آفتاب

جریان راست افراطی فرانسه به دنبال استفاده انتخاباتی از نابسامانی‌های فعلی است/ شکاف میان سوسیالیست‌ها، وضعیت اولاند را تهدید می‌کند

جریان راست افراطی فرانسه به دنبال استفاده انتخاباتی از نابسامانی‌های فعلی است/ شکاف میان سوسیالیست‌ها، وضعیت اولاند را تهدید می‌کند

شکاف میان اعضای حزب سوسیالیست‌ فرانسه می‌تواند در آرایی که به صندوق رئیس‌جمهوری فعلی این کشور ریخته می‌شود، تاثیرگذار باشد و اگر در ماه‌های آینده این شکاف ترمیم نشود، می‌تواند گفت که سوسیالیست‌ها شانسی برای پیروزی نخواهند داشت.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت سیاسی فعلی فرانسه و تاثیر آن بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ این کشور عنوان کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده فرانسه فضای متفاوتی خواهد داشت. چراکه میان احزاب راست و چپ‌ میانه کاندیدای شاخصی که بتواند آرای مردم را به سمت خود جلب کند، وجود ندارد و سیاستمداران قدیمی و محبوب در تلاش هستند که شاید بتوانند خود را به کاخ الیزه برسانند. فرانسه در حالت فعلی از شرایط اقتصادی و سیاسی مناسبی برخوردار نیست و حتی وضعیت امنیتی این کشور به خصوص پس از حملات تروریستی از سال گذشته تاکنون، تاثیر بسزایی در میزان آراء خواهد داشت.

وی ادامه داد: در فضای فعلی سیاسی، مردم فرانسه از عملکرد سوسیالیست‌ها به عنوان حزب حاکم و همچنین از عملکرد احزاب مخالف که در جایگاه منتقد دولت قرار دارند، راضی نیستند. از این جهت است که نمی‌توانیم بگوییم سارکوزی به عنوان یک منتقد توانسته است تا نظر و آرای مردم را به خود جلب کند که بدون شک نخواهد توانست وارد کاخ الیزه شود. همچنین باید توجه داشت که بیش از ۶۰ درصد مردم فرانسه خواهان بازگشت سارکوزی که در دوره قبل رئیس‌جمهوری این کشور بوده است، نیستند.

موقعیت فرانسوا اولاند در حالت فعلی و در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری شکننده است. درست است که در سال ۲۰۱۲ ورق انتخابات برگشت و فرانسوا اولاند به عنوان رئیس جمهوری فرانسه انتخاب شد ولی در این بین باید به مساله‌ مهمی توجه کرد و آن هم انتخاب مردم بین «بد» و «بدتر» در سال ۲۰۱۲ بود. اکثر مردم در آن زمان از سیاست‌های سارکوزی ناراحت بودند و درصدد بودند تا برای برون‌رفت از وضعیت آن زمان به شخصی به غیر از سارکوزی رای دهند که این اتفاق صورت گرفت. از جهتی دیگر، باید مد نظر داشت که شکاف میان اعضای حزب سوسیالیست‌ فرانسه می تواند در آرای اولاند تاثیرگذار باشد و اگر در ماه‌های آینده این شکاف ترمیم نشود، می‌توان گفت که سوسیالیست‌ها شانسی برای پیروزی نخواهند داشت.

مکی اضافه کرد: در فضای سیاسی فعلی فرانسه فعال شدن جریان راست افراطی را شاهد هستیم. مارین لوپن توانسته از وضعیت نامناسب فعلی در فرانسه به نفع خود استفاده کند و اگر بتواند به همین روش پیش برود، امکان این‌که شاهد یک رخداد نادر در عرصه سیاسی فرانسه باشیم، افزایش پیدا خواهد کرد. در سال ۲۰۰۲ پدر مارین لوپن (ژان ماری لوپن)  توانست ۱۷ درصد آراء را کسب کند که در آن زمان همگان اعلام کردند رقابت‌های انتخاباتی در فرانسه نگران‌کننده است. در آن زمان ۸۲ درصد مردم فرانسه به «ژاک شیراک» رای دادند تا اجازه ندهند لوپن پیروز میدان شود و از این جهت انتخابات بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که اگر رهبر جبهه ملی فرانسه بتواند از فضای فعلی و گسست‌های به وجود آمده در این کشور استفاده کند و خود را مطرح کند، احتمال اینکه مردم فرانسه از ترس جریان راست افراطی، به جریان راست‌گرا رای بدهند، وجود خواهد داشت و در آنجا است که چهره سارکوزی نمایان خواهد شد. سارکوزی با استفاده از شعارهای گذشته خود در صدد است تا بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند و از این جهت است که فضای فعلی سیاسی در فرانسه تا حدود زیادی نامعلوم است.

کد N1423141

وبگردی