پلیس، امنیت فارک و غیرنظامیانی که در مسیر انتقال شورشیان قرار دارند را تضمین خواهند کرد .
انتقال برخی از اعضای فارک به این مناطق از روز جمعه آغاز شده هرچند تا اعلام نتایج همه پرسی در روز 2 اکتبر (11 مهر)، برای اینکه کلمبیایی ها توافق صلح را بپذیرند یا نه، این انتقال ها تکمیل نخواهد شد .
وییگاس از سوی دیگر خاطرنشان ساخت: با آغاز آتش بس که از روز دوشنبه اجرایی شد، اقدامات تهاجمی نیروهای دولتی و فارک افزون بر کمیسیون جرم از سوی شورشیان به تعلیق در خواهند آمد .
بنا بر این گزارش ، دولت کلمبیا و فارک روز چهارشنبه پس از چهار سال مذاکرات در هاوانا برای پایان دادن به بیش از 50 سال درگیری مسلحانه که باعث کشته شدن صدها هزار نفر شده است، توافق صلح را امضا کردند .
از این پس ، اعضای فارک که تخمین زده می شود تعداد آنها به 8000 نفر می رسد به مناطق مخصوص و اردوگاه ها انتقال خواهند یافت تا از یک طرف امنیت آنها تضمین و از طرفی دیگر، این گروه مسلح کاملا منحل شود .
- گروه شورشی فارک در کلمبیا اواخر یکشنبه فرمان آتش بس قطعی را در چارچوب توافقنامه صلحی که قرار است به مناقشه 52 ساله این گروه با دولت پایان دهد ، صادر کرد.
«تیمولئون خیمینز» فرمانده ارشد فارک به خبرنگاران گفت :' من به تمام فرماندهان و واحدها و هریک از رزمندگان ما فرمان آتش بس و ترک مخاصمه قطعی علیه حکومت کلمبیا را از نیمه شب امشب می دهم . '

** پاراگوئه
دولت پاراگوئه روز شنبه گفت، شورشیان 'ارتش خلق پاراگوئه (EPP )' در شمال کشور، دست کم هشت نظامی را کشتند.
«فرانسیسکو ده وارگاس» وزیر کشور پاراگوئه افزود: این حمله ظهر شنبه به وقت محلی در یک جاده روستایی دهکده 'آروییتو' از توابع شهر 'کنسپسیون' واقع در 450 کیلومتری شمال 'آسونسیون' پایتخت این کشور رخ داده است .
ده وارگاس تصریح کرد: شورشیان با مین دست ساز کنار جاده ای اقدام به حمله کرده و نظامیان را غافلگیر کردند.
کشته شدگان این حمله، اعضای نیروهای کار مشترک هستند که در سال 2013 توسط دولت برای مبارزه با ارتش خلق پاراگوئه تشکیل شده است.
ارتش خلق پاراگوئه یک گروه کوچک چپگرا است که علاقه مند است این گروه را به شبه نظامیانی 'فارک' (شبه نظامیان مسلح انقلابی کلمبیا ) تبدیل کند.
- دولت پاراگوئه روز جمعه از یک طرح ترور «هوراسیو کارتس» رئیس جمهوری این کشور که سازمان های تبهکار ملی و برزیلی در آن دست دارند، پرده برداشت.
اولین هشدار را در این زمینه «فرانسیسکو ده وارگاس» وزیر کشور داد که بر اساس گزارش های سازمان اطلاعات پاراگوئه به دست آمده بود.
بر این اساس احتمال وقوع حملات به چندین هدف از جمله علیه کارتس و خانواده وی و همچنین وزیران دولت وجود داشت.
در همین راستا، «هوگو ورا» دبیر ملی مبارزه با مواد مخدر گفت که در روزها اخیر اخباری به دست آورده اند که اتفاقی رخ خواهد داد.
وی تصریح کرد: اطلاعاتی که در دست داریم جنبه های مختلف دارد اما نباید این اطلاعات را دست کم گرفت.
ورا به عنوان سند به 'بی انضباطی های مکرر' در زندان ها که در مدت زمان کوتاهی چندین شورش صورت گرفت، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اینها شواهد بسیار قوی است که نشان می دهد برنامه ریزی بزرگتری در راه است.
وی روز جمعه تصریح کرد، این تلاش ها، با انتقال اخیر زندانیان مرتبط با قاچاق مواد مخدر از زندان ملی «تاکومبو» ارتباط دارد.
دبیر ملی مبارزه با مواد پاراگوئه افزود: این انتقال، ظاهرا منافع اشخاص را تحت تاثیر قرار داده است.
