آفتاب

پژمانفر: بعضی مساجد به نمازخانه تبدیل‌شده‌اند

پژمانفر: بعضی مساجد به نمازخانه تبدیل‌شده‌اند

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌ها می‌تواند با محوریت مساجد انجام شود، گفت: متأسفانه برخی از مساجد تنها تبدیل به نمازخانه شدند و حتی نماز جماعت را کمتر برگزار می‌کنند.

به گزارش رسا، حجت‌الاسلام‌ نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شوراي اسلامي در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی محراب در مشهد، گفت: مساجد از نظر رهبر معظم انقلاب قرارگاه فرهنگی جامعه محسوب می‌شوند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: فعالیت‌های مختلف در مساجد باید به صورت مردمی مدیریت شود اما فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه آن لازم است از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد.

وی کانون‌های فرهنگی هنری را بازوان مساجد برشمرد و تأکید کرد: رایگان بودن قبوض در مساجد، واگذاری زمین و تسهیلات، کمک به کتابخانه‌ها و جانمایی کانون‌های مساجد از جمله موضوعات و برنامه‌هایی است که در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به اینکه مساجد خراسان رضوی باید رنگ و بوی امام رضا (ع) را داشته باشند، بیان کرد: مساجد به‌ عنوان الگوهای شاخص اسلامی باید در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام پژمانفر با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌ها می‌تواند با محوریت مساجد انجام شود، اظهار داشت: متأسفانه برخی از مساجد تنها تبدیل به نمازخانه شدند و حتی نماز جماعت را کمتر برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در مساجد انجام می‌داد، اظهار کرد: متأسفانه جایگاه مساجد فعلی با سال‌های نخست اسلام، فاصله بسیاری دارد و در بسیاری از محلات جدید کلان‌شهرها، مسجد وجود ندارد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس از بازنگری به رفع مشکل اعتبارات طرح توسعه کمی مساجد به‌ عنوان اولویت نخست این کمیسیون خبر داد و گفت: متأسفانه با وجود توسعه شهرها، فضای مساجد توسعه پیدا نمی‌کند.

سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوي در ادامه توسعه و ترویج معارف اسلامی و رضوی را از جمله شیوه‌های رستگاری و سعادت جوامع بشری برشمرد و اظهار داشت: جشنواره ملی محراب در این عرصه با استفاده از ظرفیت بزرگ مسجد در توسعه و ترویج معارف اسلامی و رضوی موفق شده دل‌های تشنه معرفت را سیراب کند.

  • مشهد 2017 ؛ فرصتي مناسب برای جریان‌سازی فرهنگی

وی با ابراز خرسندی نسبت به تلاشهای قابل تقدیر آستان قدس رضوی و بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در برگزاری هر چه بهتر جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) و جشنواره ملی محراب، افزود: مشهد 2017 را می‌توان فرصت مناسبی برای جریان‌سازی‌های فرهنگی برشمرد.

سرابی ادامه داد: در این راستا باید تلاش شود تا جشنواره ملی محراب نیز همچون سایر برنامه‌های زیرمجموعه جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سال آینده بهتر از سال‌های اخیر برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) را بزرگترین و مهمترین فعالیت این عرصه دانست و تاکید کرد: توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های رضوی، استفاده از ظرفیت و قابلیت‌های مردمی تشکل‌های فرهنگی مساجد، بهره‌گیری از ابزار هنر در توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های رضوی و فراگیر کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای ترویج معارف رضوی از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی محراب است.

سرابی جشنواره ملی محراب را رخدادی مردمی برشمرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد، در سومین سال برگزاری این جشنواره جوانان انقلابی مساجد استقبال بی‌نظیری داشتند.

وی افزود:۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان این جشنواره دارای تحصیلات تکمیلی، ۵۳ درصد دانش‌آموز، ۱۰ درصد بالاتر از چهل سال سن دارند و بقیه دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در بخش حفظ چهل حدیث رضوی ۷۱ هزار و ۲۰۰ نفر، در بخش نقاشی‌‌های رضوی ۳۸۸ اثر و در بخش فعالیت‌‌های شاخص فرهنگ رضوی نیز ۹۶ کانون فرهنگی هنری مساجد از سراسر کشور گزارش شده است.

در ادامه این مراسم، سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) از شرکت 22 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سومین جشنواره ملی محراب خبر داد و گفت: این جشنواره علاوه بر اینکه پشتیبان هزاران کانون فرهنگی هنری مساجد محسوب می‌شود، یکی از بزرگترین جشنواره‌های زیرمجموعه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) نیز است.

وی جشنواره ملی محراب را مصداق یکی از منویات مهم رهبر معظلاب برشمرد و افزود: رهبری به تشکلی برگزار شدن برنامه‌ها توسط مردم انقلابی تاکید بسیاری دارند و در این راستا جشنواره ملی محراب نیز در قالب تشکل‌های مردمی در مساجد برگزار می‌شود.

جعفري افزود: تلاش شده هر سال جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با استفاده از شیوه‌های جدید اجرایی شود و خوشبختانه از سال گذشته همه برنامه‌های زیرمجموعه این جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفته تا در سال‌های آینده با رفع نقاط ضعف، هر چه بهتر برگزار شود.

کد N1420939

وبگردی