آفتاب

همسر هم بمانیم

همسر هم بمانیم

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: ازدواج با یک قرار شرعی و قانونی شروع می‌شود اما مراقبت از آن است که همسری را با همدلی و همفکری پیش می‌برد و باعث وفاداری می‌شود.

 اين ازدواج كه روزي آرزوي دوران مجردي همسرها بوده است مي‌تواند تا هميشه مثل سفر‌ماه عسل باشد. شرط اين همسفربودن عاشقانه، داشتن نقشه راهي است كه راهنماهاي قبلي آن را تجربه كرده باشند و بدون آزمون و خطا اين راه را نشان دهد؛ خاطرات زندگي مشترك امام‌علي(ع) و حضرت زهرا(س) يكي از بهترين اين نقشه‌هاست. مراقب چطور همسري‌كردنتان باشيد و با همسفرتان تا بهشت همسفر بمانيد.

  • شانه به شانه

مردها و زن‌ها باوجود عادت‌هاي خاص خودشان، آنقدرها هم مريخي و ونوسي نيستند كه از هم غريبه باشند. فطرت آفرينش در ذات مردها ميل به رئيس‌بودن را قرار داده و توان جسمي آن را هم تحويلشان داده است. اين ميل ذاتي مردها مثل آشپزي است كه وقتي مسئوليت دارد بيشتر حواس جمع است، بيشتر دل مي‌سوزاند، به‌كار بي‌ربط اولويت نمي‌دهد و... يا مثل راننده‌اي كه اگر مسيري را اشتباه برود و فرمان را يك‌نفره گرفته باشد راحت‌تر برمي‌گردد و آدرس را درست مي‌كند. از آن طرف قلب اين مرد و زن خانه هم آنقدر مريخي و ونوسي نيست كه يك مرد بتواند ادعا كند خانه بي‌زن نور دارد و بدون همسرش زندگي رونق مي‌گيرد. اينجا وقتي امام‌علي(ع) به حضرت زهرا(س) لقب صفيه يعني دوست باوفا را مي‌دهند و از زن به‌عنوان گل بهاري نه پهلوان سختكوش ياد مي‌كنند، سبك زندگي همسرانه آنها روشن مي‌شود. حضرت زهرا(س) هم مسئوليت فرزندان، آموزش زنان شهر، كارهاي خانه، تحمل مشكلات تبليغ اسلام، جهاد پدر و همسر را داشتند اما برنامه‌ريزي خوبشان دوست و ريحانه‌بودنشان را حفظ كرده بود. از آن طرف در خاطرات زندگي امام‌علي(ع) هم كمك به كم‌كردن خستگي‌هاي حضرت زهرا(س) مثل كارهاي بيرون خانه، جاروي خانه، آردكردن گندم و پاك كردن موادغذايي نقل شده است؛ يعني مديريت مردانه امام هم به قول خودشان با مدارا و نيكويي بوده است تا زندگي باصفا بماند.

مراقب نهال‌تان باشيد: با هر راهي به‌دنبال ايجاد تنوع در خانه‌تان باشيد: مثلا به كمك اطلاعي كه از سليقه همسرتان پيدا كرده‌ايد بيشتر با هم حرف بزنيد. اگر شوهرتان به مسائل سياسي علاقه دارد، طنزهاي جديد سياسي را بدانيد يا با هم اخبار ببينيد و در موردش با هم حرف بزنيد تا كم‌كم حرفتان از جامعه به خانه و خودتان ختم شود. از روش‌هاي مختلفي مانند پيامك، نامه، يادداشت‌گذاشتن در لباس هم و... استفاده كنيد. اگر حضور فرزندان خلوت دونفره شما را گاهي سخت مي‌كند، همان‌قدر به ايجاد فرصت براي با هم بودن اصرار داشته باشيد كه در دوران نامزدي از كوتاه‌ترين زمان‌ها استفاده مي‌كرديد. در خانه قانوني براي ممنوعيت ورود بچه‌ها به حرف‌زدن بين خودتان بگذاريد.

