آفتاب

بارندگی زیبا با توفان بی رحم در مازندران

بارندگی زیبا با توفان بی رحم در مازندران

ساری-ایرنا- بارندگی زیبا بامداد روزجمعه با وجود برکات زیادی که برای کشاورزان مازندران به همراه داشته اما باد شدید همراه این بارندگی برای بسیاری از شهروندان مشکل آفرین و به بخش های زیر بنایی استان خسارت زده است.

به گزارش ایرنا بامداد جمعه گذشته هوای گرم و بدون باران یک ماهه استان مازندران به یکباره در کمتر از دو ساعت حدود 70میلیمتر بارندگی داشته است که این نعمت الهی ، موجب خرسندی کشاورزان شده اما باد شدید با سرعت بیش از 100کیلومتربر ساعت خسارت سنگینی را به برخی از منازل مسکونی ، تاسیسات زیر بنایی آب و برق و باغ های استان وارد کرد.
در حالی که زارعین و باغداران مازندران برای حفظ محصولات باغی و کشت دوم نشا برنج در یک ماهه گذشته آب مورد نیاز زمین های کشاورزی را از طریق چاه ها تامین می کردند ،با بارندگی مناسب روز جمعه ،رودخانه ها پر آب شدند و ترک خوردگی و حفره های زمین از بین رفت و سطح آب های زیر زمینی بالا آمد.
قطع برق 70 درصد مناطق مختلف شهرستان های قائمشهر و آمل ،ریزش شدید مرکبات ،از بین رفتن سقف صدها خانه شهری و روستایی، نفوذ آب به هزاران خانه و خیس شدن لوازم خانگی وکنده شدن هزاران اصله درخت از جمله خسارت های ناشی از باد و باران شدید در مازندران است.
خیس و نم دار شدن صدها تن شالی و برنج سفید انبار شده از دیگر خسارت های جدی ناشی از بارندگی شدید روز گذشته در استان مازندران است.
مازندران 230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی برداشت حدود 85درصد برنج صورت گرفته است.
هر چند گرمای هوا بدون بارندگی ، ادامه کشت دوم برنج را به خاطر وضعیت جوی برای بسیاری از کشاورزان مشکل کرده بود و حتی سبب شد تا شماری از شالیکاران زمین خود را رها کنند ،اما با بارش مناسب و به موقع خوشحالی شالیکاران را به همراه داشت.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال بیش از 35 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان دوباره نشا شده و حدود 80هزار هکتار نیز به روش رتون ( پرورش ساقه شالی) در حال انجام است.
بارندگی سویا کاران مازندران را نیز خوشحال کرد و شرایط شخم و شیار زمین برای کشت کلزا نیز مساعد شده است.
بارندگی در عین حال که سبب رفع کم آبی و خشکسالی در باغ های مرکبات استان مازندران شد،اما میوه بسیاری از این درختان به علت شدت باد ریخته شده است.
مازندران 110هزار هکتار باغ مرکبات دارد که سالانه بیش از 2میلیون و 150 هزار تن انواع مرکبات به ویژه پرتقال در استان تولید می شود.
بر اساس آمار هواشناسی مازندران از عصر پنجشنبه تا ساعت 10 صبح روز جمعه ،آمل با 67میلیمتر بارندگی و با سرعت باد 94کیلومتر بر ساعت و قائمشهر با حدود 33میلیمتر بارندگی و سرعت باد 108 کیلومتر بر ساعت بیشترین بارندگی و سرعت باد را داشته اند.
مازندران 460هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد. 6990/1899
کد N1421508

وبگردی