آفتاب

شوق و اشتیاق بازماندگان شهدای منا در گنبدکاووس برای دیدار با رهبری

شوق و اشتیاق بازماندگان شهدای منا در گنبدکاووس برای دیدار با رهبری

گنبدکاووس - ایرنا - جمعی از خانواده های شهدای منا در گنبدکاووس برای دیدار با رهبر انقلاب اسلامی که قرار است در روزهای آینده صورت گیرد، شوق و اشتیاق زاید الوصفی دارند و برای این دیدار تاریخی لحظه شماری می کنند.

جمعی از خانواده ها و بازماندگان فاجعه منا به مناسبت هفته بزرگداشت شهدای منا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: دیدار با عالیترین مقام کشور افتخاری بس بزرگ برای هر ایرانی است و ما برای این دیدار تاریخی لحظه شماری می کنیم.
همسر عبدالباقی گل چشمه از شهدای منا با بیان اینکه برای دیدار با رهبری انقلاب لحظه شماری می کنم، گفت: من، خود فرزند شهید گمنام هستم که وقتی 40 روزه بودم، پدرم به جبهه های حق علیه باطل اعزام شد و تاکنون خبری از شهادت یا زنده بودن او به خانواده نرسیده اگرچه احتمال به فیض شهادت نائل آمدنش زیاد است.
امان بی بی خرمالی که مادر بزرگوارش را نیز درفاجعه غمبار منا از دست داده است، افزود: از زمانی که خبر دیدار با رهبری را به من دادند، لحظه ای در پوست خود نمی گنجم و برای دیدار با مقام معظم رهبری لحظه شماری می کنم.
وی با قدردانی از مسوولان برای فراهم کردن تمهیدات لازم برای دیدار خانواده بازماندگان شهدای منا با رهبری انقلاب، گفت: من تنها یک درخواست از رهبری دارم و آن اینکه اگر فرصت شد به معظم له لفظ بابا اطلاق نمایم تا از غم سال ها فراغ پدرم، آسوده شوم.
خرمالی اضافه کرد: دیدار با رهبری نخستین دیدار من است و از این حیث بسیار خوشحالم که از نزدیک با معظم له دیدار و در صورت امکان گفت و گو نمایم.
فرزند شهید تاج محمد پاریخی از دیگر شهدای منا درگنبدکاووس نیز درخصوص احساس خود برای دیدار با رهبری، گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم، دیدار با مقام معظم رهبری از نخستین مطالبات خانواده ها و بازماندگان شهدای منا بود که بحمدالله درحال محقق شدن است.
احسان پاریخی افزود: دیدار با رهبر انقلاب، قوت قلبی برای تمام خانواده ها و بازماندگان فاجعه دردناک منا است اگرچه ایشان در زمان حادثه و پس از آن با سخنرانی ها و پیام های تاریخی خود موجبات تسلی خاطر خانواده ها را فراهم کردند.
وی اضافه کرد: با این حال دیدار با عالی ترین مقام کشور، سعادت و افتخاری بزرگ برای من و مادرم است که امیدواریم هرچه سریعتر با مقام معظم رهبری از نزدیک دیدار نماییم.
همسر شهید حبیب الله عزیزی دیگر شهید منا از منطقه گنبدکاووس نیز درخصوص دیداری که قرار است، خانواده شهدای منا با رهبر انقلاب داشته باشند، ضمن ابراز خوشحالی از این رخداد، گفت: از اینکه مسوولان شرایط و مقدمات این دیدار تاریخی را فراهم کردند، بسیار خوشحال هستم اما خوشحال تر زمانی خواهم شد که بتوانم بر مزار همسرم که در عربستان دفن شده است، حاضر شوم.
عایشه بی بی گرگانی افزود: اگر به بنده در این دیدار فرصتی برای سخن داده شود، حتما از مقام معظم رهبری برای دیدن مزار همسرم که هنوز مشخص نیست درچه شهر یا مکانی در کشور عربستان دفن شده است، درخواست مساعدت می کنم.
وی بابیان اینکه پیش از این مسوولان وعده داده بودند که مرا به مکه خواهند برد تا از طریق آزمایش دی ان ای (DNA)، علاوه بر مشخص کردن جسد همسرم، مزار او را نیز نشان خواهند داد ولی با توجه به حوادثی که در روابط بین دو کشور به وجود آمد، هنوز این امر محقق نشده است.
خانم گرگانی یادآور شد: بزرگترین و تنها آرزویم، مشخص شدن وضعیت همسرم و مزار او است که از مسوولان جمهوری اسلامی تقاضا دارم به این خواسته من توجه و به آن جامه عمل بپوشانند.
