آفتاب

سلول‌های خورشیدی با بازده بیشتر در اختیار صنایع قرار می‌گیرد

سلول‌های خورشیدی با بازده بیشتر در اختیار صنایع قرار می‌گیرد

مجری پروژه راه اندازی مجتمع پایلوت فتولتائیک گفت: این مجتمع به عنوان مرکزی است تا تکنولوژی‌های جدید برای افزایش بازده سلول‌های خورشیدی را تکمیل کند و آن را در اختیار صنایع بگذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابراهیم اصل سلیمانی، مجری پروژه «راه اندازی مجتمع پایلوت فتولتائیک» درباره بکارگیری سیستم‌های فتوولتائیک در کشور اظهار کرد: بکارگیری سیستم‌های فتوولتائیک به عنوان یک منبع تولید انرژی تجدیدپذیر در سطح وسیع از حدود ۱۲-۱۰ سال قبل در سطح جهانی مطرح و با رشد سالیانه حدود ۳۰-۲۵ درصد در کشورهای صنعتی و سپس در کشورهای در حال رشد رو به افزایش است.

وی افزود: در سال‌های اخیر مسائل مربوط به محیط زیست و گازهای گلخانه‌ای اهمیت استفاده از سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر را به طور جدی مطرح و کشورهای بیشتری در صدد بکارگیری این سیستم‌ها هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در کشور ما از حدود ۲۰ سال قبل از این سیستم‌ها به عنوان منابع انرژی برای مراکز مخابراتی نقاط دور از شبکه، حفاظت کاتودیک استفاده می‌شد اما با توجه به مواردی همچون تغییرات جوی، کمبود آب و گازهای گلخانه‌ای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر خصوصا فوتوولتائیک بدلیل برخوردار بودن کشور از تابش بسیار مناسب از اولویت‌های خاص است.

سلیمانی با اشاره به راه اندازی مجتمع پایلوت فتوولتائیک در دانشگاه تهران گفت: بنابراین با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور در حوزه انرژی خورشیدی وجود دارد ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی از سال ۸۷ تاسیس یک مجتمع پایلوت فتوولتائیک را آغاز کرد.

وی عنوان کرد: این ستاد با در نظر گرفتن امکانات و تجربیات موجود در مجتمع تحقیقاتی لایه‌های نازک و نانوالکترونیک دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران وظیفه تاسیس این مجتمع پایلوت فتوولتائیک را به دانشگاه تهران داد.

به گفته وی، این مجتمع شامل یک آزمایشگاه مرجع استاندارد اندازه گیری خواص سلول‌های خورشیدی بر پایه سیلیسیم و هم چنین تکمیل یک آزمایشگاه ساخت است که خوشبختانه با حمایت‌های مستمر معاونت علمی و دانشگاه تهران پیشرفت بسیار ارزنده و قابل توجهی حاصل شده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرجع تقریبا با تامین امکانات درخواست شده کامل و آزمایشگاه ساخت حدودا ۶۵ درصد پیشرفت داشته است ابراز کرد: این مجتمع به عنوان مرکزی است تا تکنولوژی‌های جدید برای افزایش بازده سلول‌های خورشیدی را تکمیل کند و آن را در اختیار صنایع بگذارد. همچنین به عنوان آزمایشگاه مرجع اندازه گیری و مشاوره در خدمت صنایع خواهد بود.

کد N1424002

وبگردی