آفتاب

تشدید تنش های سیاسی در اتیوپی / احزاب مخالف خواستاررسیدگی به مطالبات خود شدند

تشدید تنش های سیاسی در اتیوپی / احزاب مخالف خواستاررسیدگی به مطالبات خود شدند

تهران - ایرنا - تظاهرات سراسری مردم اتیوپی در دو استان «امهارا» و «ارومویا» اتیوپی همزمان با درخواست احزاب مخالف مبنی بررسیدگی به مطالبات خود تشدید شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا و به نقل از تارنمای خبری 'آل آفریکا' تظاهرات سراسری مردم اتیوپی در دو استان «امهارا» و «ارومویا» اتیوپی همزمان با درخواست احزاب مخالف مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی در حالی تشدید شده است که ناآرامی های اخیر موجی از بی ثباتی و ناامنی سیاسی برای این کشور آفریقایی به دنبال داشته است.
بر اساس این گزارش، دو استان «امهارا» و «ارومویا» نزدیک به 60 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند که همین امر موجب نگرانی فزاینده ناظران منطقه ای شده است.
دولت اتیوپی با انتقاد شدید از تظاهرکنندگان، خواستار توقف تظاهرات خیابانی و خشونت های سیاسی در این دو استان شده است.
از سوی دیگر تظاهرات ضد هلندی مردم اتیوپی در شهر« بحر دار» در شمال غرب اتیوپی در حالی افزایش یافته است که تظاهر کنندگان در اعتراض به شرکت های فعال و نزدیک به دولت این کشور, مزارع گل متعلق به شرکت کاشت و پرورش گل « اسمرالدا» هلند را در آتش سوزاندند.
بر اساس این گزارش, تظاهرات اخیر در اتیوپی, ده میلیون یورو خسارت به این شرکت هلندی وارد کرده است.
در همین خصوص, تارنمای«گیسکا آفریکا» گزارش داد: تشدید تظاهرات مردمی در این کشور واقع در «شاخ آفریقا» در حالی روی داده است که شمار کشته شدگان تظاهرات سراسری معترضان اتیوپیایی در دو استان «امهارا» و «ارومویا» این کشور توسط نیروهای پلیس افزایش پیدا کرده است.
تشدید تظاهرات ضد دولتی در منطقه «ارومویا» از سوی مخالفان معترض در حالی است که اختلافات قومیتی و فرهنگی در این کشور آفریقایی افزایش یافته است.
اتیوپی بیش از یک دهه است که با توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی به دنبال دریافت کمک های اقتصادی از کشورهای غربی و بانک جهانی می باشد که این امر تنها منجر به رشد ناچیز شاخص های اقتصادی در این کشور شرق قاره آفریقا انجامید.
تشدید تظاهرات ضد حاکمیتی در منطقه «ارومویا» پس از آن شدت گرفت که تظاهرات مشابه در شمال اتیوپی در اعتراض به الحاق بخشی از منطقه «گوندار» در استان «امهارا»، صحنه سیاسی این کشور را دچار تنش و بی ثباتی کرد.
گزارش ها حاکی از آن است که پلیس این کشور درصدد سرکوب شدید بدنه اجتماعی و پایان دادن به تظاهرات خیابانی مردم است.
نارضایتی های سیاسی و اجتماعی در اعتراض به تصمیم دولت این کشور درباره الحاق بخشی از منطقه «گوندار» به منطقه همجوار «تیگرای» تشدید شده است.
گوندار درهفته های گذشته صحنه تظاهرات خشونت آمیز و ضدحکومتی بوده و ساکنان این منطقه خواستار بازگشت وضع عادی به این منطقه شده اند.
در هفته گذشته گزارش هایی مبنی بر بروز خشونت در بخش هایی از دو استان امهارا و ارومویا منتشر شد که گفته می شود در نتیجه آن شماری زخمی شدند.
بر اساس اعلام ناظران بین المللی، تظاهرات گسترده اخیر در اتیوپی، نشان دهنده رشد فزاینده نارضایتی های عمومی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی است.
اتیوپی از کهن ترین کشورهای شرق قاره آفریقاست. جمعیت این کشور آفریقایی نزدیک به یکصد میلیون نفر برآورد شده است.
خاورم**9377**1566
کد N1423903

وبگردی