  • غرور اين و دل آن

در جمع خانم‌ها اصطلاح زن‌ذليل حرف دلچسبي است و اينطور وانمود مي‌كند كه قدرت خانم آنقدر بالا بوده كه همسرشان در اين حد مطيع شده است. اما اين ورود به منطقه ناامني است كه مي‌تواند مرد را در طول زمان از لنگر اخلاقي‌اش دور كند. مرد زن ذليل هر بار غرورش را زير پا مي‌گذارد تا برخلاف فطرتش چشم بگويد و اين دودي مي‌شود كه در آخر به چشم همه خانواده مي‌رود. اگر هم مرد به فكر يكه‌تازي و دستوردهي محض باشد و زحمت و حقوق همسرش را نديد بگيرد باز بذر عشق اين همسران آفت مي‌گيرد. اينجا خانم خانه احساس كمبود محبت و قدرنشناسي از خود را پيدا مي‌كند و انرژي‌اش رو به كاهش مي‌گذارد. نقطه خلاف اين اشتباهات همان توصيه به اطاعت نسبي زن از شوهرش است كه غرور مرد را حفظ مي‌كند و نتيجه مهرانگيزي مرد را هم بار مي‌آورد. به جملات امام علي(ع) درباره زندگي مشتركشان دقت كنيد: به خدا سوگند كه هرگز بر فاطمه عليهاالسلام غضب نكردم و او را به كاري مجبور نساختم تا آنكه خداوند عزوجل او را به نزد خويش بُرد و او نيز مرا خشمگين نساخت و هرگز برخلاف خواست من عمل نكرد و من هرگاه به او نگاه مي‌كردم، غصه‌ها و اندوه‌هايم برطرف مي‌شد.

  • راه دو سر سود

براي مراقبت از غرور يك طرف، كنترل خشم طرف ديگر مهم مي‌شود. براي اين كنترل، نياز است تا شما براي موضوعات، بيش از اهميت آن، ارزش قائل نشويد. مثلا به‌خودتان بگوييد آيا 10سال ديگر نيز اين موضوع مهم است؟ راهكار فوري دوم اين است كه فكر كنيد خودتان مرتكب اين اشتباه شده‌ايد. سومين راه را فراموش نكنيد: نخواهيد كه در لحظه، جواب همسرتان را بدهيد. سكوت هم راهي است كه اعتراضتان را نشان مي‌دهد و امكان كنترل بر خودتان را هم زياد مي‌كند.

قلب خانم‌ها كليد همه تعاملات ديگر آنها با شماست. براي ماندن در قلب خانم خانه، پيام‌دادن به او را فراموش نكنيد. براي مثال به همسرتان در لفظ و عمل هربار ابراز كنيد كه دليل همه تلاش‌هاي شماست و انگيزه مهم زندگيتان است. زحمت‌هاي او را برايش به شماره دربياوريد تا بداند كه در فكرتان گمنام نيست! سعي كنيد وفاداريتان را در واقعيت به او نشان دهيد تا همسرتان مشتاقتان شود. نتيجه اين هواداري، عواطف متعادل همه خانواده است.

  • زير يك سايه امن

همسري‌هاي پايدار يك رابطه دوطرفه نيست. وقتي صيغه ازدواج را به دستور خدا مي‌خوانيد يعني رابطه‌تان سه طرفه و با حضور خداست. به تعبير پيامبر(ص) خطاب به امام علي(ع) دقت كنيد: يا علي! هركس از خدمت به همسرش شانه خالي نكند و تكبر نورزد، بدون حساب به بهشت مي‌رود. پس نمي‌شود تلاش براي بدون رقيب بودن در دل همسر را فقط از راه‌هاي دنيايي پيگيري كنيد و بايد با اهل ايمان‌بودن، خودتان را بيمه توصيه‌هاي دين ‌كنيد. مرد و زني كه پايبند خدا باشند مي‌دانند كه خدا وقتي از آنها راضي است كه خواسته‌هاي حلال همسرشان را انجام دهند و خيانت و دروغ در كارشان نباشد. اين راه عاشقي پايدار حتي در زندگي حضرت زهرا (س) و امام علي (ع) هم وجود داشت و اين زوج بي‌همتا هم خودشان را هر چند وقت يك‌بار با توصيه‌هاي خانوادگي پيامبر تازه مي‌كردند. تقسيم كار وظايف بيرون خانه به امام علي(ع) و داخل خانه به حضرت زهرا(س) از توصيه‌هاي پيامبر(ص) بود. پيشنهاد مي‌كنيم:

1- شما هم براي تازه نگه داشتن صيغه محرميت بين خودتان و همسرتان برنامه‌ريزي كنيد. مثلا يك عالم اخلاق انتخاب كنيد و ماهي يك‌بار پاي حرف‌هاي حضوري يا اينترنتي او بنشينيد. 2- از چيز‌هايي كه كارشان وارد كردن غريبه‌ها در رابطه خصوصي شماست مثل مهماني‌‌هاي نادرست، ماهواره و... دوري كنيد 3- دل بزرگ‌ترهاي فاميل را كه خدا هم سفارش‌شان راكرده به‌دست بياوريد تا علاوه بر دعايشان، ذخيره‌اي براي حمايت خودتان داشته باشيد.

کد N1422054

وبگردی