آفتاب
عضو کانون صنفی معلمان:

ناکارآمدی کنونی آموزش و پرورش پیامد بی توجهی ده ها ساله است

ناکارآمدی کنونی آموزش و پرورش پیامد بی توجهی ده ها ساله است

تهران - ایرنا - عضو کانون صنفی معلمان با بیان اینکه بخشی از بی برنامگی در کیفیت بخشی آموزشی برآمده از آشفتگی سندهای بالادستی است، گفت: گرچه نمی توان ناتوانی تیم کنونی وزارت آموزش و پرورش را نادیده گرفت اما این امر پیامد بی توجهی ده ها ساله به این وزارتخانه است.

محمدرضا نیک نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: پس از سال ها تلاش برای برنامه ای کردن فعالیت های آموزش و پرورش و تهیه نقشه راه نوین و به روز، سند تحول نظام آموزشی تدوین و تصویب شد و به دست وزیر دولت پیشین رسید.
این فعال صنفی با اشاره به اینکه دولت قبلی مهمترین ویژگی سند پیشین یعنی یکپارچگی آن را از گرفت و بندهایی مدرن را از آن حذف کرد، افزود: هرچند پیش از این نیز سند دچار آشفتگی هایی بود، اما چنین کارهایی ضربه نهایی را زد.
نیک نژاد بیان داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از چنان دشواری هایی برخوردار است که هیچکس توانایی حرکت در راستای آن را ندارد از این رو نمی توان به وزیر کنونی در این باره خرده گرفت.
وی یکی از دلایل نداشتن برنامه مدون برای ارتقا بهره وری برنامه های آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی محتوای آموزشی در وزارت فانی را اینگونه توصیف کرد که بی مایه فطیر است، هم مایه اقتصادی و مایه برنامه ای و نقشه ای.
کارشناس مسایل آموزش و پرورش یادآورشد: گرفتاری های بی شمار اقتصادی و بی توجهی آزار دهنده از سوی دولت، توان تمرکز وزارتخانه را از آنان ستانده است و تیمی که بزرگ ترین دلنگرانی اش ساماندهی گرفتاری های مالی است نمی تواند در راه بهسازی آموزشی گام بردارد.

** تیم وزارتی فانی در گرفتن امتیاز ناکام و در دادن امتیاز بخشنده است
عضو کانون صنفی معلمان گفت: بی شک وزیر آموزش و پرورش باید توانایی چانه زنی، لابی و فشار بر قدرت های فرادست و فرودست خود را داشته باشد و از فرادستان امتیاز بگیرد و بر فرودستان چیرگی مدیریتی داشته باشد.
نیک نژاد اظهار کرد: نگاه و رفتار معلمی وزیر آموزش و پرورش باعث شده نتواند از فرصت ها برای به دست آوردن حق وزارتخانه پر نیازش استفاده کند و دست کم در میان فرهنگیان این دیدگاه وجود دارد که فانی و تیم همراهش در گرفتن امتیاز ناکام و در دادن امتیاز، دستی بخشنده دارند.
وی ادامه داد: گرچه در یک ارزیابی گسترده تر و موشکافانه و با توجه به اعتراض های دامنه دار سال های 93 و 94 فرهنگیان، شرایط بهتر از وزیر پرهیاهو و پرگوی دولت دهم است. اما بی توجهی چندین دهه ای نهادهای حکومتی به آموزش و پرورش و در کنار آنها فقدان توانایی تیم وزارتی در چانه زنی های موثر در کابینه و مجلس، موجب شده مدیریت کلان ساختار آموزشی نتواند پاسخگوی خواسته های فشرده شده صنفی - آموزشی فرهنگیان باشد.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش ادامه داد: از دیگر سو تمرکز بر روابط خارجی، پیگیری سیاست آزادسازی، برون سپاری و اقتصاد بازار سبب شده همچنان آموزش و پرورش در بی سامان دادن مالی و نیازهای اقتصادی به سر برد و چشم ها به سوی جیب های خانواده ها دوخته شود.
نیک نژاد اضافه کرد: در این میان مدرسه هایی که از مشارکت مالی خانواده ها بی بهره هستند لنگ لنگان امورات خود را می گذرانند و بسیاری از بچه ها و خانواده ها از چرخه آموزش کنار زده می شوند و بخش باقی مانده هم از آموزش کارآمد بی بهره هستند.
وی بزرگ ترین ناتوانی تیم وزارتی فانی را سهم کم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور دانست و در خصوص دلایل ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت به افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم نیز گفت: یکی از گرفتاری های ریشه ای آموزش و پرورش فرسودگی دست کم 30 درصدی فضاهای آموزشی از سویی و به روز نشدن آنها متناسب با گذر زمان و افزایش جمعیت است.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: وجود بیش از یکهزار مدرسه خشتی، هزاران مدرسه روستایی و عشایری کانکسی و صدها مدرسه کپری در نابرخوردارترین بخش های کشور از مشکلات اساسی است.
نیک نژاد تصریح کرد: در زمینه فضای آموزشی به شدت نیازمند بازنگری و برنامه های کارآمد و اجرایی هستیم، اما بی گمان در این زمینه نیز کمبود شدید منابع، اجازه افزایش فضای آموزشی و بهینه سازی ساختارهای فرسوده آموزش و پرورش را نمی دهد.
وی اضافه کرد: به همین دلیل است که همواره دست آموزش و پرورش در برابر خیرین مدرسه ساز دراز است و خیرین نیز با توجه به گستردگی مشکلات این وزارتخانه دچار کمبود منابع و برون دادهای قطره چکانی شده اند.
این فعال صنفی یکی از راه های برون رفت از چالش های موجود وزارت آموزش و پرورش را نلاش دولت و کنار گذاشتن منابع بیرونی ذکر کرد و اظهار داشت: بی گمان این وضعیت برای ایران با هزاران سال فرهنگ مدنی و با ثروت های بی شمار اقتصادی و انسانی شایسته نیست.
نیک نژاد افزود: گرچه سهم تیم مدیریت کنونی آموزش و پرورش با توجه به کمبود بودجه که ریشه ده ها ساله دارد، چندان نیست اما آنچه که دیده می شود کم کاری در گرفتن بودجه در این زمینه و روی آوردن به منابع بیرون از حاکمیت و دولت است و گسترش این نگاه در تیم وزارتی کنونی است که نقش موثری در آهنگ کند رویارویی با مسایل این وزارتخانه دارد.

