آفتاب
در دانشگاه علم و صنعت انجام شد؛

تولید برق و آب شیرین از امواج دریا در مقیاس صنعتی

تولید برق و آب شیرین از امواج دریا در مقیاس صنعتی

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه علم و صنعت ایران موفق شد نمونه‌های آزمایشگاهی و نیمه صنعتی دستگاه تولید برق و آب شیرین از امواج دریا را در داخل کشور به تولید برساند.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق صادق زاده، مدیر پروژه ساخت دستگاه مبدل انرژی امواج و استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران در این مورد اظهار داشت: توسعه نیروگاه‌ها به منظور تأمین برق با توجه به پتانسیل های موجود در هر منطقه و نیاز ساکنان، صنایع و مصرف‌کنندگان ارزیابی و برآورد شده و یک یا چند گزینه به‌عنوان اولویت‌های تأمین انرژی موردنیاز معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه تولید برق و آب شیرین از امواج دریا در مقیاس صنعتی در دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۹۳ و با رویکرد توسعه دانش فنی ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر آغاز شده است، ادامه داد: سامانه تولید برق از امواج دریا که تحت عنوان پلتفرم هیدرولیکی نیز شناخته می‌شود در نزدیکی ساحل نصب می شود. این مبدل جزء مبدل‌های کمتر پیچیده بوده و نسبت به سایر مبدل‌ها، دارای ابعاد کوچک‌تری است.

صادق زاده افزود: اما نصب تجهیزات و سامانه‌های وابسته در ساحل، هزینه تولید انرژی را در مقایسه با سامانه‌های دورتر از خط ساحلی کاهش می دهد. همچنین دسترسی به این سامانه برای بازدید و تعمیرات راحت تر است.

در همین حال روح الله احمدی، استادیار دانشگاه علم وصنعت ایران و عضو تیم تحقیقاتی پروژه در بخش تبدیل انرژی، مهمترین ویژگی این پروژه را ماهیت هیبریدی آن و بهینه سازی سیستم برای رسیدن به بازدهی بسیار بالا، عنوان کرد.

وی گفت: به همین منظور، با توجه به شرایط محدوده امواج خلیج ‌فارس و دریای عمان، طراحی نمونه آزمایشگاهی مبدل انرژی با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی آغاز شد و پس از تحلیل مقدماتی، نمونه آزمایشگاهی در مقیاس ۱۰وات ساخته و با موفقیت آزمایش شد.

احمدی اضافه کرد: سپس جهت تولید نمونه نیمه‌ صنعتی آن برنامه‌ریزی صورت پذیرفت. درسال ۱۳۹۴ طراحی و ساخت مبدل انرژی در مقیاس متوسط با توان نامی ۱ کیلو وات آغاز در تیرماه سال ۱۳۹۵ با موفقیت آزمایش شد.

به گزارش مهر، هم‌اکنون با دستیابی به فناوری ساخت دستگاه پیشرفته تولید برق و آب شیرین از امواج دریا، مسئولان دانشگاه علم وصنعت ایران، در صدد ساخت نمونه صنعتی آن هستند و بدین منظور با صنایع مربوطه مذاکراتی را صورت داده‌اند. بنا به گفته مسئولان، احداث نیروگاههای امواج در مقیاس صنعتی در قالب یک شرکت دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه علم و صنعت ایران در دستور کار است.

فناوری ساخت دستگاه مبدل انرژی امواج، تنها در اختیار چند کشور معدود مانند دانمارک، چین، انگلستان، ژاپن، ایالات‌متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است.

برخی مزایای اجرای این طرح به شرح زیر است:
•  رفع نیاز نیروهای نظامی و صنعتی به برق و آب شیرین
•  تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در مناطق کمتر توسعه یافته جنوب کشور
•  کاهش مصرف سوخت های فسیلی
•  تأمین بخشی از انرژی لازم جهت تولید آب شیرین موردنیاز کشور در سال های آینده
•  حذف هزینه حمل و نقل سوخت برای تأمین انرژی مناطق ساحلی
•  آماده سازی بستر برای طراحی و ساخت نیروگاه امواج با ظرفیت بالاتر
•  بومی سازی طراحی و ساخت نیروگاه‌های امواج در کشور
•  افزایش امنیت انرژی برای مناطق جنوب کشور
•  کمک به صنعت کشاورزی و اشتغال زایی در مناطق جنوب کشور
•  احیای زمین های بایر جهت کشت محصولات کشاورزی

کد N1423589

وبگردی