آفتاب
رئیس ترک شورای بازرگانی ایران و ترکیه:

توسعه روابط ایران و ترکیه صلح و آرامش منطقه را به دنبال دارد

توسعه روابط ایران و ترکیه صلح و آرامش منطقه را به دنبال دارد

تبریز- ایرنا- رئیس ترکیه ای شورای مشترک بازرگانی ترکیه و ایران، برقراری تجارت ترجیحی و اعمال تخفیف های گمرکی را در توسعه مناسبات تجاری دو کشور موثر دانست و گفت: توسعه روابط اقتصادی دو کشور صلح و آرامش منطقه را به دنبال دارد .

به گزارش ایرنا، بیلگین آی گول روز شنبه در همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه این شورا در سال 1986 میلادی با هدف ساماندهی روابط تجاری دو کشور شکل گرفت، یادآوری کرد: تجارت 30 میلیارد دلاری اراده دولتمردان دو کشور است .
وی با اشاره به اینکه حجم همکاری های تجاری ایران و ترکیه ابتدای قرن 21 رو به افزایش بود، گفت: هر چند روابط تجاری دو کشور در سال 2014 به خاطر تحریم های اعمال شده علیه ایران کاهش محسوسی داشت ، اما در دوره تحریم نیز بیش از 200 سرمایه گذار کشور ترکیه با صنایع ایران همکاری داشتند .
وی با اشاره به رفع تحریم های اعمال شده علیه ایران از ژانویه 2016 افزود: شرایط برای افزایش همکاری های ایران و ترکیه فراهم تر شده و بانک های دو کشور نیز گام های اولیه را برای از سرگیری همکاری ها برداشته اند .
آی گول با اشاره به شعری از شمس تبریزی با این مضمون که گل را همراه با خار ، شب را همراه با رمز آلودگی و دوست را همراه با مشکلاتش دوست داشته باشیم ، اظهارکرد: برای رفع موانع توسعه دو کشور همه باید همکاری کنند .
وی با قدردانی از اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور، کودتای ماه گذشته ترکیه را محکوم کرد، گفت: در کنار بسترسازی برای همکاری های مشترک باید به همکاری برای توسعه تجارت با سایر کشورها هم بیندیشیم .
رئیس ایرانی شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه هم با بیان اینکه مشکلات و موانع موجود بر سر راه روابط تجاری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با اهداف پیش بینی شده سازگار نیست، گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور سنخیتی با توانمندی های موجود ندارد .
رضا کامی با اشاره به اینکه این دو کشور قدرتمند منطقه همواره در کنار هم بوده اند، افزود: در زمان تحریم ایران بیشترین حجم مبادلات تجاری با ترکیه رقم خورد.
وی اجرایی شدن تجارت ترجیحی را نشانگر پیوند عمیق روابط اقتصادی دو کشور دانست و اظهارکرد: ایرانیان دوستی ها را بی پاسخ نمی گذارند .
کامی با اشاره به اینکه ایران در کودتای ترکیه نخستین کشوری بود که از دولت قانونی این کشور حمایت کرد ، گفت: دولتمردان دو کشور بر توسعه همکاری های تجاری تاکید دارند .
وی بیان کرد: در فصل نوین اقتصاد پساتحریم ایران و دوره پساکودتای ترکیه و در راستای افزایش حجم سرمایه گذاری مشترک و مبادلات تجاری ، رفع موانع بانکی ، تسهیل تردد مرزی و برقراری کریدور سبز بین دو کشور ضروری است .
کامی با بیان اینکه نمایندگان بخش خصوصی با برنامه ریزی دقیق و ارائه پیشنهادهای کاربردی به دولتمردان می توانند سکان دار توسعه اقتصادی دو کشور باشند، گفت: شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درصدد فراهم کردن شرایط همکاری مشترک است .
وی با بیان اینکه ظرفیت های اقتصادی دو کشور مکمل یکدیگرند ، افزود: با هم افزایی توان بخش خصوصی دو کشور می توان به بهبود شرایط موجود امیدوار بود .
نخستین روز همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه با حضور 60 مدیر اقتصادی بخش خصوصی و دولتی ترکیه و صاحبان صنایع داخلی امروز در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد .
روز دوم این همایش فردا در منطقه آزاد ارس برگزار می شود .
3071/518/1772
کد N1422786

وبگردی