آفتاب

توفان زندگی حدود 1200 خانوار مازندرانی را مختل کرد

توفان زندگی حدود 1200 خانوار مازندرانی را مختل کرد

ساری - ایرنا - معاون جمعیت هلال احمر مازندران گفت که توفان بامداد امروز در مناطق مختلف این استان شمالی دست کم زندگی یک هزار و 179 خانوار را تحت تاثیر قرار داده و مختل کرد.

غلامعلی فخار عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که 11 شهرستان استان شامل آمل ، بابل ، قائمشهر ، جویبار ، بهشهر ، سوادکوه ، نور ، نوشهر ، بابلسر ، ساری و نکا از این توفان متاثر شده اند .
وی بیشترین میزان خسارات وارده را مربوط به شهرستان های آمل ، قائمشهر و بابل اعلام کرد و گفت که امدادگران جمعیت هلال احمر استان مازندران بلافاصله در پی وزش توفان شدید و بارش باران وارد عمل شدند.
فخار افزود: با توجه به این که هواشناسی و مدیریت بحران استانداری از 48 ساعت پیش در باره احتمال وقوع توفان و آبگرفتگی هشدار داده بودند ، نیروهای هلال احمر مازندران از دیروز در آماده باش بودند و به محض وقوع توفان وارد عمل شدند.
وی ادامه داد: 36 تیم متشکل از 141 نفر نیروی عملیاتی با 37 دستگاه انواع خودروهای امدادی از بامداد امروز در مناطق مختلف استان مازندران در حال امدادرسانی هستند و با توجه به آبگرفتگی بعضی از مناطق ، پنج دستگاه موتور پمپ لجن کش نیز به کار گرفته شده است .
معاون هلال احمر مازندران گفت: با توجه به این که توفان و آبگرفتگی سبب شد تا بعضی واحدهای مسکونی شهروندان در مناطق شهری و روستایی استان برای اسکان دچار مشکل شود، امکانات اولیه در اختیار این خانوارها قرار داده شد.
وی ارسال حدود هفت هزار کیلوگرم نایلون برای ایجاد سقف موقت را از جمله اقدامات در این زمینه برشمرد و گفت که تاکنون حدود پنج هزار کیلو نایلون در میان خانوارهای دچار خسارت توزیع شده است .
در همین پیوند مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که بیشترین میزان خسارت ناشی از توفان در استان به تاسیسات و شبکه این شرکت وارد شده است .
قاسم شهابی افزود: با توجه به این که توفان سبب شکسته شدن شاخه و تنه درختان و کنده شدن تعداد زیادی درختان تنومند در مناطق مختلف بویژه شهرستان های قائمشهر و آمل شد ، برق 70 درصد مشترکان این دو شهرستان از بامداد امروز قطع شد.
وی افزود : شهرستان بابل هم شاهد خسارات زیاد به شبکه برق بود به گونه ای که برق دستکم 10 درصد مشترکان این شهرستان هم قطع شد.
شهابی گفت: سرعت زیاد وزش باد و توفان سبب شد تا علاوه بر شکستگی درختان ، سقف ساختمان ها و دیگر سازه ها هم در مناطق مختلف شکسته و کنده شود و در مسیر وزش توفان به سیم های برق برخورد کرده و آنها را قطع کند .
وی افزود: نیروهای عملیاتی شرکت توزیع برق مازندران از همان آغاز وقوع بحران وارد عمل شدند و تاکنون توانسته اند مشکل قطعی برق نیمی از مشترکان در شهرستان های آمل و قائمشهر را رفع کنند و تلاش ها در این زمینه ادامه دارد.
او ادامه داد: به علت گستردگی خسارات وارده به شبکه توزیع برق 40 اکیپ پیمانکاری از استان تهران در راه شهرستان آمل هستند تا مشکل بقیه مشترکان را حل کنند .
شهابی گفت: با توجه به این که هم اکنون بیشترین توان امدادی شرکت توزیع برق مازندران در قائمشهر متمرکز شده ، پنج اکیپ از استان گلستان و پنج اکیپ از استان سمنان هم در راه شهرستان بابل هستند تا هر چه زودتر و پیش از فرا رسیدن تاریکی شب ، مشکل مشترکان این شهرستان را هم بر طرف کنند .
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اعلام این که قطعی برق مناطق شهری استان تا پیش از تاریکی شب رفع خواهد شد ، احتمال داد که به علت گستردگی خرابی ها ، مشکل در بعضی از مناطق روستایی بویژه در شهرستان های آمل ، قائمشهر و بابل باقی بماند .
مدیرکل هواشناسی مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت که توفان بامداد امروز پیش بینی شده بود و به همین خاطر هم در 48 ساعت گذشته 2 بار از سوی این اداره کل و همچنین مدیریت بحران استانداری اخطاریه صادر شده بود .
نوربخش داداشی افزود : سرعت توفان بین 90 تا 110 کیلومتر در ساعت در مناطق مختلف استان متغییر بود ولی به صورت لحظه ای سرعت 130 کیلومتر در ساعت هم در قائمشهر ثبت شد.
وی ادامه داد : توفان ساعت حوالی چهار بامداد از غرب مازندران و نوشهر آغاز شد و تمامی مناطق مرکزی و شرقی استان را در نوردید.
داداشی با اعلام این که توفان و بارندگی رگباری 2 بخش کوهستانی دودانگه و چهاردانگه شهرستان ساری را هم متاثر کرد ، گفت : تا حوالی ساعت 12 امروز بیشترین میزان بارندگی با 68 میلی متر در شهرستان آمل ثبت شد.
وی افزود : چمستان در غرب مازندران با 53 ، قائمشهر 50 و ساری 25 میلی متر بیشترین میزان بارندگی را در این مدت تجربه کردند .
داداشی گفت که در سایر مناطق مازندران هم تا 10 میلی متر بارندگی ثبت شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت که امدادرسانی و رفع مشکلات ناشی از توفان و بارش های رگباری بامداد امروز در مناطق مختلف استان ادامه دارد و تا شب تا 90 درصد این مشکلات رفع خواهد شد.
علی اصغر احمدی افزود : با توجه به این که از 48 ساعت پیش اخطاریه های عمومی صادر و تمامی دستگاههای امدادرسان به حالت آماده باش در آمده بودند ، بلافاصله پس از وقوع توفان و بارندگی اکیپ های تمامی دستگاههای خدمات رسان در بخش های مختلف وارد عمل شدند.
وی گفت که هم اکنون کارشناسان در حال برآورد میزان خسارات وارده هستند و اولین برآورد احتمالا تا امشب آماده خواهد شد.
استان مازندران دارای 22 شهرستان با حدود سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت است .
7330/1654/6203
کد N1420946

وبگردی