آفتاب

تاجیکستان از شیوه نظام تحصیلی شوروی دست می کشد

تاجیکستان از شیوه نظام تحصیلی شوروی دست می کشد

تهران - ایرنا - تاجیکستان درسال تحصیلی جدید نظام جدید آموزشی در مقطع ابتدایی بکار گرفته و شیوه قبلی که برگرفته از سیستم شوروی سابق بود را برمی چیند.

به گزارش ایرنا، «لطافت نظیری» معاون وزیرمعارف وعلوم تاجیکستان گفت: برای راه اندازی این شیوه تعلیمی جدید آموزگاران درسه ماه تعطیلی تابستان دوره های آموزشی را فرا گرفتند و از سال جدید روش جدید تحصیلی کیفی که برگرفته از مدارس غربی است، جایگزین شیوه قبلی خواهد شد.
وی گفت: معلم محوری در مدارس تاجیکستان یک شیوه معمول بود اما در شیوه جدید دانش آموز در روشهای آموزشی مشارکت زیادی خواهد داشت و مدرسه حالت دمکراتیک به خود خواهد گرفت.
مسئولان وزارت علوم و معارف تاجیکستان می گویند شیوه جدید تدریس بر پایه روش آموزشی آمریکا تهیه شده است و به دانش آموزان امکان می دهد با روشهای سرگرم کننده و تفریحی آموزش را فرا گرفته وهمچنین به صورت گروهی به حل مسئله و انجام تکلیف های درسی مشغول شوند و در مجموع به دانش آموز محوری توجه می شود.
در این روش تحصیلی بجای حفظ کردن دروس درک و فهم موضوع درسی مهم است.
وزارت معارف و علوم تاجیکستان این اصول جدید تعلیمی را سال گذشته به صورت آزمایشی در 55 مدرسه این کشور اجرا کرد و با توجه به اعلام نتیجه مناسب تصمیم گرفته شد که در سال جاری تحصیلی در همه مدارس اجرا و در سال آینده هم در مقاطع بالاتر اجرایی می شود.
سال تحصیلی جدید در تاجیکستان از ابتدای ماه سپتامبر (پنجشنبه هفته گذشته) آغاز شد.
آساق**1663**1590
کد N1422559

وبگردی