آفتاب

اجرای طرح مشاوره ژنتیک رایگان پیش از ازدواج در استان یزد آغاز شد

اجرای طرح مشاوره ژنتیک رایگان پیش از ازدواج در استان یزد آغاز شد

یزد - ایرنا- اجرای طرح مشاوره ژنتیک رایگان قبل از ازدواج به منظور پیشگیری از معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیکی روز شنبه در استان یزد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیر کل بهزیستی استان یزد در آیین آغاز به کار این طرح در جمع خبرنگاران استان گفت: در قالب این طرح با همکاری 50 تیم غربالگری، زوج ها قبل از ازدواج مورد مشاوره قرار گرفته و در صورت نیاز به انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیک تخصصی به بخش های پیش بینی شده برای این منظور معرفی می شود.
جلیل عفتی از مشارکت 41 سردفتر ثبت ازدواج در استان یزد برای اجرای این طرح با سازمان بهزیستی خبرداد و ترویج فرهنگ مشاوره قبل ازدواج، افزایش دسترسی شهروندان به خدمات ژنتیک و جلوگیری از بروز معلولیت ها را مهمترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.
وی اظهار کرد: با اجباری شدن مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج، از تولد افراد معلول و ایجاد بار سنگین درمانی به دولت و جامعه کاسته می شود.
وی اضافه کرد: به دلیل بالا بودن هزینه مربوط به آزمایش و مشاوره های ژنتیک، بهزیستی بخشی قابل توجهی از این هزینه را به خانواده ها پرداخت می کند.
عفتی با بیان اینکه اجرای طرح مشاوره ژنتیک از سال 93 بصورت پایلوت در شهرستان های میبد، اشکذر، بافق و مهریز در استان یزد اجرا شده، افزود: در این مدت یکهزار و 600 نفر از خدمات مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بهره مند شدند که 600 مورد از این تعداد به انجام مشاوره های ژنتیک تخصصی و 500 مورد هم به آزمایش های تخصصی ارجاع شدند.
مدیرکل بهزیستی یزد تصریح کرد: از مجموع افراد بررسی شده در قالب طرح پایلوت مشاوره ژنتیک در استان، 200 مورد سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول انجام و همچنین در 20 مورد هم به دلیل وجود مشکلات ژنتیکی افراد از ازدواج با هم منصرف شدند.
عفتی با بیان اینکه استان یزد در زمینه طرح یاد شده جزو استان های پیشرو در کشور است، افزود: در قانون برنامه ششم توسعه آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج اجباری می شود.
وی پیشگیری از معلولیت ها را از الویت های اصلی سازمان بهزیستی دانست و خاطرنشان کرد: هرچند عوامل محیطی چون حوادث و برخی بیماری ها نیز به بروز معلولیت هنگام تولد منجر می شود اما 50 درصد علت معلولیت های بدو تولد ناشی از عوامل ژنتیکی است.
مدیرکل بهزیستی استان یزد ازدواج های فامیلی را از عوامل تشدید معلولیت نوزادان بیان کرد و گفت: بنابراین مشاوره و انجام آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج ضروری است.
وی با بیان اینکه سالانه 9 هزار ازدواج در استان یزد صورت می گیرد، افزود: تمام زوج ها باید قبل از ازدواج مورد مشاوره ژنتیک قرار گیرند و این امر محدود به ازدواج های فامیلی و یا افرادی که دارای اختلالات ژنتیک هستند، نیست.
عفتی با بیان اینکه با مشاوره و آزمایش های ژنتیک می توان تا حد قابل توجهی از بروز معلولیت در نوزادان پیشگیری کرد، افزود: تولد هر کودک معلول علاوه بر زندگی دشوار فرد معلول، موجب تحمیل هزینه به خانواده، جامعه و دولت می شود.
عفتی یادآور شد: اختلالات ژنتیکی به اختلالاتی گفته می شود که هنگام تولد علائم آن مشخص نیست بلکه ممکن است در سن 11 سالگی یا در دوران نوجوانی بروز پیدا کند.
همچنین خبرنگاران در پایان این نشست از آزمایشگاه ژنتیک بهزیستی استان یزد دیدن کردند.
اکنون 20 مرکز در استان یزد قبل از ازدواج و قبل از بارداری به زوج ها مشاوره ژنتیک ارائه می کنند.
افزون بر 48 هزار معلول در استان یزد از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
2088/ 6014/
کد N1422345

وبگردی