آفتاب

نخست وزیر ترکیه درگذشت اسلام کریم اف را تسلیت گفت | فراز و نشیب روابط آنکارا - تاشکند

نخست وزیر ترکیه درگذشت اسلام کریم اف را تسلیت گفت | فراز و نشیب روابط آنکارا - تاشکند

همشهری آنلاین: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز جمعه درگذشت اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.روابط دو کشور در دوره کریم اف با فراز نشیبی همراه بود.

به گزارش ایرنا، یلدریم این ابراز همدردی را روز جمعه به همراه اعضای کابینه در نشست ارزیابی عملکرد ١٠٠ روزه دولت متبوع خود که بطور زنده از شبکه های خبر ترکیه پخش شد، اعلام کرد.

اسلام کریم اف رئیس جمهوری 78 ساله ازبکستان که یکشنبه به دنبال عارضه خون ریزی مغزی بستری شده بود، امروز (جمعه) درگذشت.

کریم اوف که از سال 1989 دبیر اولی حزب کمونیست ازبکستان را بعهده داشت، در سال 1991استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و پس از آن در اولین انتخابات این کشور با کسب 68درصد آرا به عنوان اولین رئیس جمهوری ازبکستان انتخاب شد و تاکنون قدرت را در دست داشت.

ترکیه از اولین کشورهایی بود که استقلال ازبکستان را به رسمت شناخت ولی روابط دو کشور در سال 2005 میلادی به دنبال کشتار صدها نفر از مخالفان در شهر آندیجان و رای مثبت ترکیه به محکومیت دولت ازبکستان در مجمع عمومی سازمان ملل و حمایت آنکارا از برخی از مخالفان کریم اوف تیره شد و این وضعیت تا سال 2014 میلادی ادامه یافت.

احمد داووداوغلو وزیرامورخارجه وقت ترکیه در 14جولای 2014 به تاشکند رفت و گفت: متاسفانه روابط 2کشور به خاطر بروز برخی سوء تفاهمات تیره شده که در نظر است 2 طرف روابط را توسعه دهند.

گرچه این روابط پس از سفر داووداوغلو به تاشکند عادی شد ولی در دوره اخیر نیز نمی توان از بروز تحول و توسعه در مناسبات دو طرف سخن گفت.

به رغم این، ترکیه به داشتن روابط خوب و راهبردی با کشورهای آسیای مرکزی همواره اهمیت داده است.

ازبکستان در آسیای میانه دارای مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان به پایتختی تاشکند است که 474 هزار و 400 کیلومتر مربع مساحت و حدود 27 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

کد N1420981

وبگردی