آفتاب

یلدریم: کردها فرصت صلح سیاسی را از دست دادند

یلدریم: کردها فرصت صلح سیاسی را از دست دادند

تهران – ایرنا – نخست وزیر ترکیه امروز جمعه در جلسه ای با وزیران کابینه دولت خود با اشاره به اینکه آنکارا تاکنون 10 میلیارد لیر معادل 3 میلیارد و 400 میلیون دلار صرف مبارزه با شبه نظامیان کرد کرده گفت : کردها فرصت صلح سیاسی را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بینالی یلدریم در جلسه ای با حضور وزرای کابینه که از تلویزیون پخش شد، تاکید کرد تا کنون 10 میلیارد لیر برای مبارزه با کردها هزینه شده ، اما نگفت که این رقم طی چه مدتی هزینه شده است.
وی همچنین هشدار داد که کردها با ادامه خصومتشان علیه آنکارا فرصت صلح سیاسی را از دست دادند.
حزب کارگران کردستان (پ ک ک) ترکیه که به دنبال کسب خودمختاری است، از زمان شکسته شدن آتش بس با آنکارا در سال میلادی گذشته، سلاح به دست گرفته و به شورشی که از سه دهه قبل در جنوب شرقی ترکیه آغاز شده بود، ادامه داده است.
ترکیه اخیرا عملیاتی نظامی را در خاک سوریه آغاز کرده است. گرچه هدف اصلی این عملیات مبارزه با داعش عنوان شده است، اما آنکارا حضور شبه نظامیان کرد سوری را نیز تهدیدی قابل توجه برای خود می داند.
ترکیه شبه نظامیان کرد را به پ ک ک منتسب می کند؛ این گروه در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و ترکیه قرار دارد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز بار دیگر بر لزوم عقب نشینی کردهای سوری از منبج و مناطق نزدیک مرز کشورش تاکید کرد.
یلدریم در جلسه مذکور گفت که تهدید شبه نظامیان کرد در مناطق شهری جنوب شرق این کشور کنترل شده است و تعقیب شبه نظامیان کرد در مناطق روستایی همچنان ادامه دارد.
وی تهدید کرد که هر شهرداری از این شبه نظامیان حمایت کرد برکنار خواهد شد.
خاورم**9156 ** 1583 **
کد N1420751

وبگردی