وزیر کشور پاراگوئه همچنین به جنگ قدرت دو سازمان تبهکار برزیلی «کماندوی نخست پایتخت» و «کماندوی ورملیو» که به قاچاق مواد مخدر مشغولند و نقش مهمی در پاراگوئه دارند، به عنوان دلایل این مهم اشاره کرد.
با این حال، رسانه های محلی، این اطلاعات را به چالش کشیده ا ند زیرا دقیقا هنگامی اعلام شده که سیاست امنیتی کارتس به دلیل حمله شنبه گذشته شبه نظامیان «ارتش خلق پاراگوئه» به نیروهای نظامی که موجب کشته شدن هشت نظامی شد، زیر سوال رفته است.

** برزیل
مادرید- ایرنا- «دیلما روسف» رئیس جمهوری تعلیق شده برزیل روز دوشنبه با حضور در مجلس سنا ضمن دفاع از خود هشدار داد دموکراسی در برزیل در خطر است.
روسف که به ارائه آخرین استدلال های خود در جلسه استیضاح سنا پرداخت، اشاره گفت که در حال 'چشیدن طعم تلخ و سخت بی عدالتی' است .
وی خطاب به 81 سناتور و قاضی، بر بی گناهی خود تاکید کرد و گفت از من انتظار نداشته باشید که در مقابل بزدلانی که سعی دارند به تضعیف دولت مشروع بپردازند ، سکوت هدیه کنم.
روسف گفت: ما در یک قدمی ِ تکمیل یک شکست جدی نهادی و تحقق یک کودتای واقعی هستیم.
رئیس جمهوری تعلیق شده برزیل ادامه داد: به اینجا آمدم تا مستقیما به چشمان شما عالی جنابان نگاه کنم و با آرامش بگویم که من مرتکب هیچ جرمی نشده ام.
روسف تاکید کرد: من ناعادلانه و خودسرانه متهم شدم و اتهامات مالیاتی که استیضاح علیه من بر اساس آنها پایه گذاری شده 'بهانه ای برای سرنگونی دولت مشروع' و یک 'کودتا تحت پوشش قانون اساسی' است.
- مجلس سنای برزیل روز چهارشنبه با رای عدم اعتماد به «دیلما روسف» رئیس جمهوری این کشور به 14 سال تسلط حزب چپگرای کارگر بر نظام سیاسی در این کشور پایان داد.
در نشست سنا ، 61 نماینده به برکناری روسف رای مثبت و 20 نماینده رای منفی دادند.
وی که از سال 2011 در این سمت فعالیت کرده، اقدام نمایندگان را یک «کودتا تحت پوشش قانون اساسی» دانسته است.
- وکلای «دیلما روسف» رئیس جمهوری برکنار شده برزیل با وجود رای عدم اعتماد روز چهارشنبه سنای این کشور، با ارائه اعتراضی به این مجلس همچنان به تغییر این رای امیدوار هستند.
رای مجلس سنا در حالی اعلام شد که سناتورهای مخالف روسف به سرکردگی حزب حاکم دولت 'جنبش دموکراتیکی برزیلی'، با شادی فراوان و کف زدن ، نتیجه رای گیری را جشن گرفته و شروع به خواندن سرود ملی برزیل کردند.
اگر چه از لحاظ قانونی، تمر این قدرت را دارد که تا سال 2018 (زمانی که دوره ریاست جمهوری روسف به پایان می رسید)، زمام قدرت را در دست داشته باشد اما در افق سیاسی برزیل این امکان وجود دارد که انتخابات زودهنگام سراسری برای پشت سر گذاشتن بحران سیاسی در این کشور برگزار شود.
با این حال، رای مجلس سنا می تواند نهایی نباشد؛ بر اساس گزارش روزنامه 'استادااو' چاپ برازیلیا، وکلای روسف از قبل یک اعتراض نامه آماده کرده ا ند تا در صورت رای مثبت مجلس سنا به برکناری روسف، این اعتراض را به دیوان عالی کشور تحویل دهند.
مجلس سنای برزیل همچنین جلوگیری از فعالیت های دولتی دیلما روسف برای هشت سال آینده را هم به رای گذاشت که به حدنصاب نرسید و از مجموع 81 نماینده، 42 نفر به آن رای مثبت دادند در حالی که تصویب آن نیاز به 54 رای مثبت داشت.
- «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل پس از برکناری از قدرت، روز چهارشنبه در سخنانی ضمن تاکید بر بی گناهی خود گفت که سنا با رای به برکناری وی بزرگترین بی عدالتی تاریخ این کشور را رقم زده است.