** عملکرد فانی درباره رفع مشکلات بازنشستگان شکست خورده است
وی درباره ناتوانی وزارت آموزش و پرورش در جلب نظر دولت برای تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بارنشسته نیز به سنجش عملکرد وزیر پیشین و کنونی آموزش و پرورش در دو دولت دهم و یازدهم پرداخت و گفت: در دولت پیشین و در مدت چهار سال از وزارت حاجی بابایی و هشت سال دولت مهرورز قدرت خرید فرهنگیان دو برابر کاهش یافت و واپس ماندگی دریافتی فرهنگیان نسبت به کارمندان دیگر و البته خط فقر، چندین برابر شد.
عضو کانون صنفی معلمان ادامه داد: در دولت کنونی نیز افزایش دستمزدها متناسب با تورم بود و اجرای رتبه بندی و افزایش حقوق ناشی از آن با همه کاستی هایش، برای نمونه نادیده گرفتن فرهنگیان کم سابقه و بازنشستگان، دست کم توانست از آهنگ کاهش قدرت اقتصادی فرهنگیان بکاهد.
نیک نژاد بیان داشت: اما خواسته های گسترده و نادیده گرفته شده فرهنگیان در سال های گذشته افزون بر اینکه به حس نادیده گرفته شدن و به حساب نیامدن در میان این بخش از دستمزد بگیران دولت دامن زده، سبب شده که گام های کوچک در این زمینه هم ناچیز به نظر آید.
وی یادآورشد: رفع گرفتاری ها و مشکلات گریبانگیر فرهنگیان، تلاش ها و لابی ها و چانه زنی ها و البته شفاف سازی هایی بیش از آن چیزی که انجام می گیرد را نیاز دارد و فرهنگیان همچنان در این زمینه از دولت و تیم مدیریتی ناخرسند و گله مند هستند.
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش، عملکرد فانی و تیم همراه وی را درباره رفع مسایل بازنشستگان فرهنگی شکست خورده توصیف کرد و گفت: عقب افتادن پرداخت بخشی از پاداش های بازنشستگی از یک تا سه سال و حتی بیشتر و کاهش توان اقتصادی آنها و بی توجهی به فرهنگیانی که عمر، جوانی، توان و انرژی خود را در راه آموزش کشور نهاده اند، ستم توجیه ناپذیر و کم کاری زجرآور است.

** دگرگونی ساختاری شتابزده توان آموزش در مناطق محروم را به صفر رسانده است
وی ادامه داد: روند آموزش و پرورش نوین به سوی آموزش های دبستانی و پیش دبستانی می رود و تمرکز آموزش بر این بخش در کشورهای پیشرو نشان از کامیابی های درازمدت در فرآیند آموزش شهروندان دارد.
عضو کانون صنفی معلمان اضافه کرد: سند تحول نیز بر این بخش تاکید دارد اما دگرگونی های ساختاری شتابزده در دولت پیشین و بی توجهی به این بخش از آموزش و بی برنامگی در تقسیم منابع مالی و انسانی به ویژه تعدیل بی بنیاد نیرو در وزارت کنونی، توان آموزش در این بخش را به صفر رسانده و خصوصی سازی و نگاه اقتصادی فرادستان بخش زیادی از کودکان را از فرآیند آموزش های پیش دبستانی محروم کرده است.
نیک نژاد خاطرنشان کرد: این روند تنها ویژه مناطق محروم نیست بلکه در کلان شهرها نیز دست بخش مهمی از کودکان بویژه پیش دبستانی ها از آموزش در این دوره کوتاه است.
فراهنگ**1883**1027
کد N1421764

وبگردی