آفتاب
فانی:

هدف آموزش و پرورش توسعه مشارکت مجموعه فرهنگیان در منشور حقوقی است

هدف آموزش و پرورش توسعه مشارکت مجموعه فرهنگیان در منشور حقوقی است

تهران-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف این وزارتخانه توسعه مشارکت مجموعه فرهنگیان، معلمان و دانش آموزان در منشور حقوقی و خدمت به آموزش و پرورش و نهادهای وابسته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر فانی عصر شنبه در همایش تبیین دستاوردهای سه ساله دولت تدبیر و امید در کتابخانه ملی ایران با ارائه گزارش عملکرد آموزش و پرورش طی سه سال گذشته اظهار کرد: برای این منظور 6 محور باید در نظر گرفت. نخست، امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی که در دولت تدبیر و امید زمینه های اظهارنظر همکاران، معلمان، دانش آموزان و اولیاء فراهم شده است.
وی افزود: در زمینه مشارکت همه جانبه همکاران فرهنگی با توجه به تغییر بنیادین در گزینش و تغییر حراست، به رویکرد حمایتی از منافع مخاطبان، اقدامات شایسته ای صورت گرفته است.
فانی در توضیح محور دوم گفت: سیاست توسعه مشارکت جویی و مشارکت پذیری در آموزش و پرورش دومین بخش مهم این حوزه است.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمود «آموزش و پروزش 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد»، لذا گسترش آموزش و پرورش در همه نقاط کشور با وجود 105 هزار مدرسه و بالابردن پرچم جمهوری اسلامی، حکایت از اهمیت جایگاه این نهاد فرهنگی دارد.
فانی افزود: تعامل با 25 دستگاه دولتی و غیر دولتی و امضای تفاهم نامه با این دستگاه ها برای توسعه مدارس غیردولتی نشان از افزایش حضور مردم و دانش آموزان دارد، به طوری که طی سه سال گذشته از هشت به 12 درصد پوشش مدارس غیردولتی رشد داشته ایم.
وی گفت: قانون شوراها در آموزش و پرورش به ما این کمک را می کند که برای فراهم شدن زمینه حضور مردم در نهادهای تربیتی انسجام فرهنگی ایجاد شود. توجه به هویت اسلامی ایرانی دانش آموزان از دیگر دستاوردهای این حوزه به شمار می رود.
وزیر آموزش و پرورش از آموزش و مهارت زندگی اسلامی ایرانی در مدارس ابتدایی، پرسش مهر، مدیریت حرفه ای کارشناسی و بهره گیری از خرد جمعی در اجرای سند تحول بنیادین را از برنامه های هدفمند برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش اعلام کرد.
فانی، محور پنجم عمکرد دستگاه آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید را نشاط آفرینی در مدارس، استمرار مراقبت اجتماعی در مقابله با آسیب های اجتماعی، توسعه ورزش همگانی، طرح حیات پویا و المپیاد مدرسه ای و همچنین کانون های ورزش محله برشمرد.
وی درباره محور ششم فعالیت های آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید گفت: مهارت آموزی در مدارس و تدوین کتاب تفکر سواد رسانه ای و کتاب محیط زیست که مهارت های زیست محیطی را به دانش آموزان می آموزد، در تاریخ آموزش و پرورش بی سابقه بوده است.
فانی گفت: در ساحت تربیت دینی، راه اندازی دارالقرآن، برگزاری مسابقه حفظ قرآن کریم، طرح مصباح الهدی، اقامه نماز جماعت در 55 هزار مدرسه و اعزام 600 هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور از جمله توسعه عدالت آموزشی و اهتمام به سوادآموزی و حمایت از پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه و همچنین آموزش حقوق شهروندی از جمله فعالیت های وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم است.
فراهنگ**1417**1540**1027
کد N1422652

وبگردی