روسف در یک سخنرانی برای خداحافظی از برزیلی ها گفت : امروز (چهارشنبه )، مجلس سنا وارد تاریخ بزرگترین بی عدالتی ها شده است. آنها تصمیم گرفتند که قانون اساسی را بشکنند .آنها یک بی گناه را محکوم کردند.
روسف پس از این رای اظهار کرد که همان گونه از ریاست جمهوری کنار می رود که آن را به دست گرفت، یعنی بدون ارتکاب هیچ گونه عمل غیر قانونی ، بدون خیانت به تعهدات خود ، با عزت و عشق و تحسین برزیلی ها .
روسف تصریح کرد : این یک کودتا از سوی سیاستمدارانی است که عاجزانه به دنبال فرار از بازوی عدالت بودند و آنهایی که در آخرین انتخابات شکست خوردند، در صدد انتقام بودند.
وی خاطرنشان ساخت : این یک کودتای پارلمانی ، سلطه ی رای 61 سناتور بر اراده 54 میلیون رای در صندوق ها و یک تقلب است.
روسف هشدار داد ، یک جریان و نیروی ارتجاعی و محافظه کار جایگزین دولتش خواهد شد که نهادهای دولتی را در خدمت لیبرالیسم رادیکال اقتصادی و عقبگرد اجتماعی قرار خواهد داد.
او تاکید کرد:کودتا تنها علیه من نبوده است .این یک آغاز است. آغازی علیه سازمان های سیاسی مترقی و دموکراتیک،علیه جنبش های اجتماعی و سندیکایی مدافع حقوق مردم است.
- کارمندان دانشگاه مهندسی ایالت پاران برزیل نوعی خودرو را طراحی کردند که برای طی 300 کیلومتر فقط یک لیتر الکل اتیلیک مصرف می کند.
سوپرخودروی برزیلی می تواند 300 کیلومتر را با یک لیتر الکل اتیلیک طی کند.
استفاده از الکل به عنوان سوخت خودرو، ایده تازه ای در برزیل نیست که از دهه 1970 میلادی، طرح هایی دراین زمینه انجام می شوند و اکثر خودروهای مدرن مجهز به سیستم « فلکس» است که صاحبان خودرو می توانند به سلیقه خود باک را با بنزین و یا با الکل پرکنند.
الکلی که توی باک خودرو ریخته می شود با استفاده از نیشکر تولید شده است. نخستین بار است که ساخت چنین خودرو با صرفه ای که با الکل اتیلیک کار کند، ممکن شده است.
«برونو مدیروس (Bruno Medeiros)» یکی از طراحان این خودرو در مصاحبه ویژه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: بهترین نتیجه در مسابقات خودرورانی بین المللی دیترویت - پایتخت خودروی آمریکا - به ثبت رسید.
وی افزود: در آنجا خودروی ما 316 کیلومتر را با مصرف یک لیتر الکل اتیلیک طی کرد و ما جای مهمی در فهرست قهرمانان قاره آمریکا به خود اختصاص دادیم و فقط از یکی از گروه های تحقیقاتی آمریکایی عقب ماندیم. ما به پیشرفت خود در این جهت ادامه خواهیم داد.

** بولیوی
- «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی ضمن اعلام حمایت از «دیلما روسف» رئیس جمهوری برکنار شده برزیل، از'تعقیب سیاسی' احتمالی رهبران چپگرای آمریکای لاتین، انتقاد کرد.
مورالس در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: قبلا کودتاها از سوی نظامیان حامی امپریالیسم انجام می گرفت ولی امروز کودتاها کنگره ای، قضایی یا رسانه ای هستند.
وی افزود: با روسای جمهوری راستگرا با یک سفره از مصونیت ها رفتار می شود اما تعقیب قضایی و مجازات در انتظار روسای جمهوری چپگرا است.
رئیس جمهوری بولیوی خطاب به روسف خاطرنشان ساخت: دولت با این روند ناعادلانه به دنبال مقابله با قیام مردمانشان و اخراج فقرا ، سیاه پوستان و زنان از قدرت است.
مورالس اشاره کرد: نبرد روسف همان نبردی است که مردم آمریکای لاتین و همه جهان علیه قدرت اقتصادی چندین نفر دارند و تنها قاضی که می تواند عمل سیاسی روسف را مجازات کند ، مردم برزیل هستند.

** ونزوئلا
- خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی از کاراکاس از برگزاری تظاهرات میلیونی مخالفان دولت ونزوئلا در این کشور خبر داد.