فریده ظفر که در فاجعه منا همسر و پدر خود را از دست داده و یکی از شاهدان آن فاجعه است نیز، دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی را فرصت و افتخار بزرگ برای بازماندگان فاجعه منا توصیف کرد.
وی خاطرنشان کرد: موضعگیری های قاطع رهبر معظم در زمان بروز فاجعه منا، در بازگرداندان پیکرهای مطهر شهدای منا به کشور و تغییر مواضع آل سعود در این زمینه بسیار موثر بود.
وی گفت: حمایت های رهبر معظم انقلاب از بازماندگان فاجعه منا و نیز اقداماتی که مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون انجام داده اند در حل مشکلات خانواده های شهدای منا تاثیرات مثبت و مطلوبی داشته است.
همسر شهید احمد خرمالی با بیان اینکه در فاجعه منا قصور و بی کفایتی آل سعود بارز و فقدان برنامه لازم برای جلوگیری از گسترش ابعاد فاجعه مشهود بود، خواستار اقدامات حقوقی مسئولان کشورمان برای احقاق حقوق بازماندگان فاجعه منا شد.
وی با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص ابعاد فاجعه منا، خواستار بررسی ابعاد مختلف این مسئله و اطلاع رسانی به خانواده های بازماندگان شهدا در این خصوص شد.
فریده ظفر با تشکر از حمایت های رهبر معظم انقلاب از خانواده های بازماندگان فاجعه منا، خواستار برخورداری خانواده های شهدای منا از تمامی خدمات بنیاد شهید شد و گفت: خانواده های شهدای منا در حال حاضر تنها از خدمات فرهنگی بنیاد شهید برخوردار هستند.
فرزند صفرمحمد حیدری از دیگر شهدای منا که در این فاجعه علاوه بر پدر، مادر بزرگوار خویش را نیز از دست داده است، با ابزار خوشحالی از فراهم شدن مقدمات دیدار با مقام معظم رهبری انقلاب، گفت: از این دیدار بسیار خوشحالم و نمی توانم احساسم را به زبان بیاورم.
احمد حیدری افزود: از اینکه شرایط برای دیدار با عالی ترین مقام کشور برای بنده و دیگر اعضای خانواده ام فراهم شده، بیشتر شبیه رویا است تا واقعیت و امیدوارم هرچه سریعتر با معظم له دیدار نماییم.
وی درخصوص انتظارش از رهبری و مسوولان، گفت: خواسته بیشتر خانواده جانباختگان منا فراموش نشدن این فاجعه و پیگیری حق و حقوق شهدای آن و توجه به خانواده این عزیزان است که اکنون برخی از آنان با مشکلات اقتصادی و بعضا با بیکاری مواجه هستند.
عبدالقادر ظفر فرزند حاج اناقلی ظفر از شهدای منا در گنبدکاووس نیز با ابراز خوشحالی از برنامه ریزی مسئولان برای دیدار خانواده شهدای منا با رهبر معظم انقلاب این دیدار را فرصتی برای بیان برخی مشکلات خانواده های شهدای منا ذکر کرد.
وی افزود: احساس من این است که رهبر معظم انقلاب عطوفت و محبت ویژه ای به خانواده های معظم شهدا دارند و بازماندگان شهدای منا نیز خود را برخوردار از این محبت رهبری انقلاب می دانند.
وی با محکوم کردن قصور و بی برنامگی مسئولان سعودی و تاکید بر فقدان مدیریت و انسجام لازم برای مقابله با فاجعه منا از سوی دست اندرکاران حج عربستان سعودی، احقاق حقوق بازماندگان فاجعه منا را خواستار شد.
ظفر مشکلات حقوقی از جمله در خصوص تعیین تکلیف ماترک و دیون احتمالی برخی از شهدای منا و طولانی بودن روند رسیدگی به این امور در محاکم قضایی را یادآور و خواستار رسیدگی خارج از نوبت و تسریع در انجام امور حقوقی خانواده های شهدای منا در محاکم قضایی شد.
13 تا 18 شهریور ماه امسال، هفته بزرگداشت شهدای منا نامگذاری شده است.
در فاجعه منا که در روز عید قربان سال گذشته رخ داد، 49حاجی از استان گلستان جان خود را از دست دادند که 31 نفر از آنان از حجاج شهرستان گنبدکاووس و همگی ترکمن و اهل سنت بودند.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر در شرق استان گلستان واقع است و آیین گرامیداشت شهدای منا در این شهرستان امروز (یکشنبه) و تا ساعاتی دیگر در مصلای اهل سنت با حضور خانواده های شهدای منا و مسئولان استان و شهرستان برگزار می شود.
/3039/1860
کد N1423175

وبگردی