بیش از یک میلیون تن از مخالفان دولت ونزوئلا بعد از برگزاری تظاهرات روز چهارشنبه موافقان دولت، با پوشیدن لباس سفید و سردادن شعارهای ضد دولتی، خواهان برگزاری همه پرسی برای برکناری دولت نیکولاس مادورو، رییس جمهور سوسیالیست کشور شدند.
آنها که براساس گزارش رسانه های بین المللی آمارشان از یک میلیون فراتر رفته بود از دور افتاده ترین جنگلهای آمازون وارد شهرهای بزرگ کشور به ویژه پایتخت شدند تا در واکنش به تظاهرات دیروز موافقان دولت، اعتراض خود را به دولت اعلام و خواهان برگزاری همه پرسی عمومی در کشور شدند.
براساس این گزارش، هواداران دولت این کشور چهارشنبه شب در یک راهپیمایی با عنوان 'دفاع از انقلاب' شرکت کردند.
تظاهرات هواداران دولت در ایالت 'میراندا' در مرکز ونزوئلا یک روز پیش از تظاهرات مخالفان دولت و موافقان همه پرسی، برگزار شد.
موافقان دولت که از طرفداران 'هوگو چاوز' رئیس جمهوری فقید ونزوئلا هستند، سه شنبه گذشته نیز راهپیمایی کرده بودند.
- «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که فرمان برای سلب مصونیت پارلمانی از نمایندگانی که آن را برای توطئه استفاده کنند را در اختیار دارد.
مادورو روز پنجشنبه در میان تظاهرکنندگانی که علیه راهپیمایی مخالفان دولت در کاراکاس فراخوانده بود، اشاره کرد: فرمان برای لغو مصونیت از همه مقامات دولتی را در اختیار دارم . این مربوط به کسانی است که از مصونیت پارلمانی برای توطئه ، کشتن ، علیه مردم و حق آنها به صلح استفاده نکند .
وی ضمن تاکید بر اینکه آماده امضای این فرمان است ادامه داد : هیچ کس اشتباه نکند من آماده همه چیز برای دفاع از میهن و حاکمیت مردم ونزوئلا هستم .
مادورو خاطرنشان ساخت که مصونیت پارلمانی، از سوی قانون گذاران ایجاد شد اما نه برای اینکه مرتکب جرم شوند.
وی توضیح داد: به طور مثال، یک نماینده نمی تواند با یک تفنگ به مردم حمله کند و اگر چنین کاری را انجام دهد باید وی را دستگیر کرد .
رئیس جمهوری از سوی دیگر اعلام داشت که نیروهای امنیتی، یک اردوگاه پر از شبه نظامیان را در حدود 500 متری کاخ ریاست جمهوری 'میرافلورس' کشف کردند. در این رابطه ، وی «هنری راموس آیوپ» رئیس مجلس ملی را متهم کرد که از تلاش کودتاگران با خبر بوده است .
مادورو که روز چهارشنبه اعلام کرده بود که قصد سلب مصونیت را دارد در حالی دست به چنین اقدام زد که مخالفان دولت ، تلاش وی برای سلب مصونیت را 'مضحک' خواندند .
راموس آیوپ در این راستا ، تهدید های مادورو را به هراس و عصبی بودن دولت به دلیل تظاهرات گسترده روز پنجشنبه در کاراکاس ربط داد و به مادورو توصیه کرد که آرامش خود را حفظ کند و بر خود مسلط شود زیرا هرچند که متوجه نیست، وی رئیس جمهوری ونزوئلا می باشد .
رئیس مجلس ملی افزود: رئیس جمهوری در یک وضعیت نگران کننده است زیرا مشاهده کرده که احزاب سیاسی نیستند که تظاهرات کردند بلکه شهروندان این کشور هستند که خواهان برگزاری همه پرسی برکناری وی که یک حق در قانون اساسی است ، می باشند .

** شیلی
- دادگاهی در شیلی اعلام کرد 9 مقام پیشین دولتی در دوران «آگوستو پینوشه» دیکتاتور شیلی به اتهام کشتار و شکنجه زندانیان سیاسی به حبس محکوم شدند.
بر اساس گزارش های منتشر شده، بیش از 40 هزار تن در دوران ژنرال آگوستو پینوشه شکنجه، زندانی یا کشته شده اند.
بر اساس رای این دادگاه، حدود هفتصد هزار دلار به عنوان جبران خسارت از سوی دولت به خسارت دیدگان تعلق می گیرد.
پینوشه از نظامیان شیلی بود که در کودتای 1973 شیلی دولت سالوادور آلنده را سرنگون کرد و به مدت 17 سال ریاست جمهوری شیلی را تا سال 1990 بر عهده داشت.
اروپام *1*491**1479
کد N1424196

وبگردی